Der røyk motoren gitt... :-o HJÆLP..!!
Moderator: Global moderator
Der røyk motoren gitt... :-o HJÆLP..!!
Jauda.
EU godkjent forrige uke.
I dag.... motoren sier takk og farvell.
Skulle ut fra parkeringen, så kubbet den. Fikk startet den noen sekunder igjen. ca 5 . så stoppet den igjen...
Etter det var den umulig og starte. Det er mye strøm på batteriet men starteren klarer ikke dreie rundt.
Jeg snudde bilen MED bakken.
Ruller fint i fri, men når jeg setter den i gir og slipper clutchen... sleper den hjulene etter seg.
Alt er låst.
Dette er en 1300 motor.
Hvordan bestemmer jeg meg for om jeg skal "vrake motoren" eller overhale den?
Jeg har også en 1200 motor på en palle (1974) men den er ikke "kjøreklar for å si det sånn).
Kan det svare seg å kjøpe ny motor (overhalt)?
Hva er i så fall en ok pris, tenker dere?
Hilsen
SKIKKELIG motløs og trist Truls.
:-/
EU godkjent forrige uke.
I dag.... motoren sier takk og farvell.
Skulle ut fra parkeringen, så kubbet den. Fikk startet den noen sekunder igjen. ca 5 . så stoppet den igjen...
Etter det var den umulig og starte. Det er mye strøm på batteriet men starteren klarer ikke dreie rundt.
Jeg snudde bilen MED bakken.
Ruller fint i fri, men når jeg setter den i gir og slipper clutchen... sleper den hjulene etter seg.
Alt er låst.
Dette er en 1300 motor.
Hvordan bestemmer jeg meg for om jeg skal "vrake motoren" eller overhale den?
Jeg har også en 1200 motor på en palle (1974) men den er ikke "kjøreklar for å si det sånn).
Kan det svare seg å kjøpe ny motor (overhalt)?
Hva er i så fall en ok pris, tenker dere?
Hilsen
SKIKKELIG motløs og trist Truls.
:-/
Last edited by T.Dahle on Tue Nov 19, 2013 2:19 pm, edited 1 time in total.
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt
Sv: Der røyk motoren gitt... :-o HJÆLP..!!
Hvilke lyder hørte du mens motoren stoppet?
-69 Fastback
-60 T1
-60 T1
Har kjørt den en uke. Det har hørtes ut som om den har gått på 3 sylindre innimellom.
Har også hatt følelsen av at det har vært en svak bankelyd. En litt hard og dyp, ikke som ventilklapring.
Det var egentlig ikke noe volsomt med lyder da den stoppet. Den bare "orket ikke mer". Hørtes sliten ut.
Som en skikkelig gammel dame. Den bare døde, som ved kvelning.
Virker som at veiv og råder er ok (altså ikke knust) ellers hadde jeg vel hørt det godt, hadde jeg ikke?
Har også hatt følelsen av at det har vært en svak bankelyd. En litt hard og dyp, ikke som ventilklapring.
Det var egentlig ikke noe volsomt med lyder da den stoppet. Den bare "orket ikke mer". Hørtes sliten ut.
Som en skikkelig gammel dame. Den bare døde, som ved kvelning.
Virker som at veiv og råder er ok (altså ikke knust) ellers hadde jeg vel hørt det godt, hadde jeg ikke?
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt
Bortsett fra dette høres det ut som forgasser/tenning. Kan du snu veiven med fastnøkkel på reimhjulet/dynamoen?T.Dahle wrote:
Alt er låst.
-69 Fastback
-60 T1
-60 T1
har du sjekka peilepinnen din? har du nivå over merket og eller tegn til bensinlukt so skal du ikkje sjå vekk frå at me snakkar hydrolock. opplevd da sjølv ved parkering i bratt bakke med snuten opp. forgasser renner over, blokka fyller seg til randen. motoren går ikkje rundt. skumle greier mtp oppstart, må tømma blokka og la den dampa av seg før ny olja blir fylt på, og skifta relativt snart.
har den gått på 3 sylindara over lengre tid er da stor sjangs for at du kan ha fyllt opp blokka di. utett bensinpumpe gjer samme jobben.
har den gått på 3 sylindara over lengre tid er da stor sjangs for at du kan ha fyllt opp blokka di. utett bensinpumpe gjer samme jobben.
TLF: 97419035
Henrik, motoren dreier ikke. Satte nøkkel på og la kropsvekten på, den bevegde seg ikke ikke en millimeter.
Tistlo, peilepinnen er glad og fornøyd, oljen er klar og fin. Det er ikke mer bensinlukt enn normalt.
Bilen stod til i dag før jeg prøvde å starte igjen, men den beveger seg ikke ved hjelp av starteren.
aiaiai...
Tistlo, peilepinnen er glad og fornøyd, oljen er klar og fin. Det er ikke mer bensinlukt enn normalt.
Bilen stod til i dag før jeg prøvde å starte igjen, men den beveger seg ikke ved hjelp av starteren.
aiaiai...
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt
Da høres det nok ut som du mest sannsynlig må lete etter ny motor. Alternativet er å plukke den gamle for å finne ut nøyaktig hva som er problemet, men det er neppe noe å spare på det.
Som en siste test, ta ut alle tennpluggene og sjekk at den fortsatt ikke roterer (bilen må selvsagt stå i fri). Da kan du utelukke hydrolock som tistlo nevner, som kan komme av både bensin og vann i sylindrene. Det har tross alt vært litt nedbør i det siste...
