Page 1 of 3
1972 Doka
Posted: Wed Oct 22, 2014 8:42 pm
by Gaute(alutig)
Har visst dratt på meg en dobbelkabiner.
Det er en overgangsmodell med Earlybay front og Latebay baklys

Jeg kjøpte den av Håkon Anglevik i Kopervik.
Den står for tiden uten motor, så det blir nok noe av det første som må på plass.
I vente på at eg skal få henta motor så har eg begynt å få den opp i levelig høyde.
Her var høyden ved henting.. 4,8 cm

Har jekka litt og vridd litt på Pumaen så det kom seg jo litt (sorry Tommy)

Ble til slutt 11 cm på laveste punkt

Få på noen framdekk med litt mer profil så tror jeg at jeg er der

Eller kanskje liiitt ned igjen
Et spørsmål.
Skal inn med en T1 motor, men mistenker at jeg trenger noe annet kjøleblikk enn vanlig t1..
Noen som vet, evt har noe til salgs?
"Kantene" inni motorrommet

Sv: 1972 Doka
Posted: Wed Oct 22, 2014 11:02 pm
by erika
Gratulerer med fin bil Gaute!
Sv: 1972 Doka
Posted: Thu Oct 23, 2014 7:55 am
by StarBugs Geir
Tenker det var kjekt å få den i hus!

Det bakre kjøleblikket er helt annerledes enn på type1. Tror de andre er like. Usikker på om det er forskjeller mellom early/late bay, men siden jeg har begge deler (og begge har t1 motor) kan jeg sammenligne litt ikveld. Ny info kommer!

Sv: 1972 Doka
Posted: Thu Oct 23, 2014 8:14 am
by StarBugs Geir
Mener det er denne du skal ha:
https://www.vwheritage.com/shop/bay-bus ... tartRow=68
[attachment=1]
I tillegg må t1 motoren ha fester for det bakre motorfestet/tverrbjelken. 3 skruehull. Mener jeg har lest at de kan borres opp/gjenges på en vanlig type1, men husker ikke hvor jeg så dette....
[attachment=2]
Fant noe bilder på nett.

Sv: 1972 Doka
Posted: Thu Oct 23, 2014 12:11 pm
by Gaute(alutig)
Kjempegreier Geir!
Enest jeg fant var noe glassfibermøl over dammen.
Sv: 1972 Doka
Posted: Thu Oct 23, 2014 4:30 pm
by VW 181
Flott bil du har handlet deg, Gaute!

Som vi sier i Bergen: Slit'an..

Sv: 1972 Doka
Posted: Fri Oct 24, 2014 12:08 am
by Tistlo
ja grattis med skapleg bil! har sånn bakerste plata liggande orginal. og på motoren kan du bruka et adapter om du ikkje har gjenger i blokka, funka veldig bra. ja foresten, eg har vel motorfestet bak liggande og, altso bøylen.
Sv: 1972 Doka
Posted: Fri Oct 24, 2014 9:43 am
by StarBugs Geir
Engine Case Adapter (Type1 motor i type2 og 3)
Her er et eksempel. Om du trenger slik kan du sikkert google frem en mal og lage en.
http://www.ebay.com/itm/VW-BUG-TYPE-2-B ... 0959642126
[attachment=1]
Sv: 1972 Doka
Posted: Fri Oct 24, 2014 5:11 pm
by amubus
Sv: 1972 Doka
Posted: Fri Oct 24, 2014 6:32 pm
by J.R.H
Kjempefin bil har vore og sitt han fleire ganga.
Håper eg får vere med på prøvetur?

Sv: 1972 Doka
Posted: Fri Oct 24, 2014 9:10 pm
by djupevik
Gratulerer med ny bil!

Sv: 1972 Doka
Posted: Tue Nov 04, 2014 12:17 am
by Gaute(alutig)
Har fått i hus en 1600 AD motor

Har begynt demontering og kassering av det meste av kjøleblekk..
fikk godt avslag på prisen på motoren da det viste seg at det aller meste av kjøleblekk er gåent.
I tillegg til innsug/forvarmingsrør, viftehus & til og med ventildeksler og støtstangrør var det hull i.
Teller litt på knappene om eg skal regne denne som en delemotor/bomkjøp, og heller lete etter ny.
Klandrer ikke selger som nok trodde han solgte meg en ok motor.
Det skal sies, motoren har lite endeslakk.

demontering/steaming

Er det vanlig at nederste del av kjølefinnene er irret bort..?
Tror eg må finne på noe lurt skal eg få kjøleblekket til å henge i det her
Sv: 1972 Doka
Posted: Tue Nov 04, 2014 11:07 pm
by Tistlo
ikkje vanlig, men heller ikkje Uvanlig, da kan vera motoren har vert i direkte nerkomst av sjøvatn? vist ikkje kan da ha komt av den gamle olja som pleier legga seg rundt blokka. ligg samme oljo lenge nok vil syrene i oljo begynna å tera på blokka. isofall bør du ta av oljeloket og sjekka kanten der. har den stått lagra LENGE med samme olja vil du oppdaga at oljelokket kanskje berre henger på gammal vane. dvs kanten innvendig er gnagd vekk og pinneskruene heng ikkje fast.
men om so at blokka er bra innvendig, og i tilleg har lite endeslakk so er da vel igrunn berre til å hesja den saman og få den i bilen :=)
Sv: 1972 Doka
Posted: Tue Nov 11, 2014 11:27 pm
by Gaute(alutig)
Da dukket det plutselig opp en delebil

Den har litt deler som jeg trenger, og noen deler til J.R.H (på tide du viser fram nye bilen no..)
Den måtte fraktes et stykke på offentlig vei, men etter mørkets frembrudd så går jo det meste.. (Heldigvis lite trafikk

)
[img width=448 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/IMG_2572_zpsd8f05d4a.jpg[/img]
så var slakten i gang
[img width=448 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/IMG_2579_zpsdbea5543.jpg[/img]
Den hadde heldigvis 1600 motor, hvilket betyr at jeg får tak i kjøleblekket som går over i forkant av motoren og jeg får og fatt i rett svinghjul.
Mangler og en del annet kjøleblekk som jeg håper å ta fra denne+ innsug ol.
Sv: 1972 Doka
Posted: Wed Nov 12, 2014 12:15 am
by Solan