Dypping, zinking, sandblåsing ?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

ts
Supermedlem
Supermedlem

Dypping, zinking, sandblåsing ?

Post by ts »

For å ikke ødelegge tråden til Nika500 fortsetter jeg her!
Tistlo wrote: har ikkje kjøpt utstyret nei, kun brukt "feito" og den er bra.  eller FET som enkelte seier;)

Thomas, ja ein 2cv. sjekk den enkle platekonstruksjonen, som samtidig ser ut til å vera ganske stabil. går nok bra på ein sånn ja, men på eit boblekarosseri tenker eg att sidepanelene og evt taket(litt tvilsomt) vil slita. spesielt panelet under siderutene bak. ellers går da nok bra. men ein større utfordring er vel att breidden på badet er på 140cm. er vel i grenseland på ei bobla da?
ts wrote: ikke hvis du tar det sidelengs ! Tror jeg skal høre med de hva de tror om å dyppe razoren eg ..
Gaute(alutig) wrote: Hvis du ser i overkant/foran bakvinduet på den 2cv,n så ser jo ikke det særlig bra ut.. Plata har jo slått seg fullstendig.
Gaute: Ja, jeg la merke til det jeg også. Men tror du det har slått seg så mye akkurat der og nesten ikke noe i gulvplatene som er helt rette ? Eller kan den bulken over vinduet ha vært fra før ?
Mulig de kan kun syredyppe og metallisere uten å varmzinke .. ?
Spørs hvor mye razor ghia som er igjen da........................
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Dypping, zinking, sandblåsing ?

Post by Tistlo »

Gaute(alutig) wrote: Hvis du ser i overkant/foran bakvinduet på den 2cv,n så ser jo ikke det særlig bra ut.. Plata har jo slått seg fullstendig.
jammen har du rett! men 2cv har vel ikkje akkuratt noko panserstål heller ;D ;D
skulle vert morro å prøvd med eit boblekarosseri.. har jo fleire av dei ståande, men da må jo vera platereint før galvanisering OG da kan ikkje vera noko serlig med rust. ei heller større overlappar. innkapsla luft eller rust skapar "små eksplosjonar" i gryta. ingen vil vel ha kokande sink i trynet

Ts: sovidt eg veit har ikkje zinken noko syredypping i den forstand du tenker på, som rustfjerning -ish. dei brukar syro til vasking av stålet før dypping. er jo mangen forskjellige bad og ein lang prosess før endt arbeid. står meir på sido deirans.
sandblåsing og mettalisering er nok eit bedre alternativ, som er nesten lika bra:)

sendte forøvrig ein mail til dei istad og spurde om dei har vidare erfaring med dypping av tynnplater og karosseri. spent på svar.
TLF: 97419035
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Veldig bra Tistlo! Da gleder vi oss til svar  :thup

Litt skeptisk også til sandblåsing etter jeg hadde skjermene til varianten på askøy.. De var ikke like når jeg monterte de igjen og måtte tvinges/presses på plass for å få skruehullene til å passe. Gjaldt spesielt de store bakskjermene... Men på den andre siden har jeg jo vært fornøyd andre ganger der ute og har jo hørt at de fleste andre har vært fornøyd også  :)
65 - 343 Karmann Ghia
hans
Supermedlem
Supermedlem

Post by hans »

interessant lesning men denne tråden mangler litt - hvor er starten ? :)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

hans wrote: interessant lesning men denne tråden mangler litt - hvor er starten ? :)
Diskusjonen begynte her:
http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=330952#p330952

:thup
65 - 343 Karmann Ghia
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Vist skjermane dine vart so deformert etter sandblåsing har da skjedd noko galt, eller dei har blitt sandblåst feil? dei karane der har sandblåst eit heilt boblekarosseri + doka karosseri og tilhengarlass med mindre deler, aldri vert borti noko som er deformert! :thup

men so bruker dei jo grovt aluminiumsilikat. sånne små perler. dei er jo agresive mot rustne tynnplater. eg har ogso brukt nokon her på voss, som bruker vanlig sand. laangt ifrå lika effektive som dei på askøy, men meir skånsomt. vert ein heilt an pris og, men pga att eigaren av kjappo er vw nisse, so går da greitt 8)
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Tja, de var ikke direkte deformert. Virket mer som om buen i hele skjermen var blitt mer bøyd hvis du skjønner.. Men det dro seg fint til med makt og å bruke de riktige hullene  :thup
Både blåste de og zinket for deg på askøy? Ble det bra resultat til riktig pris?
65 - 343 Karmann Ghia
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Ja sandblåst og grunna med 2komp sink-epoxy , samme som på skjermane dine. nema problema.
litt bøy og tøy på skjermar går jo fint:)
FRODE 25000
Medlem
Medlem

Post by FRODE 25000 »

Tistlo wrote:
jammen har du rett! men 2cv har vel ikkje akkuratt noko panserstål heller ;D ;D
skulle vert morro å prøvd med eit boblekarosseri.. har jo fleire av dei ståande, men da må jo vera platereint før galvanisering OG da kan ikkje vera noko serlig med rust. ei heller større overlappar. innkapsla luft eller rust skapar "små eksplosjonar" i gryta. ingen vil vel ha kokande sink i trynet

Ts: sovidt eg veit har ikkje zinken noko syredypping i den forstand du tenker på, som rustfjerning -ish. dei brukar syro til vasking av stålet før dypping. er jo mangen forskjellige bad og ein lang prosess før endt arbeid. står meir på sido deirans.
sandblåsing og mettalisering er nok eit bedre alternativ, som er nesten lika bra:)

sendte forøvrig ein mail til dei istad og spurde om dei har vidare erfaring med dypping av tynnplater og karosseri. spent på svar.

Har du fått noe svar på henvendelsen???
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

etter mykje om å men fekk eg svar på at dei ikkej ville dyppa karosseri pga att platene krølla seg. tynnplater ellers på eigen risiko
Ølle
Styret
Styret

Post by Ølle »

Image

Karosseriet på Boble-prosjeket mitt er dyppet i sink, fikk to gode bulker i taket og alle hull må bores og gjenges på nytt - ellers ok! Nå er ikke alt skrudd i sammen endå, men so far so good! :)
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

Neimen hallaisen, Ørjan! Er du på øyen i morgen?  :)
-69 Fastback
-60 T1
Ølle
Styret
Styret

Post by Ølle »

Hallais!

Hehe! Er faktisk på begge øyene, fikk flyttet Boblen til Radøy i går men skal hente noen deler på Osterøy i morgen!  ;)
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem

Post by Gaute(alutig) »

Veit du hvor mange kilo ekstra det ble?
Lurte jo og litt på hva gildet kostet sånn ca..?
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Tøft!! kva firma som gjor jobben?? zinken?

huks att du må bruka spesialgrunning før du kan lakka med vanlig lakk pga syrer i sinken
Post Reply