Dynamo

Trenger eller ønsker du noe? Ny bil, deler eller noe annet bilrelatert?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
S_Reidar
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 17
Joined: Sat Jul 06, 2013 11:40 pm
Location: Bergen

Dynamo

Post by S_Reidar »

Høstens / vinterens prosjekt er allerede igang på 60 modellen ( ombygd til 12V)
Skal sette inn en 58 modell 1200 industrimotor med fast dynamofot. Utfordringen her er dynamoen. Den som står I idag  blir for brei til å flytte over fra gammelmotoren( snaue 10 cm I diameter) , mens motoren med fast fot krever ca 8,7 cm I diameter på dynamoen.

Så ..hvor får en tak I slike "slanke" 12 V dynamoer ? Noen på forumet som evt har å selge?

Pål
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Dynamo

Post by Tistlo »

porsche industrimotor meina eg å huksa brukar den typen- søk på vwnorge har vert snakk om detta før
TLF: 97419035
User avatar
S_Reidar
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 17
Joined: Sat Jul 06, 2013 11:40 pm
Location: Bergen

Sv: Dynamo

Post by S_Reidar »

takker for svar..har funnet på eBay her..

http://www.ebay.com/itm/NOS-Bosch-Gener ... d5&vxp=mtr

En smule overkant dyrt.....sitter og vurderer om jeg skal bygge om  fra 12 V til 6V...men da ryker nok og stereoanlegget som jeg har puttet (altfor) mye penger I...
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Dynamo

Post by Tistlo »

her er jo ein som er hakket rimligare. finner ingen billigare på ebay: http://www.ebay.com/itm/Porsche-356-912 ... 88&vxp=mtr

tok å søkte litt, her er meir info: https://porsche356registry.org/article/204

ser da er nokon som bygger om 6v dynamo til 12v. korleis veit eg ikkje. men dynamoane er jo i bunn og grunn like. vil tru at du berre ved å bruka ein 12v regulator på ein 6v dynamo vil få da til å virka, men du vil nok halvera amperstyrken ? kanskje ikkje so lurt vist du skal te med popanlegg
TLF: 97419035
User avatar
S_Reidar
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 17
Joined: Sat Jul 06, 2013 11:40 pm
Location: Bergen

Sv: Dynamo

Post by S_Reidar »

User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Dynamo

Post by StarBugs Geir »

http://www.srmclassicbikes.com/electric ... conversion

Grei forklaring på konvertering. Ser ut som en ny regulator og litt større reimhjul KAN gjøre susen. Hadde jo vært litt artig å prøve.... :) Dette var for MC, men det blir jo det samme vil eg anta.

Hvor mye yter en std 6v dynamo med litt turtall FØR regulatoren?

Her er litt mer info (Fortsatt mc):
http://matchlessclueless.com/electrical ... 1699218750
Last edited by Anonymous on Thu Oct 02, 2014 1:09 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Dynamo

Post by StarBugs Geir »

En annen ting jeg lurer på......Istedet for å bygge om fullstendig fra 6v til 12v. Kunne man ikke bare hatt 12v dynamo/alternator, eget 12v batteri til stereo/mobil osv, og en omformer til 6v for det gamle systemet? Da hadde man bygget om uten å bygge om....Tenker feks. hvis man hiver en komplett 1600 i en eldre bil, men ellers vil ha den org.

Har ikke greie på el, men skulle tro ett eller annet slikt ville funket for å gi 6v til bilens gamle elsystem. Det hadde heller ikke vært noe problem å ta 12v til starter feks. Man ville enkelt kunne velge å ta ut ønsket volstyrke før eller etter omformeren. Noen med elektro-kompetanse som kan svare? :)

http://www.ebay.com/itm/Industry-Grade- ... 4add1a3722
Last edited by Anonymous on Thu Oct 02, 2014 1:27 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Dynamo

Post by Jan-Henrik »

Interessant teori, Geir. Man kan få 6v ut fra et 12 v batteri ved hjelp av en motstand. Utfordringen er at denne blir varm.

Men å ha et 12v batteri og et 6 volt batteri i bilen, slik du beskriver, er litt arbeid. Det kan gå, kan jeg tenke meg, men da trenger du trekke kabler fra både pluss og minus på 12v batteri til alt som skal drives av 12v. Helst innom en sikring på veien.

Jeg har omformer fra 6v til 12v til stereo, funker noen lunde. Må velge mellom fine toner eller blinklys.

http://www.autozone.com/autozone/access ... 29767_0_0_

Er vell noen elektrikere i klubben, som kan bekrefte/avkrefte?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Dynamo

Post by Henrik »

Jan-Henrik wrote: Det kan gå, kan jeg tenke meg, men da trenger du trekke kabler fra både pluss og minus på 12v batteri til alt som skal drives av 12v.
Det burde vel gå an å bruke felles jord, da dette er "nullnivået"  i begge kretser?
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Dynamo

Post by StarBugs Geir »

Trenger vel ikke 6v batteriet i hele tatt.....Starteren kan jo få 12v direkte (skal tåle det har jeg lest), men resten kan få 6v gjennom en solid 12-6v omformer som tåler bruken, istedet for å ha omformere til viskermotor, bytte releer osv. Jeg tenkte bare å sette inn omformeren tidligere enn det som er vanlig. Jeg vet endel har problemer med ombygging fra 6 til 12v, og da kunne jo dette vært en løsning.

Man får jo ikke fordelene med enklere vedlikehold mtp pærer feks, men uansett et alternativ til full ombygging. OM det funker greit vel og merke....
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Post Reply