Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
jayster
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1068
Joined: Thu Sep 20, 2007 6:33 pm

Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by jayster »

hei ha planer om montering av storre motor i 1300s og hvis jeg gjore det bli det vanlig understell bremse osv
Hva tror dere?
1973 1300s  T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
User avatar
larst
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 535
Joined: Sun Sep 07, 2008 7:06 pm
Location: titlestad

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by larst »

større motor=større bremser mener jeg er et must
født på en fredag, i tide til helgen!!
GreenBug

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by GreenBug »

Spørs hvor stor motor du vil ha det? Bremsene på 1300s er vel godkjent for opp til 100 hk såvidt jeg vet.
User avatar
jayster
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1068
Joined: Thu Sep 20, 2007 6:33 pm

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by jayster »

Bli kanskje 2.1 som ha 140hk ca..
1973 1300s  T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by Solan »

Vi lurer stadig på hvor det ble av den kobberfargete Biggins'en din, som jo hadde stor motor...?  ;)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
jayster
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1068
Joined: Thu Sep 20, 2007 6:33 pm

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by jayster »

Den er lovet bort.. :( 
Men ha en 2.1 som tenke å montere inni den 1300s men ha ikke penger til understell deler..så defor lurer jeg på å stappe i en 2.1 som er kjøpt inn
1973 1300s  T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by StarBugs Geir »

Med original bremser og kasse skulle du hatt en moderat motor på +/- 100 hk med sprut og elektronisk tenning. Bruk pengene på driftsikkerhet. Mer gøy å ha en motor man kan stole på enn et " monster" som krever justering HELE tiden for å gå optimalt.

Tipper man med en  t1 maskin på 140-150 hk (trimmet på "gamle måten") har 100% effekt/optimalt oppsett mindre enn 50%  av driftstiden.... Resten av tiden går den i beste fall som en sliten originalmotor og drikker 3 ganger så mye.....men det er sikkert gøy så lenge det varer :).

Uansett; Motoren og slitasjen den påfører drivverk/bil stiller store krav til kunnskap for å holde det perfekt tunet. ELLER tykk lommebok og god tålmodighet..... :) I tillegg må bilen ellers selvsagt matche motoren. Det vil si oppgraderte bremser, oppheng og ikke minst kasse.

Alternativt en sjåfør med usedvanlig god selvkontroll :). Normalt blir den dårligere jo mer power bilen har.....det er jo ikke en god kombinasjon ;).

Her er litt godsaker. Sikkert billig.......not :-\.
http://www.feinecabrio.de/cms/front_con ... linkid=741
Last edited by Anonymous on Fri Dec 30, 2011 10:32 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
jayster
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1068
Joined: Thu Sep 20, 2007 6:33 pm

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by jayster »

StarBugs Geir wrote: Med original bremser og kasse skulle du hatt en moderat motor på +/- 100 hk med sprut og elektronisk tenning. Bruk pengene på driftsikkerhet. Mer gøy å ha en motor man kan stole på enn et " monster" som krever justering HELE tiden for å gå optimalt.

Tipper man med en  t1 maskin på 140-150 hk (trimmet på "gamle måten") har 100% effekt/optimalt oppsett mindre enn 50%  av driftstiden.... Resten av tiden går den i beste fall som en sliten originalmotor og drikker 3 ganger så mye.....men det er sikkert gøy så lenge det varer :).

Uansett; Motoren og slitasjen den påfører drivverk/bil stiller store krav til kunnskap for å holde det perfekt tunet. ELLER tykk lommebok og god tålmodighet..... :) I tillegg må bilen ellers selvsagt matche motoren. Det vil si oppgraderte bremser, oppheng og ikke minst kasse.

Alternativt en sjåfør med usedvanlig god selvkontroll :). Normalt blir den dårligere jo mer power bilen har.....det er jo ikke en god kombinasjon ;).

Her er litt godsaker. Sikkert billig.......not :-\.
http://www.feinecabrio.de/cms/front_con ... linkid=741
Takk for et bra svar,det var det jeg tenkte....men kunne vært gøy!!
1973 1300s  T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by Dalland »

Kjører rundt i min bruksbil 1300S hele tiden så lenge det ikke er is.
Passe sprek 2275 motor og går fint på 0.7 ved fornuftig kjøring.

Girkassen tåler det fint enda, har koni fremme, kyb bak, spindler fremme og skal montere cup stag bak snart.
Bremser er originale og funker jo heil greit, men du merker det mye mer på vekt i bilen enn hastighet.
Du får bli med en tur så kan du se at det fungerer overraskende behagelig. ;)
User avatar
jayster
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1068
Joined: Thu Sep 20, 2007 6:33 pm

Sv: Er det greit a montere litt stor motor i 1300s min?

Post by jayster »

Det vil jeg gjerne bli med en gang ;D
1973 1300s  T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Post Reply