Page 1 of 3

1303s Rauh Käfer

Posted: Sat Nov 17, 2012 2:33 pm
by OldBug
Hei folks, tenkte å prøve meg på en ny prosjekttråd! Da det forrige er nedgravd og forhåpentligvis snart glemt! ;)

Bilen er en hvit 1303s som har hatt flere eiere i klubben før meg, den er god rustmessig(så vidt jeg vet) og det lille som er, taes nå i vinter!
Siden jeg overtok bilen har det allerede blitt gjort litt forandringer, bilen har nå 5x100 boltsirkel. Bremsene skal oppgraderes med skiver bak og større skiver og calipere forran.
Håper jeg får dette til i vinter, men da listen over gjøremål stadig vokser spørs det om dette må vente.
Jeg har også montert nytt ratt, nyere setebelter,nye stoler fra kremt toyota kremt selica.
Nye speil er påbegynt også.
Bilen er origialt gullfarget, men er lakket matt hvit utenpå ikke inni! Dette skal det gjøres noe med, Bilen skal tilbake til gullfargen men med bronze flakes!
Vurderer å sprøyte bilen selv sent på vinteren men sliter litt med plass å stå, har stående tilbud på gratis lakkjobb men da ikke før september tidligst!

Bilen har bare en stakkers 1300 under motorlokket i dag.
Men mens bilen er i garasjen å blir jobbet på, er en av bodene i kjelleren blitt motorverksted.
Da planene ikke er fastsatt ang motor skal jeg ikke si for mye men forhandlinger er i gang og forhåpentligvis går ting i boks! ;)

Da sporvidden er blitt betraktelig mye bredere må det bredere skjermer til, planen her er breddig med stål, IKKE glassfiber.
Det skal monteres div stag både forran og bak og ser ut som jeg har fått inn bestilling på bur!

Har også et meget brukbart lydanlegg i kjelleren som jeg aldri har turd å motere. :P Kansje dette får nytt hjem nå etterhvert. :)

Bilen står i dag på 17"- 8" forran og bak. Jeg hadde liggende 17" bbs men da ET var heelt feil og spacere ikke er aktuelt, fikk jeg tak i et sett som kan brukes til til tilpassning ihvertfall.
Planen er 8" bak og 7" forran
Jeg har et sett med Oldschool bbs 14" Dette var tøfft på men liker looken med store sko! ;D + Bremsene som skal på hadde heller ikke passet inni disse!

Her er bilen for de som ikke har sett den.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3]

Sv: 1303s Euro-Look

Posted: Sat Nov 17, 2012 2:39 pm
by OldBug
Disse skal på i dag! ;D
[attachment=1]
Disse er justerbar både på selve fjæren og på festet mot spindel :thup

Sv: 1303s Euro-Look

Posted: Sat Nov 17, 2012 3:31 pm
by Dalland
oi! heftig!  ;D

Sv: 1303s Euro-Look

Posted: Sat Nov 17, 2012 7:02 pm
by OldBug
Da var de Montert.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3]
Er ikke mye de stikker utfor, etter bredding skal nok dette bli bra! :thup

Sv: 1303s Euro-Look

Posted: Sat Nov 17, 2012 10:29 pm
by hans
til hvilken modell var senkesettet tiltenkt ? fant ikke noen gammelboble kategori :) 

Sv: 1303s Euro-Look

Posted: Sat Nov 17, 2012 10:33 pm
by OldBug
Kjøpte til golf1 jetta1! De er helt make til boble sine bare 2" kortere! :thup Kan hende det er en liten forskjell i fjørplaten på toppen også men den passet bra i fjørbenslageret fra de gamle fjørbena! ;)

Sv: 1303s Euro-Look

Posted: Sat Nov 17, 2012 11:27 pm
by Tistlo
vert spennande å følga med på utviklinga her, frametter  :thup

Sv: 1303s Rauh Käfer

Posted: Tue Nov 27, 2012 8:56 am
by OldBug
Er ikke skjedd mye her på noen dager selv om halve dagen i garasjen er blitt rutine! ;)

Har begynt på bredding av skjermer, noe som ikke er videre enkelt!
Særlig skjermer på 1303 som har litt mer kurver en andre,
nærmer meg ferdig med sveising på framskjermene og etter det er det forming med hammer før de sendes til sandblåsing og grunning.

Fordelen med å gjøre dette selv er at man får ting slik man vil ha de, utenom breddingen blir det en liten endring i "hjulåpningen" da jeg har lite til overs for knekken i bakkant av buen!
De store støtfangerhullene forran skal bort og et par detaljer til skal tilføres.

Et lite bilde av tilpassning førerside, her er det lagt til 5cm.
[attachment=1]

Ellers har jeg fått fjernet alt av krom og fått levert nye dører med one-piece vinduer.

BTW: har tidligere hatt en "leverandør" av carbonfiber på rull fra usa,
de er nå slått konkurs og av den grunn lurer jeg på om noen vet om et sted slikt kan kjøpes for en fornuftig penge?
Er ikke intressert i 500-1000kr pr m2! 

Sv: 1303s Rauh Käfer

Posted: Tue Nov 27, 2012 11:10 am
by hans
:thup very nice. Har lyst å stålbredde selv men usikker på det beste kuttet.  har du noen bilder fra undeveis ?

