Page 1 of 10

56 cal-look + motorbygge

Posted: Sat Sep 29, 2007 4:54 pm
by erika
Jeg får bidra jeg også til å skape aktivitet på forumet vårt.

For en del år siden kjøpte jeg en 56 cal-looker fra Østlandet. Den var tidligere eid av Fredrik Sørlie, som hadde montert på den de delene som skiller den fra en originalbil: Senkeforstilling, smale hjul fremme, bredere Firestone 560 bak, 1300S girkasse, Empi doorpull, Hurst girspake, Flat4 ratt, Bullet-mirror, T-bars osv. Bilen er korall-rød, med originalfarge innvendig, og omlakkert utvendig. Interiøret kommer fra en modell som er noen år nyere, men fargene passer godt til bilens lakserosa lakkering!

Jeg ble fortalt at den var lakkert/restaurert her i Bergen i sin tid (Noen som kjenner tidligere eier?) - og var vistnok kun kjørt ca 60.000km da den ble solgt. Den har nå gått ca 85.000.
Bilen har hatt en 1835 motor da Fredrik eide den, og var bla. omtalt i det "alternative" bilbladet Carls Cars hvis noen kjenner dette. Fredrik var kjent for sine heftige "burn-outs" med denne.

Jeg kjøpte bilen med en 1600 motor som ikke haddde noen historie, og som ikke var kjørt i bilen. Pga mye jobbing, har den blitt stående i garasjen - men nå har jeg tatt en jobbpause for en periode, og har hatt mye bedre tid til å skru bil! Ifbm. VWACBs jubileumsutstilling, så bestemte jeg meg for å få den på veien igjen. Bremser er blitt skiftet bak, nytt batteri, har lånt en starter (Takk Trygve, du skal få den tilbake :-) og fordeler er skiftet for å få den til å starte.

Sv: 56 cal-look

Posted: Sat Sep 29, 2007 4:58 pm
by erika
En cruising etter at den kom på veien:

Sv: 56 cal-look

Posted: Sat Sep 29, 2007 5:12 pm
by erika
Har hatt litt problemer med at den går litt for varmt - så jeg jobber med å få på plass de småtingene som skal til for at 1600 motoren skal kjøle skikkelig: Rør fra viftehuset til varmepottene, pakning rundt motoren - både i forkant og bakkant av motorrommet + plate over eksosanlegget.

Det har vært et slit å få motoren inn og ut av denne bilen. Er usikker på om det er fordi 1600-en er litt for stor i forhold til 1200 som har stått originalt, eller om det er girkassen som bygger et par centimeter lengre bak en originalt. Når den skal ut så må varmepotter og eksosanlegg skrus av først for at det skal være mulig.

Hadde også et uhell med at et messingrør fra forgasseren (tror det var akselerasjonsdysen) løsnet, og fant veien inn gjennom toppen og inn på stemplene. Heldigvis stoppet jeg med det samme dunkingen startet. Det var en god del arbeid å demontere og skru det på plass igjen i tide til utstillingen på Sartor!

Sv: 56 cal-look

Posted: Sat Sep 29, 2007 8:20 pm
by erika
Kjøpte POR-20 for å male eksosanlegget med. Hadde lest en del om POR-15 som vidundermiddel på bunnplater osv.
Desverre virket ikke dette I DET HELE TATT!
Etter en time og to med kjring var hele eksosanlegget blitt brunt, og malingen løsnet med store blærer. Mulig POR-15 er bra - men POR-20 funker ikke.

Sv: 56 cal-look

Posted: Sat Sep 29, 2007 8:22 pm
by erika
Ferdigmalt:

Sv: 56 cal-look

Posted: Sat Sep 29, 2007 8:23 pm
by erika
Etter et par timer på bilen :-(

Sv: 56 cal-look

Posted: Sat Sep 29, 2007 9:21 pm
by Fralg
Hei Erik
Jeg har brukt Quick sprayboks, med lakk som tåler masse varme, på mine varmebokser og eksosanlegg

Var veldig skeptisk men det virker meget bra!
Pleier å starte forsiktig med å kjøre det varmt og la det kjøles et par ganger før de lange turene blir tatt.
Vet ikke om det finnes i annet en sort farge

mvh
Frode

Sv: 56 cal-look

Posted: Sun Sep 30, 2007 11:54 pm
by erika
Takker for tipset.

Jeg har i mellomtiden vært nede på Kanalveien og kjøpt ovnslakk (fra Morsø). Har lakket varmepottene, og tenkte å ta eksosanlegget på nytt dersom jeg får det sveiset (eksosflensen knakk av når det ble montert). Det gir dem en svart matt overflate.

Skal poste noen erfaringer med dette når jeg får det på plass og får kjørt litt.

Sv: 56 cal-look

Posted: Fri Oct 12, 2007 11:02 pm
by erika
Da er eksosanlegget pusset og lakkert, så får vi se hvordan det holder.
- godt å få litt hjelp i garasjen!

Sv: 56 cal-look

Posted: Fri Oct 12, 2007 11:10 pm
by erika
Dersom bilen skal bli klar til jubileumscruising på søndag, så er det følgende ting som må gjøres i morgen:
* Ut med motor (et h...ete) med denne 1600 motoren i ovalen med 1300S kasse
* På med motorromspakning
* motor inn
* varmepotter på (har lakket disse også)
* montering av nye rør fra viftehus til varmepotter (dersom du har varmepotter og ikke har rørene fra viftehuset påmontert, går toppene varme!)
* montering av eksosanegg
* på med bakluke

Vi får se på søndag....

Sv: 56 cal-look

Posted: Fri Oct 12, 2007 11:28 pm
by erika
Dersom bilen nå kommer på veien uten at motoren går varm, så skal jeg fortsette 2276 motorbyggeprosjektet mitt http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBo ... 04168#ID41

Kommer til å beholde 1600 i 56-en - så får vi se hvor den andre motoren havner når den blir ferdig.

Har ryddet benken i garasjen, klar for motordeler. Det som mangler er på vei over fra www.Airccoled.net

Sv: 56 cal-look

Posted: Sat Oct 13, 2007 8:57 am
by RZR Andy
Ser bra ut dette, Erik! Du må defintivt ha ovalen med på cruisingen på søndag - ingen diskusjon!

Tenkte litt på dette med temperaturen...
Alle kjøleblekk er på plass, inkl. "glemmeblekk"?
Er termostaten oppe og går med riktig innstilling?
Hender at stagene bak løsner litt også, men alt dette er vel sånt som du har sjekket.
Gir du gasseren litt rikere blanding uten at den blir for fet så skal det også få ned temperaturen.

Litt varme behøver ikke nødvendigvis å ta knekken på motoren på en kort tur, Stivikken kjørte til Paris og hjem igjen med nesten en halv tørkerull i viften ::) Er oljen grei og du har trykk nok til å få den rundt i blokken, så kan det gå greit.

Sv: 56 cal-look

Posted: Thu Nov 01, 2007 6:06 pm
by erika
Da er gummipakninger montert i motorrommet etter at motoren kom ut.

Sv: 56 cal-look

Posted: Thu Nov 01, 2007 6:10 pm
by erika
Eksosanlegg og varmepotter er lakkerte

Sv: 56 cal-look

Posted: Thu Nov 01, 2007 6:14 pm
by erika
Motoren er på plass igjen. (Anbefaler å styre klar av Walker eksosanlegg!)

Kanskje denne bakluken kan passe.....