Page 1 of 1
Dynamo
Posted: Tue Sep 23, 2014 10:46 pm
by S_Reidar
Høstens / vinterens prosjekt er allerede igang på 60 modellen ( ombygd til 12V)
Skal sette inn en 58 modell 1200 industrimotor med fast dynamofot. Utfordringen her er dynamoen. Den som står I idag blir for brei til å flytte over fra gammelmotoren( snaue 10 cm I diameter) , mens motoren med fast fot krever ca 8,7 cm I diameter på dynamoen.
Så ..hvor får en tak I slike "slanke" 12 V dynamoer ? Noen på forumet som evt har å selge?
Pål
Sv: Dynamo
Posted: Mon Sep 29, 2014 10:02 pm
by Tistlo
porsche industrimotor meina eg å huksa brukar den typen- søk på vwnorge har vert snakk om detta før
Sv: Dynamo
Posted: Tue Sep 30, 2014 12:18 pm
by S_Reidar
takker for svar..har funnet på eBay her..
http://www.ebay.com/itm/NOS-Bosch-Gener ... d5&vxp=mtr
En smule overkant dyrt.....sitter og vurderer om jeg skal bygge om fra 12 V til 6V...men da ryker nok og stereoanlegget som jeg har puttet (altfor) mye penger I...
Sv: Dynamo
Posted: Thu Oct 02, 2014 12:54 am
by Tistlo
her er jo ein som er hakket rimligare. finner ingen billigare på ebay:
http://www.ebay.com/itm/Porsche-356-912 ... 88&vxp=mtr
tok å søkte litt, her er meir info:
https://porsche356registry.org/article/204
ser da er nokon som bygger om 6v dynamo til 12v. korleis veit eg ikkje. men dynamoane er jo i bunn og grunn like. vil tru at du berre ved å bruka ein 12v regulator på ein 6v dynamo vil få da til å virka, men du vil nok halvera amperstyrken ? kanskje ikkje so lurt vist du skal te med popanlegg
Sv: Dynamo
Posted: Thu Oct 02, 2014 10:49 am
by S_Reidar
Sv: Dynamo
Posted: Thu Oct 02, 2014 1:04 pm
by StarBugs Geir
http://www.srmclassicbikes.com/electric ... conversion
Grei forklaring på konvertering. Ser ut som en ny regulator og litt større reimhjul KAN gjøre susen. Hadde jo vært litt artig å prøve....

Dette var for MC, men det blir jo det samme vil eg anta.
Hvor mye yter en std 6v dynamo med litt turtall FØR regulatoren?
Her er litt mer info (Fortsatt mc):
http://matchlessclueless.com/electrical ... 1699218750
Sv: Dynamo
Posted: Thu Oct 02, 2014 1:17 pm
by StarBugs Geir
En annen ting jeg lurer på......Istedet for å bygge om fullstendig fra 6v til 12v. Kunne man ikke bare hatt 12v dynamo/alternator, eget 12v batteri til stereo/mobil osv, og en omformer til 6v for det gamle systemet? Da hadde man bygget om uten å bygge om....Tenker feks. hvis man hiver en komplett 1600 i en eldre bil, men ellers vil ha den org.
Har ikke greie på el, men skulle tro ett eller annet slikt ville funket for å gi 6v til bilens gamle elsystem. Det hadde heller ikke vært noe problem å ta 12v til starter feks. Man ville enkelt kunne velge å ta ut ønsket volstyrke før eller etter omformeren. Noen med elektro-kompetanse som kan svare?
http://www.ebay.com/itm/Industry-Grade- ... 4add1a3722
Sv: Dynamo
Posted: Fri Oct 03, 2014 1:42 am
by Jan-Henrik
Interessant teori, Geir. Man kan få 6v ut fra et 12 v batteri ved hjelp av en motstand. Utfordringen er at denne blir varm.
Men å ha et 12v batteri og et 6 volt batteri i bilen, slik du beskriver, er litt arbeid. Det kan gå, kan jeg tenke meg, men da trenger du trekke kabler fra både pluss og minus på 12v batteri til alt som skal drives av 12v. Helst innom en sikring på veien.
Jeg har omformer fra 6v til 12v til stereo, funker noen lunde. Må velge mellom fine toner eller blinklys.
http://www.autozone.com/autozone/access ... 29767_0_0_
Er vell noen elektrikere i klubben, som kan bekrefte/avkrefte?
Sv: Dynamo
Posted: Fri Oct 03, 2014 6:56 am
by Henrik
Jan-Henrik wrote:
Det kan gå, kan jeg tenke meg, men da trenger du trekke kabler fra både pluss og minus på 12v batteri til alt som skal drives av 12v.
Det burde vel gå an å bruke felles jord, da dette er "nullnivået" i begge kretser?
Sv: Dynamo
Posted: Fri Oct 03, 2014 8:15 am
by StarBugs Geir
Trenger vel ikke 6v batteriet i hele tatt.....Starteren kan jo få 12v direkte (skal tåle det har jeg lest), men resten kan få 6v gjennom en solid 12-6v omformer som tåler bruken, istedet for å ha omformere til viskermotor, bytte releer osv. Jeg tenkte bare å sette inn omformeren tidligere enn det som er vanlig. Jeg vet endel har problemer med ombygging fra 6 til 12v, og da kunne jo dette vært en løsning.
Man får jo ikke fordelene med enklere vedlikehold mtp pærer feks, men uansett et alternativ til full ombygging. OM det funker greit vel og merke....