trøbbel ved bruktbilsalg, har medlemar noko juridisk hjelp?

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
heljo
Seniormedlem
Seniormedlem

trøbbel ved bruktbilsalg, har medlemar noko juridisk hjelp?

Post by heljo »

Vi seldte ein 1999 mod vw i fjor, og har fått masse plage med kjøpar. Det heile handlar om setevarmen i førarsetet, den virka når eg prøvde 1 veke før salg, virkar ikkje når kjøpar prøver etter å ha overtatt bilen og komt seg over til austlandet. Han prøvde det ikkje når vi møttest i Bergen. Og i dag kom det ei rekning på 3800 kr, som var ein ca pris eit verkstad skal ha for å ordne det. Og ei liste over andre ting han hadde funne, som kunne vore reell viss det var ein ny bil han kjøpte.
Har vi noko advokathjelp i medlemskapet? Reknar ikkje med det, men spør likevel. Eller kan nokon anbefale ein eller annan som er god på akkurat slike saker, og som ikkje fer med heile lommeboka?
Takk for tips!
Og viss nokon er god på reglar om kjøp/salg av bruktbil, berre diskuter og spørj i vei, eg trur vi har ei god sak,og  han trur tydelegvis han har ei god sak.. Vi har kontrakt, han påpeika nokre småting når han kjøpte bilen, men prøvde ikkje å prute eingong. Då må han vel ha godtatt bilen som den var?
EsJo
Supermedlem
Supermedlem

Sv: trøbbel ved bruktbilsalg, har medlemar noko juridisk hjelp?

Post by EsJo »

Hvilken kontrakt har dere? Standardkontrakt skrevet ut fra NAF?
Tlf:: 48606876
norshuttle
Supermedlem
Supermedlem

Post by norshuttle »

Kommer vel an på om bilen er solgt som den er også. Da er det i så fall et spørsmål om vesentlig mangel. En 13 år gammel vw.... Defekt setevarmer vil vel gå under normal slitasje eller forventet feil i henhold til alder og km-stand......
54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
hans
Supermedlem
Supermedlem

Post by hans »

begynner dessverre bli mer og mer av dette, 10 år til og vi har USA tilstander . NAF er et godt organ å kontakte ved denne typen problematikk .
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

Idag er reglene slik at man i en privat bilhandel har 2 års reklamasjonsrett!
Dvs at kjøper kan komme tilbake til selger hele 2 år etter handel..
Lik det eller ikke, men slik er reglene.  :(
Man må selvfølgelig se på hva man kan forvente av en 13 år gammel bil, men selger kan altså reklamere.
OM han vil nå frem i en evt sak, er jeg litt usikker på, men jeg tror ikke det! Til det er nok bilen for gammel.
Han har jo ikke kjøpt en ny bil, så litt slitasje og noen mangler må han som kjøper regne med. I tillegg må manglene ha vært til stede ved handelen
for å kunne gjøres gjeldene, og akkurat DET skal han vel slite med å kunne bevise..  :P

Mitt tips, som jeg fikk av en proff bilselger: Få inn i kontrakten at bilen selges som rullende rep objekt/ delebil, DA er man trygg!
Det holder IKKE lengre å selge bilen "som den er"!!

Lykke til!
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
T-1
Supermedlem
Supermedlem

Post by T-1 »

Hvis kjøper ikke har tatt kontakt med deg og prøvd og finne en løsning før han bare sendte regningen kan du bruke den til og fyre opp med. Kjøper plikter og ha en dialog og gi deg mulighet til og ordne opp før skaden blir utbedret. Og står det i kontrakten at bilen er besiktet og godskjent i nåværende stand har han kjøpt bilen med gåen sete varmer. Og når det gjelder to års garanti gjelder den kun ved grove skjulte feil og mangler, ikke ting som ryker underveis ved vanlig slitasje. Og dere kan bestride karavet skriftlig og da må kjøper velge om han vil gå videre med kravet, da er det ofte advokat og forliksråd som er vanlig. Han kan ikke bare kreve penger og kjøre på saken så lenge du ikke er enig. Og så fort du bestrider kravet har han to valg, ta det videre eller gi blaffen. Renter skal også fryses fra den dag du bestrider kravet. Skulle du tape vil renten alikevel påløpe fra denne datoen. Men tviler sterkt på om dette er noe sak.i tilegg ville jeg krevd kopi av verksted regning og full beskrivelse av hva som er utført og hvorfor.
Last edited by T-1 on Sat Mar 01, 2014 6:36 pm, edited 1 time in total.
The Wheeler dealer
heljo
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by heljo »

Vi skreiv standard NAF-kontrakt, bil er besiktiga og prøvd og alt det der, så papira talar for oss. Vi har fått masse e-post frå han, tok ikkje så lang tid etter han overtok bilen før første klage kom på setevarmen, som var det aller viktigaste med bilen, han er revmatikar. Han ringte tilogmed nokre dagar før vi skulle møtast slik at eg kunne sjekke at den virka. Den virka ikkje på H.side, men i orden på V.side, dette var han fornøgd med.
Når vi møttest i bergen, sjekka han litt på bilen utan å vete kva han såg etter som han sa. Hadde ingen peiling på bil. Men, han visste at seta på desse bilane kunne snuast rundt, og sjekka det. Det virka, eg visste ikkje ein gong at dette var på bilen, men eg trur kanskje at han tok knekken på ledning til setvarme når han snudde setet. Han prøvde ikkje om varmen virka før alt var signert, og han reiste. Eg har prøvd å forklare han på ein fin måte at han ikkje kjem noko vei med dette, han har mast på at eg har ordna det før, og må forklare han kva han må gjere for å ordne det. (Har aldri ordna det, var jo i orden, dette har han fått beskjed om fleire gongar).
Til slutt gav eg opp, gadd ikkje svar på meir tåpelige e-postar, og bytta e-postadresse. Har vore kvitt problemet i eit halvt år kanskje no, men i dag kom det rekomandert brev i posten, eit surt brev der han klagar på at vi ikkje svarar på spørsmåla hans osv, og han har kontakta verkstad for pris. Vil koste mellom 2400 og 5800 kr, så vi må betale 3800 kr til hans konto innan 18/3, slik at han kan ordne bilen. Og ei lita liste over feil han har merka i ettertid, eit par bulkar, ein steisprut i ruta, og noko anna piss. Vi har alle e-postane, og er ganske sikker på at vi har ei god sak, men må ha nokon til å kontakte han, for eg gidd ikkje å gje han noko ny e-postadresse så han kan fylle den med drit og.
Moshe
Global moderator
Global moderator

Post by Moshe »

Send ham et rekomandert brev tilbake der du bestrider kravene hans (pga kontrakten, besiktigelsen og utprøvingen før han for med den) og opplyser at du har byttet e-postadresse pga at han spammet ned den forrige...

Tror ikke du har noe å frykte i denne saken, til det er bilen for gammel og handelen for riktig gjennomført... Og da er det opp til ham å kjøre saken videre, hvilket jeg neppe tror han vil eller får til...
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
heljo
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by heljo »

Takk for gode svar, og eg trur kanskje du har fasiten Moshe!  :thup  Var inne på tanken om å svare rekomandert, er nok best sånn.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

[attachment=1]
Attachments
1422917-10-1389695791852.jpg
1422917-10-1389695791852.jpg (20.96 KiB) Viewed 1241 times
TLF: 97419035
heljo
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by heljo »

;D skulle hatt "likar" knappen her, Tistlo. Men han her treng meir enn ein stol, trur eg.
Post Reply