Sv: Hvor kjøper dere dekk i Bergensdistriktet?

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

FrodeM
Nybegynner
Nybegynner

Hvor kjøper dere dekk i Bergensdistriktet?

Post by FrodeM »

Hei!

Nye dekk er påkrevd. Enten blir det 155 eller 175/70. Men hvor kjøper man slike dimensjoner - helst uten å måtte leve på havregraut resten av året?`

Mvh.
Frode.
VW 1303 S BIG, 1974
Jon T
Supermedlem
Supermedlem

Post by Jon T »

jeg bestiller fra dekkonline.com , leveres på døren og opp til 75% billigere enn dekksjappene i byen..
FrodeM
Nybegynner
Nybegynner

Post by FrodeM »

Meldte meg inn i går! Hva er rabatten hos dekkfelg? Jeg ble ikke så veldig imponert over prisene på dekkonline.com - min foretrukne dimensjon (175/70) var kun tilgjengelig på én type dekk.

Hvor går man evt. for å skifte dekk som er kjøpt andre steder? Ser at en av leverandørene skal ha 250 kroner per dekk bare for skiftet...

Mvh.
Frode.
VW 1303 S BIG, 1974
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Hei Frode, og velkommen i klubben!

Du kan jo gå for 175/65x15, da har du mye mer å velge i, disse ligger på fra 528,- pr dekk fritt tilsendt.
185/65x15 ligger fra 380,- pr dekk, mye å velge i på denne dim også.

Her er en omregningstabell for dekkdimensjon:

http://www.algonet.se/~leffmans/dack/dack.htm

Standarddekk på boble er 155x15 (82-profil)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
FrodeM
Nybegynner
Nybegynner

Post by FrodeM »

Hei og takk!

Til BIG ble det også levert 175/70 - derfor har jeg mest lyst på den dimensjonen. Men med disse prisforskjellene...

Mvh.
Frode.
VW 1303 S BIG, 1974
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

http://www.dekk1.com/ på Kokstad tar 500 for montering og avbalansering av fire dekk og felger, 640 hvis de skal monteres på bil
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Bra pris det, André! Skal jeg huske på!

"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Burde ikke koste mer heller, men det er jo litt arbeid som krever spesialverktøy osv, så jeg synes ikke det er noe å si på.
FrodeM
Nybegynner
Nybegynner

Post by FrodeM »

Da har jeg fått tilbud fra Dekk- og Felgspesialisten på i overkant av fem femti per dekk inkl. omlegging for 155-15. 155 er originaldimensjonen på de fineste BIG-felgene mine (4.5'), som jeg i tillegg har fem av (fint med ett ekstra i bagasjen!). Tror nok jeg havner der...

Noen som vet fargekoden på lakken som ble brukt på BIG-felgene?

Mvh.
Originalidioten.
VW 1303 S BIG, 1974
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Hei FrodeM

Jeg fant ut følgende på Wolfsburg West:
Fargen er sannsynligvis: L97U Aluminum grey på 74-modellene

Her er link:
http://www.wolfsburgwest.com/colors/74super.htm

Håper du finner ut av det

VWACB har gode rabatter på mekonomen/Lakkspesialisten (Fyllingsdalen), min erfaring er at denne lakken er god. Vis medlemskortet, og du får vwacb-rabatten.

mvh
Svein
Last edited by Solan on Fri Aug 29, 2008 12:32 pm, edited 1 time in total.

FrodeM
Nybegynner
Nybegynner

Post by FrodeM »

Glimrende! Takk!

Mvh.
Frode.
VW 1303 S BIG, 1974
Jon T
Supermedlem
Supermedlem

Post by Jon T »

RZR-Andy wrote: http://www.dekk1.com/ på Kokstad tar 500 for montering og avbalansering av fire dekk og felger, 640 hvis de skal monteres på bil

Bergen bildekk i håkonsvernsveien tar 100 pr dekk, montering og balansering når du ikke skal ha de på bil..
Last edited by Anonymous on Fri Sep 12, 2008 9:01 am, edited 1 time in total.
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

FrodeM wrote: Da har jeg fått tilbud fra Dekk- og Felgspesialisten på i overkant av fem femti per dekk inkl. omlegging for 155-15. 155 er originaldimensjonen på de fineste BIG-felgene mine (4.5'), som jeg i tillegg har fem av (fint med ett ekstra i bagasjen!). Tror nok jeg havner der...

Noen som vet fargekoden på lakken som ble brukt på BIG-felgene?

Mvh.
Originalidioten.
Siden du er "originalidiot" må jeg bare gjøre oppmerksom på at de "ekte Big"-felgene skal være 5,5" og at de kommer i forskjellige innpressvarianter...no offence! Det er veldig mange som kaller alle "kryssfelgene" for Big-felger. Offisielt het de alle "Sportsfelger" og kom i 4,5 ja, men det var på f.eks. 1300S. Dekkene som var på Big-felgene var vel også 185 mener jeg å huske.
1303 i -73 hadde ET26 på 5,5" felgene, men med den nye bredere forstillingen som kom på -74 modellen måtte de lage en variant i ET34 som kunne brukes fremme.
Har lenge vært på jakt etter EKTE Big-felger med ET34, men det er sannelig ikke så enkelt når alle bestemt mener at de har Big-felger..  ;)
Utstyrsmodellen "Big" i 1974 hadde flere godsaker i godteposen, BIG-felgene var bare en av de!
FrodeM
Nybegynner
Nybegynner

Post by FrodeM »

Hmm. Jeg hørte på Unneberg Bil, som fortalte at 4.5'' med 155 var standard på BIG og 5.5'' med 175/70 var tilleggsutstyr. De var helt klare på at sånn var det. Når så min bil i tillegg i 1989 ble kjøpt med 5 - fem - slike 4.5'', tok jeg det for god fisk. 4.5''-felgene er nå sandblåst, på tross av at jeg har 5.5''-felger liggende...

4.5''-felgene er alle merket ET41 og produsert i mars 1974, noe som kan stemme bra med min 74-modell, uten at jeg kan hevde å vite noe mer enn det som står her.

5.5''-felgene (som er tatt fra en annen bil) har ET 34 og produsert i oktober 1973, for øvrig.

Lakkoden L97U Aluminium Grey kjenner dessverre Lakkspesialisten (Mekonomen) ikke til. Noen som vet noe som ligner?

Mvh.
Frode.
Last edited by FrodeM on Thu Oct 02, 2008 10:57 pm, edited 1 time in total.
VW 1303 S BIG, 1974
Post Reply