Kranken3000EFI-TECH

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Kranken3000EFI-TECH

Post by erika »

Da begynner vi på et nytt fellesprosjekt på Krankenhaus. Vi har funnet ut at det er kjekt å gjøre noe sammen også, ikke bare stå med egne ting. En motor er et passende prosjekt, både i tid, størrelse og kostnad. Samtidig er det noe som interesserer flere av oss, og som vi kan lære av under veis.

Motoren vi nå har planlagt å bygge, er en 1776 med innsprøytning - ikke de tradisjonelle forgasserne. Det blir sikkert en del endringer underveis. Vi har ikke bestemt oss endelig for motorstyring, hardware komponenter osv, men har begynt å kikke litt på tråder på Shoptalksforum under Engine management. Hvis noen kommer over noen gode EFI tråder (uten turbo) så legg dem gjerne inn her. En av målsettingene er å kune gjenbruke de gode tyske originaldelene dersom de er brukbare, og ikke bare kjøpe nye kinesiske ettermarkedsdeler.

Motoren kommer sikkert til salgs når den er ferdig, da prosjektet er med på å finansiere kaffe på kaffetrakteren, sand i sandblåseren og flere felles vertøy som vi deler.

Vi har fått tak i noen brukte 1600 motor-biter, men det viser seg at det ikke er brukbart en del av dette "gamle greiene".

Blokken vi har ser bra ut. Har gått over den med blåselampe for å lete etter sprekker, men uten å finne noe. Skal ta en måling av boring og lagerbaner etc. for å sjekke toleranser. Forresten synd det ikke er noen i Bergen som linjeborer til en rimelig penge. Hadde vært greit med tilgang på det.

I kveld var blokken en rask tur i glassblåseren etter å tatt ut pinneboltene, og i tillegg portet lett inni på "vinduene" der oljen beveger seg gjennom når veiven går rundt.
[attachment=1]
[attachment=2]

Desverre avslørte raskt glassblåsingen at det var små sprekker i toppene. Vi er derfor på jakt etter nye dobbelportstopper (1300 el. 1600) hvis noen har liggende!
FØR BLÅS:
[attachment=3]
ETTER BLÅS:
[attachment=4]
SPREKK mlm ventil og plugg:
[attachment=5]
(Gi beskjed om du har bruk for dem, funker sikkert fint fortsatt. Må bytte eksosstyringer)
Attachments
blokk.jpg
blokk.jpg (51.72 KiB) Viewed 1189 times
vindu.jpg
vindu.jpg (47.27 KiB) Viewed 1205 times
topp f
topp f (47.27 KiB) Viewed 1203 times
topp etter.jpg
topp etter.jpg (56.14 KiB) Viewed 1201 times
topp selges.jpg
topp selges.jpg (43.27 KiB) Viewed 1223 times
Last edited by erika on Thu Feb 23, 2012 12:42 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
orangenotch
Styret
Styret

Sv: Kranken3000EFI-TECH

Post by orangenotch »

:thup Blir spennende dette. Kommer vel en prosjekt tråd etter hvert.
02 er bøs.....Bay er grei
RZR-Marius
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR-Marius »

Oi!
Se gjerne om toppene som ligger i den hvite hyllen til høyre på plassen min kan brukes. doneres evt :)
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!

1200 -58  1/6 -67 Singelcab
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Kranken ligg stadig i framkant ja! :thup keep up with the östlendings
TLF: 97419035
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jeg syns overflaten i forbrenningskamrene i toppene ser veldig porøs ut på bildene, er det glassblåsinga som gjør de slik? Da jeg bakepulverblåste Magnus sine topper (se i Grynet-tråden), ble overflaten en helt annen og glattere. Jeg vet ikke om det har noen betydning, men jeg trodde det var ideelt å ha de glattest mulig?

Spennende med innsprøytningsprosjekt!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Marius,
glimrend - skal sjekke dem.

Svein.
Hvis du ikke har montert dem så kan vi sammenligne. Blåsingen virket veldig snill, så jeg er ganske sikker på at det ikke gjør skade.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

kan tenkast att kranken toppane har fått juling etter tidens tann og ymse. spessielt med tanke på at det og er sprekker idei. men ein kjapp runde med ein hylar so er dei jo glatte å fine igjen:)
TLF: 97419035
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

Ser ikke ut som noe annet enn merker etter støpen, ikke farlig med slikt (selv om helt glatte kammer er å foretrekke)
-69 Fastback
-60 T1
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Ser ut som datatiden innhenter oss... spennende prosjekt dette, Erik. Er jo flere gode tråder om dette på vwnorge som kan hentes inspirasjon fra. 
Lykke til!
Jeg tror jeg ville begynt med noe sånt som dette for å holde det overkommelig i starten. Og kontaktet Terje Skeie om det var noe som ikke jeg fant ut av selv.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... id=1259066
Hans irrgrønne 1303 (med kufangere) med original innsprøytning gikk MEGET bra på 80-tallet, denne ble bygget opp med deler fra en US import cab.
Så kunne en jo byttet ut til MS eller noe sånt i neste omgang, gått opp i dysestørrelse osv.
Last edited by Anonymous on Sat Feb 25, 2012 8:59 am, edited 1 time in total.
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Fin link det Andre. Mange biter.....
Svein (Autohaus) har en MS liggende, så det er mulig vi går direkte for den løsningen. Kankje med CB sine endestykker og og en single trottlebody?
Image
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... id=1233290

