Min garasje
Moderator: Global moderator
Min garasje
Oppfordrer til å poste bilder av din mekkeplass.Tips og triks som gjør det til en nyttig og hyggelig plass å være!
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Min garasje
Noen som har noen siste innspill til meg før tegningene går til kommunen for godkjenning?
* 7*7m = maks areal her i strøket, desverre
* ikke takstoler, men åpen møning (mulig å heve bilen senere om ønskelig)
* hems (2m dybde) over arbeidsbenk i bakkant - for stuing av deler
* Vinduer i tak og gavl mot syd og vest for bedre arbeidslys
* blir isolert - også gulv
* legger inn vann
* Vurderer varmepumpe til oppvarming (raskt og effektivt/rimelig)
Hvor mye strøm bør jeg legge inn, er porten for vid (6m)?
Er plassering av dør hensiktsmessig?
Noe annet jeg bør tenke på i siste liten?
[img width=800 height=564]http://i222.photobucket.com/albums/dd23 ... ASADER.jpg[/img]
[img width=800 height=564]http://i222.photobucket.com/albums/dd23 ... -SNITT.jpg[/img]
* 7*7m = maks areal her i strøket, desverre

* ikke takstoler, men åpen møning (mulig å heve bilen senere om ønskelig)
* hems (2m dybde) over arbeidsbenk i bakkant - for stuing av deler
* Vinduer i tak og gavl mot syd og vest for bedre arbeidslys
* blir isolert - også gulv
* legger inn vann
* Vurderer varmepumpe til oppvarming (raskt og effektivt/rimelig)
Hvor mye strøm bør jeg legge inn, er porten for vid (6m)?
Er plassering av dør hensiktsmessig?
Noe annet jeg bør tenke på i siste liten?
[img width=800 height=564]http://i222.photobucket.com/albums/dd23 ... ASADER.jpg[/img]
[img width=800 height=564]http://i222.photobucket.com/albums/dd23 ... -SNITT.jpg[/img]
Her er forresten plassen som jeg låner hos RZRJånni på Hop - etter en liten makover.
[img width=800 height=600]http://i222.photobucket.com/albums/dd23 ... nhaus1.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i222.photobucket.com/albums/dd23 ... nhaus1.jpg[/img]
Ser bra ut Erik! Endte også opp med den størrelsen. Hadde mest lyst til å gå for de tegningene jeg fikk av deg, men det ble for dyrt. Mye masse som måtte skytes ut her... Har fått tegninger på en garasje på 7x7 meter, kan sende de til deg hvis du vil? Venter på godkjenning hos kommunen, håper å kunne gå i gang om ca 1 mnd.
Jeg kommer til å gå for A-takstoler i 28 grader, blir da et loft på midten med god tilgang og lagringsmuligheter. Den innvendige høyden blir på 2,60 m, det får duge. Det blir betraktelig dyrere med en drager i toppen... Skal ha en port på 4,90 m og dør på samme side som deg. Haar bestemt meg for å bygge uten vinduer. Mange argumenter for og imot, men jeg siden skal montere skikkelig belysning både oppe og nede endte jeg opp med å droppe vinduene.
Garasjen kommer på 69 000,-. Da leverer de først materialene til veggene, når disse er satt opp blir takstolene heist på plass. Når taket så er ferdig kommer de en tredje gang og heiser opp taksteinen.
Jeg kommer til å gå for A-takstoler i 28 grader, blir da et loft på midten med god tilgang og lagringsmuligheter. Den innvendige høyden blir på 2,60 m, det får duge. Det blir betraktelig dyrere med en drager i toppen... Skal ha en port på 4,90 m og dør på samme side som deg. Haar bestemt meg for å bygge uten vinduer. Mange argumenter for og imot, men jeg siden skal montere skikkelig belysning både oppe og nede endte jeg opp med å droppe vinduene.
Garasjen kommer på 69 000,-. Da leverer de først materialene til veggene, når disse er satt opp blir takstolene heist på plass. Når taket så er ferdig kommer de en tredje gang og heiser opp taksteinen.
1967 T2 Panel
1967 Karmann ghia
1967 Karmann ghia
Er det interesse for tegninger av vår garasje?
Evt Bilder av diverse??
Evt Bilder av diverse??
TLF: 97419035
Fyr løs Tistlo!
Tar gjerne en titt på tegningene Arve, men får du sendt dem i dag eller i morgen? Skal gi beskjed til ham som tegner om evt. endringer i morgen.
Tar gjerne en titt på tegningene Arve, men får du sendt dem i dag eller i morgen? Skal gi beskjed til ham som tegner om evt. endringer i morgen.
Last edited by erika on Wed Oct 22, 2008 10:49 pm, edited 1 time in total.
Skal sjå om eg ikkje får scanna dei inn i morgo + knipsa diverse bilder 

