Page 1 of 7

ts sin bilpark

Posted: Tue Aug 21, 2012 11:15 pm
by ts
Tenkte det var på tide å lage en felles tråd på bilene mine ...

Mange kjenner meg godt, men dere andre: Hei, jeg heter Thomas og er straks 28 år. For ca 4 år siden ble jeg med LarsT her på forumet (som er en kamerat av meg siden ungdomskulen) på BugOut på Bergenhus festning. Det resulterte i at jeg kjøpte meg boble samme kveld... Det ble da denne 1300'en, som var førstegangsregistrert i Odda i 1970:
[attachment=1]
Det var på denne jeg fikk tatt jomfruen min innen folkevogn skruing. Jeg har alltid skrudd litt både på båter og biler og annet jeg kunne komme over, men hadde aldri tidligere hatt den helt store bilinteressen.. Valget om å kjøpe boble ble en blanding mellom og alltid å ha følt en indre hippie som ønsker seg buss, og en annen mer snobbete indre følelse som omhandler design, dette selvfølgelig i kombinasjon med at Lars hadde boble og jeg som jobber offshore trenger noe vettig å gjøre i friperiodene.
1300'en i savannah beige hadde jeg i 2 år før den ble solgt til Stord. Jeg solgte den da det dukket opp en bil jeg hadde enda mer lyst på enn boblen....

Nemelig Varianten:
[attachment=2]

Varianten kjøpte jeg fra Tommy, som igjen hadde kjøpt den fra Endre S i Stavanger. Jeg tror Tommy hadde den i ca 3 uker før den ble min  ;D
Denne koste jeg meg masse med den første sommeren.. I begynnelsen hadde jeg bensinlekkasjer hver eneste gang jeg skulle bruke den og kjøpte meg et 6kg skumapparat som alltid lå klar. Men ettersom alt av bensinslanger, filter, pumpe osv ble byttet ga lekkasjene seg og jeg trengte mer og gjøre.
Her er et bilde fra Bore treffet 2011. Fin bil å dra på camping med, godt med plass til bagasje:
[attachment=3]

Når høsten kom fikk jeg meg mekkeplass på Breistein. Da plukket jeg fra hverandre varianten for å lakkere. Her er først et bilde av hvordan den var før ( i tillegg til bore bildet over):
[attachment=4]

Skjermene ble plukket av både foran og bak og sendt til Brandal hos Bergen Overflateteknikk på Askøy for sandblåsing før de ble lakkert hos Fana Lakk & Karrosseri på Kokstad. De ble levert til lakkering tidlig januar, midt februar fikk jeg beskjed om å hente en sil... Det var ene forskjermen som var helt gåen og de ville ikke røre den. Heldigvis har vi sånne som Tistlo i klubben som lett tar på seg å fikse sånt! Resultatet ble ubeskrivelig!!!! Tusen takk Christer!! Du e en kjernekar!!!  :thup
Her kommer ihvertfall bilder av hvordan varianten ble når våren/sommeren kom:
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]

Men i fjor sommer gikk vi fire kamerater sammen og kjøpe oss en doka/crew cab! denne skulle egentlig brukes til MIB2011, men ble dessverre ikke klar før vi skulle reise. Det var Alex.K, LarsT, Tommy (T-1) og jeg som eide denne sammen. Det funket ikke så bra når dynamoen røk og tommy (svikeren) fant ut at han skulle gjøre svenske (les: servitrise) av seg.
[attachment=8]

Tommy kjøpte ut denne av oss tidligere i vår, men solgte den videre til Henning (H-Mek på vwnorge).


Spennende fortsettelse følger!!

Sv: ts sin bilpark

Posted: Tue Aug 21, 2012 11:49 pm
by ts
Rundt påsketider inviterte jeg på vorspiel med deilig og sterk alkohol, det resulterte i at jeg kjøpte Razor Ghiaen som Svein hadde  ;)  Jeg har stjålet bildet fra vwnorge:
[attachment=1]

Razoren har i løpet av sommeren kommet inn på mekkeplassen min på Breistein og jeg har begynt å plukke den fra hverandre og sanke inn deler! Svein hadde gjort en god jobb mens han hadde denne og fått tak i noen vanskelige deler! :thup


Mer bilder og progress rundt Razoren kommer senere!

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 12:15 am
by ts
I forbindelse med BugOut dukket det også opp en annen bil som har stått veldig høyt på ønskelisten! En Oval Ragtop! Jeg hadde allerede funnet en i Danmark som vi skulle innom og se på i forbindelse med MIB. Men når denne agave grønne kom for salg her i byen, ble møte i danmark kansellert:
[attachment=1]

Denne tilhørte Aleksander Dale Oen. Og selvom vi nå gjør denne til vår egen Oldspeed-racer er det en ære for oss å kunne ha med litt historie fra Alex! Det kan nevnes at bilen har registreringsnummer O-1921 fordi bestemoren til Alex, Olivia var født i 1921 !