Finnes det noe på nettet om bilen Terje Skeie? Tror ikke jeg vet hvem han er...
Last edited by erika on Sat Feb 25, 2012 1:17 pm, edited 1 time in total.
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Terje var bilelektriker hos Ford på Kokstad i ungdommen og var en reser på de forskjellige "Jetronic"-variantene. Mye vann har jo rent i havet på alle måter siden den gang, nå har han verksted på Ulsmåg (Bjørn hadde vel sin 914 der en stund, han har sikkert mer info til deg).
Det var jo ikke så vanlig med windows læpptåpp og wlan på 80-tallet og nå har en jo nettet tiil hjelp og. Mye som har blitt endret siden den gangen, det finnes jo omtrent 134 fantasilioner varianter og muligheter her...
Med CB sitt sprut så kobler du deg vel opp mot Pat Downs sånn som Morten S. har gjort, det er vel sikkert enkleste men dyreste løsning. Den billigste men vanskeligste er nok å plukke her og der og sette det sammen etter "prøve og feile"-måten.
En fremgangsmåte er å finne en (startbar) delebil med et motorvolum på tilnærmet 1,8 liter, og plukke ut hele hjernen og alle komponenter som hører til. Så fjerner man det som ikke trengs og tar det videre derfra.
En annen måte er å begynne med MS og finne ut hva den trenger av komponenter tilkoblet, og så gå ut på finn eller til en høgger og få tak i dem.
Hva som er best aner jeg ikke. Har vår gamle 93 modell Golf 1.8 stående som jeg lurte på å strippe før den går i Lønningen, den har betydelig mer moderne hjerne og programmering enn de gamle 70-talls VW Einspritzerne. Kan hende det da går an å koble den til VAG diagnose system og analysere/justere parametre derfra, ikke vet jeg. Muligens bare mer bal enn å gjøre det i MS på en laptop, men om det funker er fordelen at du (eller fremtidig kjøper) kan kjøre inn på et verksted og få hjelp.
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Vi får se litt hva slags deler det blir. Håper det evt. kan bli en kombinasjon som kan gjenbrukes i senere prosjekter - som gjerne kan settes sammen av brukte deler.

Marius,
toppene dine var sprukne de også - alle 4!
[attachment=1]

Noen som har 1300 eller 1600 dobbelporttopper til salgs?

Tenkte å bore opp for full-flow i blokken, men oppdaget at Studenten hadde lånt gjengetappene. Henrik, har du anledning til å ta dem med fra HIBen hvis du kommer innom på tirsdag?
[attachment=2]
[attachment=3]
Attachments
sprekk.jpg
sprekk.jpg (82.27 KiB) Viewed 1070 times
blokk1.jpg
blokk1.jpg (47.25 KiB) Viewed 1078 times
plugg.jpg
plugg.jpg (78.5 KiB) Viewed 1065 times
Padden
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Padden »

Det dukker opp endel ms utstyr på ebay med ujevne mellomrom. Jeg kjøpte en hel pakke med sensorer, relekort, kabler, lambda osv osv til en veldig god pris fra en som hadde endret planer. MC spjeldhus får du jo rimelig med dyser, tps og fuelrails. Bare dysene koster brått det dobbelte som mc spjeldhus med dyser og fuelrails og heile stasen om du skal kjøpe de i løs vekt. Jeg har et sett spjeldhus fra en CBR1000 blackbird jeg er usikker på om jeg skal bruke, har også det som trengs til og lage innsug for og montere de på T1.
Dysene skal visst holde til 175 hk, men det kan nok være lurte og teste flowen i de først for og være sikker. Gi en lyd om det kan være interresant.
De var planlagt og bruke på 914, men jeg vil ha et mindre synlig oppsett og kommer til og bruke det orginale anlegget som utgangspunkt. Jeg har lest meg mye opp på megasquirt og kan nok svare deg på noe, men har ikke fått noen praktisk erfaring ennå :)

Her er veldig mye god lesing.

http://shoptalkforums.com/viewforum.php ... 55824266fa
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

erika wrote: Tenkte å bore opp for full-flow i blokken, men oppdaget at Studenten hadde lånt gjengetappene. Henrik, har du anledning til å ta dem med fra HIBen hvis du kommer innom på tirsdag?
Kan jeg nok klare ja
-69 Fastback
-60 T1
orangenotch
Styret
Styret

Post by orangenotch »

Du kan jo sjekke de toppene som står på "mokkablokka" :thup
02 er bøs.....Bay er grei
Post Reply