Hei !
Vurderer å bygge ny motor og lurer på om noen her inne har erfaring med noen av desse ??
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-Volks ... kit-69.htm
http://vwparts.aircooled.net/Bugpack-69 ... p/4102.htm
Motorbygging - trenger tips om deler
Moderator: Global moderator
-
- Medlem
Motorbygging - trenger tips om deler
Last edited by Solan on Sun Oct 21, 2012 6:49 pm, edited 1 time in total.
Sv: Motorbygging - trenger tips om deler
Kjekt med motorprosjekter!
Valget ditt står da mellom
Bugpack omslipt (underdimensjonert) smidd originalveiv (laget i Tyskland for 40 år siden) med påsveiste motvekter
eller
Volksstroker III, ny, støpt Kina-veiv med andre ord?
Du må nesten bestemme deg for turtallsområde og bruk, og ta utgangspunkt i denne setningen "This kit is good to 5500RPM or 120hp, do not exceed either!
Tusen meninger om smidd/støpt og ny/brukt og kombinasjonene av disse på nettet - bruk gjerne tid på thesamba.com og tilsvarende nettsted.
Jeg har ikke erfaring nok til å mene verken det ene eller andre, men du får litt større respons på denne typen spørsmål på vwnorge.no
Uansett er det nøykatigheten og arbeidet du legger ned i rengjøring og "blueprinting", at du har en blokk som er egnet til formålet, og bruk/vedlikehold som vil avgjøre om den får et langt og lykkelig liv. Dalland og Erik og Pål på Krankenhaus m.m.fl. har sikkert mer å berette her!
Lykke til - kjør prosjekttråd!
Valget ditt står da mellom
Bugpack omslipt (underdimensjonert) smidd originalveiv (laget i Tyskland for 40 år siden) med påsveiste motvekter
eller
Volksstroker III, ny, støpt Kina-veiv med andre ord?
Du må nesten bestemme deg for turtallsområde og bruk, og ta utgangspunkt i denne setningen "This kit is good to 5500RPM or 120hp, do not exceed either!
Tusen meninger om smidd/støpt og ny/brukt og kombinasjonene av disse på nettet - bruk gjerne tid på thesamba.com og tilsvarende nettsted.
Jeg har ikke erfaring nok til å mene verken det ene eller andre, men du får litt større respons på denne typen spørsmål på vwnorge.no

Uansett er det nøykatigheten og arbeidet du legger ned i rengjøring og "blueprinting", at du har en blokk som er egnet til formålet, og bruk/vedlikehold som vil avgjøre om den får et langt og lykkelig liv. Dalland og Erik og Pål på Krankenhaus m.m.fl. har sikkert mer å berette her!
Lykke til - kjør prosjekttråd!
- Race-buggy
- Juniormedlem
kan sette opp komplett motor oppsett til deg jeg
som passer din kjøre stil.
tar ikke på meg mere motor bygging i år, da jeg har fullt opp frem til våren.
men der er flere fra Bergen som har motor/og preppet deler som kommer fra meg.
er bare å ta kontakt vis det skulle hvere noe.
raskest svar via pm/Epost
Mvh
Mvh
Du få legga ut oppsettet du kommer med, hadde vert kjekt å sjå ka som er dine valg og diskutera hvorfor.Race-buggy wrote: kan sette opp komplett motor oppsett til deg jeg
Mvh

-
- Medlem
Etter litt grubling og lange timer med lesing, så tror jeg at en moderat trimmet 1915 ccm motor er det jeg vil gå for.
Alle tips og råd rundt dette vil bli mottatt med stor takk.
Er ute etter en motor som starter og går med mest mulig dreiemoment, så da er vel en moderat kam tingen ?
Er ute etter en motor som starter og går med mest mulig dreiemoment, så da er vel en moderat kam tingen ?
Høres ut som en fornuftig ide det.
Vil anbefale deg å lese gjennom prosjekt tråden min.
Lang tråd med endel pisspreik osv, men tror det står litt interessant inni mellom..
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33902.0.html
Vil anbefale deg å lese gjennom prosjekt tråden min.
Lang tråd med endel pisspreik osv, men tror det står litt interessant inni mellom..

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33902.0.html
- Race-buggy
- Juniormedlem
i steden for å bygge om en T1 til 1915ccm, så kan du fint lage en 1700 type 4 motor om til 1910ccm.Stjernelada wrote: Etter litt grubling og lange timer med lesing, så tror jeg at en moderat trimmet 1915 ccm motor er det jeg vil gå for.
en 1700 T4 har 80hk orginalt og bygget om til 1910ccm vil den lett yte 120-130hk.
[Sitter og leser tråden din Dalland.... og en ting er sikkert, eg skal ikke bygge motor, men heller montere en!!!!:) 

Last edited by sveineka on Thu Oct 25, 2012 3:47 pm, edited 1 time in total.
I MIN garasje.....
73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
-
- Medlem