Etter jeg fikk denne har jeg installert Judson Supercharger i den. Originalt i disse ovalene er det 30hk, men det sies at med Judson skal man øke effekten med nesten 50%, altså ca 45hk. Om jeg har oppnådd denne effekten vet jeg ikke, men den bruker no ihvertfall ca 2 liter bensin på milen fortiden......... Så det er nok fortsatt noen kvelder igjen før den går optimalt! Det vil komme en egen reportasje om historien bak og installasjonen av Judson i VWACB-Nytt, så følg med !!
Her er et bilde med Judson montert:
[attachment=2]

Jeg har også valgt å senke den litt bak. Prøvde meg litt frem og tilbake. Først et ytre hakk ned (tilsvarende 5,5cm) det ble for mye og den såg segen ut på ræva.. Endte tilslutt (foreløpig) opp på 6 hakk opp på indre, og 6 hakk ned på ytre. Det skal tilsvare ca 3,5cm. Her er noen bilder etter senkingen:
[attachment=3]
[attachment=4]

Og tilslutt et bilde tatt på plassen sin på Breistein:
[attachment=5]


Da denne ble kjøpt ble Varianten solgt til Sondre på Starbugs!
Bilene jeg har nå er denne ovalen og razoren  ;D

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 12:20 am
by Solan
Imponerende bilpark og ex-bilpark på kort tid, Thomas og Synnøve! Gleder meg til å følge med på framdriften på Razor-Ghiaen!  :thup

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 12:38 am
by ts
Så til en Razor oppdatering!!

I vår fikk jeg bestilt fødselssertifikat:
[attachment=5]

Jeg har begynt å plukke fra hverandre litt her. Svein har gjort en kjempe innsats for å skaffe deler, og har fått tak i noen skikkelig vanskelige deler når han hadde den.  :thup
Forrige helg dro jeg til Belgia på Le Bug Show og håpet å finne noen deler der. Jeg hadde i forkant fått kontakt med et par karer i Belgia og Tyskland som reproduserer de vanskeligste delene og som sitter på mye NOS deler til type3 ghiaen. Noen kjenner gjerne til "Seppe" som har laget sin egen Dannenhauer & Strauss replica!!!!! Den kan ses, kun på lite bilde, i nyeste Ultra VW. Eller i reisereportasjen som kanskje kommer i neste VWACB-Nytt  ;D
I såfall, fra disse karene fikk jeg den manglende sveisedelen til kanaler, nytt taktrekk og pakninger til frontvindu, bakvindu og sidevinduer. Fikk også lag avtale om nytt teppesett, men det er ikke bestilt da farge må velges....
Her er et bilde av razor hyllen min:
[attachment=6]

Men back to Breistein!!
I går gikk Dalland amok på ene siden.. Det var MYE sparkel der, det viste vi om... Bilder sier mer enn tusen ord ?
[attachment=1]

Jeg tok å pusset litt på taket og på siden for se om det var mulig å finne igjen originalfargen. Og gjett hva jeg fant !!
[attachment=2]
[attachment=3]

Så i dag ble det en skikkelig økt på panseret for å se hva som skjulte seg under diverse lag med lakk der... Her er resultatet!
[attachment=4]

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 12:45 am
by ts
Her er litt flere bilder av razor prosjektet! Filnavnet som står under bildene forklarer vel det meste ... :

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

[attachment=8]

[attachment=9]

[attachment=10]

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 12:50 am
by ts
Og litt flere : 

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]


Mykje kjekt arbeite i høst og vinter!! Dette gutter og jenter, kan føre til mye gratis pizza  ;)

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 12:53 am
by ts
Solan wrote: Imponerende bilpark og ex-bilpark på kort tid, Thomas og Synnøve! Gleder meg til å følge med på framdriften på Razor-Ghiaen!  :thup
Takk for det Svein!! ;) Du skulle sett hva jeg fikk frem under lakken på panseret! (hvis du ikke har vært ute å sett alt )!!!!

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 1:00 am
by Solan
Steike, Smoke Grey er en helt RÅ farge! Og den lysegrå på taket står jo utrolig bra til den røykgrå på resten av bilen. Kult at dere tenker å lakke den i original fargekombinasjon, kred! VW kunne det med farger, og det er også kult at denne fargekomboen bare ble brukt i noen måneder på typ1- og typ3-Ghia.

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 1:07 am
by ts
Jepp!! Det er helt råe farger!! Jeg har faktisk ikke klart å finne bilder av noen med samme kombo. Har funnet både smoke grey og fontana grey, men ikke på samme bil!

Så 10000(timers) spørsmålet! Slipe frem, polere og beholde så mye originallakk som mulig eller slipe og lakke alt opp igjen ?