Som en siste test, ta ut alle tennpluggene og sjekk at den fortsatt ikke roterer (bilen må selvsagt stå i fri). Da kan du utelukke hydrolock som tistlo nevner, som kan komme av både bensin og vann i sylindrene. Det har tross alt vært litt nedbør i det siste...
-69 Fastback
-60 T1
-60 T1
og startaren har ikkje hengt seg opp? sett bilen i 3. gir og prøv å skubb bilen BAK
Skal få utelukket tistlos forslag ang overflow, før jeg tar ut motoren.
(3.gir og skubb, funket ikke) :-)
Må vel uansett belage meg på å prøve å få satt i en annen.
Jeg har en annen motor også, men den ser ikke akkurat ny ut.
Restaurering av motor er ikke akkurat noe jeg føler meg trygg på, men ser at jeg må plukke den fra hverandre og rengjøre den.
Hva er deres forslag til "ting å skifte" (mens jeg har motoren fra hverandre)?
Jeg kjøper i allefall et pakningssett, tenker jeg.
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=6718.0
(3.gir og skubb, funket ikke) :-)
Må vel uansett belage meg på å prøve å få satt i en annen.
Jeg har en annen motor også, men den ser ikke akkurat ny ut.
Restaurering av motor er ikke akkurat noe jeg føler meg trygg på, men ser at jeg må plukke den fra hverandre og rengjøre den.
Hva er deres forslag til "ting å skifte" (mens jeg har motoren fra hverandre)?
Jeg kjøper i allefall et pakningssett, tenker jeg.
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=6718.0
Last edited by T.Dahle on Thu Nov 21, 2013 10:35 am, edited 1 time in total.
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
skjønner meg ikkje heilt på ka som har skjedd motoren din. vist du ikkje har hydrolock..og sidan du seier da skjedde ganske etter oppstart? motoren var ikkje varm når den kvelda?? ergo ikkje varmskjert seg heller, og du har ikkje sett antydning til oljelampen eller noko? feks vist at oljepompa på ein eller an måte har komt ut av drift, eller andre feil som har ført til stopp i oljeleveringen. og du har prøvd å rotera motor begge vegar? om du har knekt ein ventil og eller ventilfjør å fått ventilen i sylinder stoppar ting opp, men skal kunna gå fint tilbake litt..
Du har selvfølgelig helt rett i alt her, Tistlo.
den KAN jo ikke ha skjært seg...

Dette må jeg finne ut av.
Har ikke garasje før i morgen.
Da får jeg "åpnet" og kikket...
Dette blir spennende...
Takk!!!
:-)
den KAN jo ikke ha skjært seg...

Dette må jeg finne ut av.
Har ikke garasje før i morgen.
Da får jeg "åpnet" og kikket...
Dette blir spennende...
Takk!!!
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt
Ingen "owerflow".
Jeg lokaliserte sot på isolasjonsdelen (nederst på det hvite) av den ene pluggen og konkluderer med at det er verdt å sjekke om eksosventilen har havnet falt inn i sylinderen.
Har kikket inn i forbreningskammerene (med optisk scoop). Ingen Ventiler der. Ser rester av olje så jeg tror tilførselen er ok. Oljelampa har ved tenning i posisjon "on" og slukket ved oppstart.
Ventilfjærene ser hel og fin ut.
Jeg lokaliserte sot på isolasjonsdelen (nederst på det hvite) av den ene pluggen og konkluderer med at det er verdt å sjekke om eksosventilen har havnet falt inn i sylinderen.
Har kikket inn i forbreningskammerene (med optisk scoop). Ingen Ventiler der. Ser rester av olje så jeg tror tilførselen er ok. Oljelampa har ved tenning i posisjon "on" og slukket ved oppstart.
Ventilfjærene ser hel og fin ut.
Last edited by T.Dahle on Wed Nov 27, 2013 11:05 am, edited 1 time in total.
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt
vert meir og meir spennande detta:=) årets jolanåt..
at pluggane dine er sota er nok ein direkte samanheng med at da er snakk om ein sleten gammal 1300motor, og at du såg olja i sylindarane:) normal slitasje
da er altso aldeles null vandring på veiva?? ikkje mulig å turna noko som helst nokon av vegane?? vist du tar på tenninga og prøver å starta, høyrer du om startaren fysisk slår inn??
at pluggane dine er sota er nok ein direkte samanheng med at da er snakk om ein sleten gammal 1300motor, og at du såg olja i sylindarane:) normal slitasje
da er altso aldeles null vandring på veiva?? ikkje mulig å turna noko som helst nokon av vegane?? vist du tar på tenninga og prøver å starta, høyrer du om startaren fysisk slår inn??
Spennende ja.
Jeg begynner å like denne utfordringen SVÆRT godt.
Og jeg er UTROLIG spent på å se HVOR den henger. :-D
Gleder meg VIRKELIG sil å sette i 1200 motoren og få bilen i gang for DA skal jeg plukke den som står. :-D
NULL vandring hverken frem eller tilbake.
Starteren Smeller/dunker når jeg vrir om tenningen. Ikke den puslette tikkelyden.
:-D
Spennende.. !!
Jeg begynner å like denne utfordringen SVÆRT godt.
Og jeg er UTROLIG spent på å se HVOR den henger. :-D
Gleder meg VIRKELIG sil å sette i 1200 motoren og få bilen i gang for DA skal jeg plukke den som står. :-D
NULL vandring hverken frem eller tilbake.
Starteren Smeller/dunker når jeg vrir om tenningen. Ikke den puslette tikkelyden.
:-D
Spennende.. !!
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300 prosjekt
- 1968, VW 1300 prosjekt