TLF: 97419035
Mail sendt!erika wrote: Fyr løs Tistlo!
1967 T2 Panel
1967 Karmann ghia
1967 Karmann ghia
Blir jo veldig bra dette, da!
Som vi snakket om i går kveld:
- strøm - sørg for god kapasitet til utstyr som (størst mulig!) kompressor, lys og varme, etc
Ellers: plass til evt. løfteutstyr er greit og brannrømningsvei/nødutgang kan være smart å tenke på. En ekstra utgang bak?

- strøm - sørg for god kapasitet til utstyr som (størst mulig!) kompressor, lys og varme, etc
Ellers: plass til evt. løfteutstyr er greit og brannrømningsvei/nødutgang kan være smart å tenke på. En ekstra utgang bak?
Disse tegningene ser jo ut som en drømmegarasje! Slik det står, vil det dog være vanskelig å lagre lange planker, stiger og lignende noe annet sted enn langs veggene (og det passer jo alltid dårlig, da slike vegger gjerne er fylt opp med kompressor, sveiseapparat, spader, sykler osv.) siden tilkomsten til hemsen er på tvers. En liten luke/ åpning i hemsgulvet over døren ville gjort det mulig å skyve lange ting opp på hemsen noe enklere. Men om det er et problem som vil oppstå hos deg, er jo litt vanskelig for andre å vite...
6 meter garasjeport er jo fantastisk praktisk for inn- og utkjøring av to biler, men det blir jo veldig knapt med plass til lagring på sidene (sykler?). 5.5 m er kanskje like bra, hvis det finnes?
Mvh.
Frode.
6 meter garasjeport er jo fantastisk praktisk for inn- og utkjøring av to biler, men det blir jo veldig knapt med plass til lagring på sidene (sykler?). 5.5 m er kanskje like bra, hvis det finnes?
Mvh.
Frode.
VW 1303 S BIG, 1974
Takk for innspill - da blir det 5 meter port med plass til hyller på siden.
Hemsen er innerst i garasjen over arbeidsbenken og døren på veggen ute - så det er vanskelig å få til en slik luke som du beskriver. Satser på at det for det meste blir kasser med bobledeler som skal oppå der. Har forøvrig en singelgarasje i dag i tillegg med loftsluke i enden som kan brukes til de lange tingene
Hemsen er innerst i garasjen over arbeidsbenken og døren på veggen ute - så det er vanskelig å få til en slik luke som du beskriver. Satser på at det for det meste blir kasser med bobledeler som skal oppå der. Har forøvrig en singelgarasje i dag i tillegg med loftsluke i enden som kan brukes til de lange tingene

Ekte mannfolk har visst mer enn èn garasje, skjønner jeg...erika wrote: Takk for innspill - da blir det 5 meter port med plass til hyller på siden.
Hemsen er innerst i garasjen over arbeidsbenken og døren på veggen ute - så det er vanskelig å få til en slik luke som du beskriver. Satser på at det for det meste blir kasser med bobledeler som skal oppå der. Har forøvrig en singelgarasje i dag i tillegg med loftsluke i enden som kan brukes til de lange tingene![]()
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein

Mener du at du og jeg ikke er ekte mannfolk?????Solan wrote:Ekte mannfolk har visst mer enn èn garasje, skjønner jeg...erika wrote: Takk for innspill - da blir det 5 meter port med plass til hyller på siden.
Hemsen er innerst i garasjen over arbeidsbenken og døren på veggen ute - så det er vanskelig å få til en slik luke som du beskriver. Satser på at det for det meste blir kasser med bobledeler som skal oppå der. Har forøvrig en singelgarasje i dag i tillegg med loftsluke i enden som kan brukes til de lange tingene![]()
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"