Page 1 of 1

Motordeler "trim"

Posted: Fri Sep 14, 2012 8:05 pm
by OldBug
Har en 1600 motor jeg må overhale, tenkte da at jeg i samme slengen kan prøve å få den litt sprekere!
Kan bortimot null og niks om motor mods! Men er higen på å lære.

Har ikke mye penger, så å kjøpe noe ferdig til masse tusenlapper er uaktuelt!
Vet samtidig at disse tingene er dyyyrt.

Har noen kansje noe liggende som de kan kvitte seg med noenlunde rimelig? Gassere, silyndre og stempler osv...

Takker for svar! :)

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Fri Sep 14, 2012 8:59 pm
by Tistlo
ikkje akkuratt trim, men eg har eit gradert reimhjul du kan få, godt brukt, men gjer nytten og har "trim look" :D
vist du er spesielt glad i å fylla bensin kan eg kanskje hjelpa deg med nokon solex/kadron gassara

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Fri Sep 14, 2012 10:18 pm
by Jan-Henrik
Har alt du trenger for å sette på to gassere. Gi en lyd så sender jeg mer info!

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Fri Sep 14, 2012 10:46 pm
by T-1
Skal du ha rimelig trim som holder og skaffe deg litt erfaring anbefaller jeg at du starter med 1641 sett. da slipper du maskinering av motor. en kam, vippe tøy og gassere så har du litt spreker motor som holder lenge.  :thup med overhalt motor med nye deler skal du fint komme under 10 000.- hvis du følger litt med på vwnorge osv.

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Fri Sep 14, 2012 10:51 pm
by OldBug
Tistlo wrote: vist du er spesielt glad i å fylla bensin kan eg kanskje hjelpa deg med nokon solex/kadron gassara
jeg fyller jeg!  ;D Drikkerr disse mer enn vanlig med to gassere ::)
Og selvsagt vil jeg ha reimhjul! og original bensinpumpe forresten!

Står facet pumpe på nå og det er unødvendig har jeg skjønt!

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Sat Sep 15, 2012 12:56 pm
by Tistlo
dei gassarane eg har er da sikkert noko feil med, feks att dei renner over? skal vist vera dysa til 1915 men går ikkje heilt strøkent, fjuskar i 80kmt, men alt over det er god sos.. vist du er gira på å kjøyra med eit forbruk over 2,5liter på mila so er dette gassarane for deg ;D ved aktiv/sportslig kjøyring går da lett 4liter på mila og..

har sikkert ei orginal pumpa du kan få. trur kanskje eg har ein ny trimkam liggande og. engle w-110 eller noko

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Sat Sep 15, 2012 4:16 pm
by OldBug
tar gjerne pumpe og kam men gasserene kan du montere på gråtassen el gressklipperen! ;D
Takk christer

Finn ein pris du! ;)

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Sun Sep 16, 2012 12:20 am
by Race-buggy
tips fra meg, hvis din motor er i god stand. (1600ccm)

så kjøper du et Grenerør.

dra på skroten og finn en turbo med lite slark i, fra eks golf TD event Saab 99

turbo må kun hvere oljekjølt

sveis om på manifold så turbo passer

og slange opp til forgasser. legg o-ringer i forgasser ved spjell foringene

olje retur i ventilhus deksel event Sump lukket.

olje til turbo fra oljetrykks bryter og bruke et y ledd/Tstykke

fordeler lager du om litt på opptrekket/nedtrekket

det hele trenger ikke koste deg noe serlig mere enn max 4000kr

og du har fort 100hk.

ligger også mange fine gjør-det-selv filmer på Youtube på dette

billige hester. og lett også

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Sun Sep 16, 2012 8:26 am
by OldBug
Takk! ;)

Har drømt litt om å prøve meg på noe slikt, etter jeg så et slikt bygge på vwnorge.
Har egentlig konkludert med at jeg ikke har nokk peiling!
Men jeg fr se hva jeg finner av literatur og videoer ;)

Blir et slikt bygg holdbart over tid?

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Sun Sep 16, 2012 11:59 am
by Race-buggy
OldBug wrote: Takk! ;)

Har drømt litt om å prøve meg på noe slikt, etter jeg så et slikt bygge på vwnorge.
Har egentlig konkludert med at jeg ikke har nokk peiling!
Men jeg fr se hva jeg finner av literatur og videoer ;)

Blir et slikt bygg holdbart over tid?
Ja et slik bygg er holdbart over tid, vis ikke du justerer opp turbo trykket for mye, da smelter stemplene.

det fine med Turbo er at motor blir så meget kjørbar. og du kan bruke en STD motor å sette turboen rett på.

en venn av meg bygget på 80 tallet en 1915 med dobble VAG turboer(en turbo på hver side av motor), og han brukte kun 2 enkle Type 3 forgassere.

denne gikk svært godt. og meget snill på gate kjøring.

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Sun Sep 16, 2012 1:21 pm
by OldBug
åh stilig :thup Men kan vel ikke benytte original gasser på et slikt bygg!

Sv: Motordeler "trim"

Posted: Sun Sep 16, 2012 1:41 pm
by Race-buggy
OldBug wrote: åh stilig :thup Men kan vel ikke benytte original gasser på et slikt bygg!
jo det kan du fint. gjør det selv på min Turbo motor.

her er en tråd med inspirasjon

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=392148

og her

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 3&t=118340