Sv: 1303s Rauh Käfer

Posted: Tue Nov 27, 2012 11:23 am
by OldBug
Tror den måten jeg valgte er ganske skuddsikker ;) Tok ikke bilder men har fremdeles noen skjermer igjen, skal ta litt bilder da! ;)

Sv: 1303s Rauh Käfer

Posted: Tue Nov 27, 2012 1:27 pm
by hans
du må stoppe på lone om du er forbi så tar vi en tusj og pek og vis osv ..

eventuelt , hvor holder du hus og tar du imot fremmede  ;)

Sv: 1303s Rauh Käfer

Posted: Tue Nov 27, 2012 2:16 pm
by OldBug
Holder til ca 42,5 steinkast ovenfor dalland! :D Ved wergeland,
Kan ta imot besøk selvfølgelig men denne uken og helgen er jeg vakt så er sporadisk på og av! :thup

Fortsetter no litt innimellom og skal knipse masse bilder av neste skjerm, Driten med dette er at skjermer MÅ stå på bilen ved sveising og hamring for at vinkler skal bli riktig.
Hadde vært lettere å punkte fast og så tatt skjermen bort til arbeidsbenken og gjort resten! Men da ville det ikke stemt ved monering igjen!

Sv: 1303s Euro-Look

Posted: Tue Nov 27, 2012 9:55 pm
by Superbeetle
hans wrote: til hvilken modell var senkesettet tiltenkt ? fant ikke noen gammelboble kategori :) 

Send dem en mail så ordner de sikkert!;-)

1303 og 1302 fra 72 eller 73 har like fjærbein som Golf1/Jetta, mens de eldre 1302 har egne fjærbein..

Jeg kjøpte FK Königssport coilovers til min ´71 1302S hos partsandretards, syntes de er kjempe hyggelige å ha med å gjøre!

Hvilket merke er det på disse coiloverne?

Min erfaring med boble, 17" felger, 40-profil dekk og coilovere (mine hadde justerbare konidempere), er det er latterlig dårlig å kjøre med.. Jeg "aksepterer" en del når det gjelder senking, men noe mer ubrukelig har jeg ikke kjørt.. Stumpete og humpete! Tror til en så lett front, så bør det iallefall ikke være for harde fjærer.

Husker da vi skulle kjøre på fellestur til Hardanger i 2010 så vibrerte sentermutteren på støtdemperen av etter at jeg hadde kjørt igjennom brosteinene i byen..Det ble ikke noe tur den dagen nei.. ;D

Får håpe dine coilovers er litt kjipere(les bedre) enn mine var :thup

Sv: 1303s Rauh Käfer

Posted: Thu Jan 31, 2013 9:12 am
by OldBug
Ikke mange oppdateringer her! :(
Men helsen er ikke er den beste for tiden og mye tid er tilbragt i sengen og på rikshospitalet.
Nå har jeg følt meg litt freshere de siste dagene og har fått gjort litt på bilen.

Jeg har gjort samme feilen som sist, jeg gjorde det med vilje denne gangen så kan vel ikke klage egentlig. (grave for dypt :D)

Tingen er at det dukker opp mer og mer brunt gull! særlig i kanaler og i stripene med skjermfester rundtom!
Vet ikke om jeg kommer til alt nå og tanken på å la noe stå igjen er ikke god!
Men alternativet er å ikke ha bil til sesongen og det er ikke aktuelt!!!

Skulle i utgangspunktet bare klargjøre for lakk, men da rustbobler i kaross ved skjermfester viser seg og spre seg innover og bli verre er det ikke greit.
Det har dukket opp en del hull og flere skal det sikkert bli.
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Ser ikke hullene så godt på dette bildet men det er masse småhull oppover...

Dette er ting som MÅ taes...

Denne bilen har også blitt sparklet en hel del, foreløpig (på venstresiden) har alle panelene et parti hvor sparkelet er aaaltfor tykt.
[attachment=4]
Vanskelig å se tykkelsen på dette bildet, men det viser seg at bilen har blitt sparklet over originallakken uten noen form for nedpussing først.
Sparkelet kommer av i flak og under er blank originallakk.

Mange lag også først original primer,originalfarge,primer igjen så originalfarge,primer igjen og til sist hvit!

Døren hadde en stor bulk, rettet denne fra innsiden og da hoppet litt av døren av ;)
[attachment=5][attachment=6]

Driver nå å fjerner og retter disse tingene, blir nok et lag med sparkel til slutt, men ikke like tykt!! :)

Ellers er det full nedpussing på gang.
[attachment=7]

Planen var jo bare litt ny lakk til sesongen, for å så gå dypere inn i tingene til etter sesongen når det forhåpentligvis har ordnet seg med verksted.
Tingene jeg har funnet hittil må taes og jeg får visst litt hjelp fra voss til sveising, Takk for det Christer!!

Regner med at hvis jeg klarer å holde meg ute av sykehuset framover skal bilen være lakket innen slutten av februar!

Sv: 1303s Rauh Käfer

Posted: Thu Jan 31, 2013 12:08 pm
by RZR Andy
Oisann, like frustrerende hver gang det dukker opp ekstraarbeid. Tror disse tingene er mer regelen enn unntaket.
Lykke til og god bedring!