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 1:40 am
by RZR Arve
Veldig bra tråd Thomas! Kjekt å se prosjekttråder med masse bilder! Gleder meg til å se progresjonen på ghiaen. Jeg hadde ikke vært spesielt bekymret for sparkel så lenge ting ser bra ut under. På type 1 ghia er det enkelte steder 1-2 cm sparkel originalt fra fabrikk. Alt er håndbanket, da ble dette måten å løse individuelle skjevheter på. Blir spennende å se fortsettelsen!

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 8:08 am
by djupevik
Flott bilpark og x-bilpark! Ovalen er jo bare helt rå, og ghiaen blir spennende å følge med på :) Det var artig å se at orginallakken kom til syne under flere lag med lakk og grunning :)

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 8:26 am
by Henrik
ts wrote: [img width=800 height=478]http://www.forum.vwacb.com/index.php?ac ... 2058;image[/img]
NICE!!

Prøv å beholde på panser, tak, bakluke, og evt andre steder som går an. Det er så mye mer "riktig" enn å lakke opp igjen, og ikke minst en spesiell fremgangsmåte. Blir veldig bra!

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 9:30 am
by StarBugs Geir
Å få frem originalfargen er ikke enkelt, MEN det er vannvittig kult! Veldig lett for på pusse forlangt. Men det også kan jo bli tøft. Pusse så langt du klarer, og gi f.... i om du noen steder kommer gjennnom til grunning/stål. Der du må bytte plater og evt sparkle bør du bruke samme farge på grunning som originalt, slik at du etterpå kan slipe fram en tilsvarende "patina" på de områdene. Etterpå kan du evt få hele bilen sprøytet med klarlakk for å hindre rust der det er bart metall. Kan bli en utrolig heftig look som vil stille mye mindre krav til rettearbeid og lakkeringskostnader. Var ikke så glad i klar lakk på patina tidligere, men det sniker seg innpå. Ikke minst er det praktisk! ;D

Fargen var mye råere og mørkere enn jeg trodde. Tror ikke det er samme vi så på bayen på MIB, mener den var lysere. Men med denne fargen må underarbeidet ved hellakkering være perfekt, siden en så mørk farge avlslører alle ugjenvnheter. Jeg ville i første omgang prøvd å slipe forsiktig ned til originalfargen på så store deler av bilen som mulig. Det finns masse info om skånsomme fremgangsmåter på nettet. Fordelen er at man kan gjøre det selv, det negative er vel bare tiden det tar.....

Motivasjonen er nok sikkert på topp, men likevel, et razor bilde til skader ikke: :)

[img width=800 height=533]http://farm5.static.flickr.com/4151/496 ... 4182_b.jpg[/img]

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 9:55 am
by ts
Takk for kommentarene! Dette håper jeg blir en livlig tråd! Skal prøve å være flink med masse bilder underveis, og dere andre må gjerne legge ut så mye dere orker dere også :thup (gjerne rett i tråden Geir)

Arve: jeg er ikke så redd for å måtte sparkle litt, eller at det er sparkel der det ser greit ut. Men området der dalland fikk gå amok var ikke bra. Der var det tjukt med epoxy og sparkel på utsiden av dårlig sveis av den tynneste og skjeiveste platen jeg har sett. Så omtrent hele området du ser på "dalland-bildet" må byttes. Bildet med sparklet hjulbue, her er ca 10*30cm av hjulbuen laget av sparkel og finmasket netting. Ny hjulbue kan jeg få tak i fra belgia eller eventuelt få hjelp til å lage her hjemme..

Djupevik: du må legge ut bldet av apekatten på panseret ;D

Henrik: håper du ikke har så mye å gjøre på skolen i høst  ;) det tok noen timer å få frem kun det området på panseret.. Og det er nok omtrent letteste å jobbe på!

Geir: du kan se på bildet at jeg pusset igjennom to plasser. Og det må rubbes og poleres noe vannvittig for å bli bra. Jeg brukte eksentersliper med 240 papir til jeg kom til gråfargen i går, etter det gikk jeg over med 600 våtslipepapir og så 1200 før jeg rubbet og polerte. Bør nok stoppe med 240 papiret tidligere og få finere papir den siste slipingen med maskin. Får se hva dalland kan fikse når jeg kommer tilbake fra jobb.
Bayen i danmark var feil farge, den på bildet du la ut her er mer riktig! Fargen er nesten lys svart hvis det går an å si...

Uansett hva jeg gjør videre så må bilen slipes ned. Og jeg tror at når originalakken er slipt frem og det ser bra ut der, er det ikke behov for å slipe vekk eventuell sparkel eller tinn videre inn.. Det blir bare masse ekstra arbeid.

Nå skal jeg på jobb i to uker, men det ligger bruspenger og slipemaskin i hyllen ;D