Type 1 1950 mod
Posted: Mon Jul 21, 2008 1:44 am
Her er min "nyeste" bil!
Bilen er en tidlig 51 mod som er registrert som en 50 mod i Norge. Den ble levert ny i Sverige og bruktimportert til Norge i 1962. Rett før den ble eksportert fikk den en innbyttemotor av den lokale forhandleren og km standen var da 40797. Den samme 25 hk motoren sitter i bilen i dag og speedometeret står på ca 128000 km.
De fleste årene har bilen trillet på Østlandet før den kom til Vestlandet for noen år siden. Rust har det vært lite av og deler av bunnen er hovedsaklig det som er sveist opp. I tillegg har den aldri vært kolisjonskadet så både for og bakplate er de originale. En stor del av de originale delene fra 1951 er der fortsatt og bla finnes det sveiv til å starte motoren med om 6 volt batteriet skulle gå tomt.
Liten motor og usynkronisert gearkasse er en ny opplevelse men etter litt øvelse begynner en å få det til. En må dobbelclutche både ved opp og nedgearing samt bruke mellomgass ved nedgearing. Gjør en noe av dette feil så hører man det (bokstavlig talt).
Bilen er en tidlig 51 mod som er registrert som en 50 mod i Norge. Den ble levert ny i Sverige og bruktimportert til Norge i 1962. Rett før den ble eksportert fikk den en innbyttemotor av den lokale forhandleren og km standen var da 40797. Den samme 25 hk motoren sitter i bilen i dag og speedometeret står på ca 128000 km.
De fleste årene har bilen trillet på Østlandet før den kom til Vestlandet for noen år siden. Rust har det vært lite av og deler av bunnen er hovedsaklig det som er sveist opp. I tillegg har den aldri vært kolisjonskadet så både for og bakplate er de originale. En stor del av de originale delene fra 1951 er der fortsatt og bla finnes det sveiv til å starte motoren med om 6 volt batteriet skulle gå tomt.
Liten motor og usynkronisert gearkasse er en ny opplevelse men etter litt øvelse begynner en å få det til. En må dobbelclutche både ved opp og nedgearing samt bruke mellomgass ved nedgearing. Gjør en noe av dette feil så hører man det (bokstavlig talt).