Page 1 of 39

Late-looker - 1969 modell

Posted: Tue May 20, 2008 12:56 am
by erika
Ovalen er i cruising stand, 67-en er det samme - så nå gjelder det å få 69-en min på veien igjen. http://web.mac.com/eaadland/iWeb/Websted/Folkevognene/Folkevognene.html

Denne bilen kjøpte jeg i 1992, og kjørte den i flere år, under studietiden og i jobben. Det er en 1300, togahvit - med rødt skai interiør. I sin tid ble den sandblåst både inni og under, behandlet av Os sandblåsing med noe 2 komponent stoff som het "Mastic Mio" - og sprøytet under med asfaltstoff og inni med hvit bodyshuts. Det skal være lite eller ingen rust under, men det er etterhvert en god del kosmetiske ting.... Parkerte den utenfor Hulen da vi bodde på Møhlenpris i 1995, og noen hoppet på taket på den en natt. I tillegg har den hatt en liten frontkrasj i bompengeringen i Sandviken. Dette ble rettet ut igjen, men kjørte med grunningen uten lakk.

Planen med denne bilen er å hellakkere den - oppgradere med skivebremser, IRS girkasse og bakaksling, senke fremme og bak, samt putte inn en større motor. Den får originale 5,5 toms Lemmertz felger. Bilder vil komme etterhvert.

Har stått i Snekkerboden til far i Kvinnherad i mange år, men ble hentet nå før 17. mai. Har fått plass på Krankenhaus på Hop (Takk Jon Andreas), og blir trolig stående der og mekke - men for øyeblikket er det ikke mulig å komme inn pga. alt som er stuet inn dit.

Skal poste noen bilder fremover på bil, fremdrift og deler som skal på plass.

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Tue May 20, 2008 1:08 pm
by orangenotch
Bra utgangspunkt det der. Late lookers blir det neste store tror jeg. Blir det lemmertz sprintstar eller KPZ ?

Pål

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Wed May 21, 2008 12:01 am
by erika
KPZ. Ser ut som de originale, men er en tomme bredere. De er ferdig pulverlakkert, og mangler bare lakkering av den ytterste felgkanten hvit.

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Wed May 21, 2008 12:06 am
by erika
En liten økt i kveld:
Før:
[attachment=1]

Etter:
[attachment=2]

For de som ser godt etter på bidet over så er skjermene kuttet av med vinkelsliper før jeg begynte på boltene. Heldig vis kom alle skjermboltene ut - uten at festene røk!
[attachment=3]

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Wed May 21, 2008 12:10 am
by erika
Nye skjermer skal på plass - har fått tak i originale som er sandblåst og sinket med 2K sink.

Er det noen som vil hjelpe meg med å gjøre en liten sveisefix på disse for å få dem perfekte - send meg en melding eller ring/SMS 99275880!
(Sandblåste også noen 5 bolts felger i samme slengen jeg hadde liggende - de er til salgs)

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Wed May 21, 2008 12:14 am
by erika
Målsettingen er å lage en avtagbar bakplate her - vi får se :)!

(OBS - har her lånt et bilde for inspirasjon)
[attachment=1]
http://www.manxgallery.org/gallery/album146

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Wed May 21, 2008 6:38 am
by FreddyB
Heisan hoppsan, her går det unna!

Men altså atte, den 67'en din.. Er det 6V på den? Eg var hellig overbevist om at 66'en var den siste med 6V anlegg, og at 67'en kom som ein bastard med 12V og liggande lykter, eg..? Den sagnomsuste OYO'en.. Må eg revurdere heile barnetrua mi, altså?  ;D

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Wed May 21, 2008 11:08 am
by erika
FreddyB wrote:Heisan hoppsan, her går det unna!

Men altså atte, den 67'en din.. Er det 6V på den? Eg var hellig overbevist om at 66'en var den siste med 6V anlegg, og at 67'en kom som ein bastard med 12V og liggande lykter, eg..? Den sagnomsuste OYO'en.. Må eg revurdere heile barnetrua mi, altså?  ;D


Hehe. Det var jo to modeller i 1967, 1300 og 1500. 1500 hadde 4 bolts felger, liggende lykter og 12V. 1300 min har 6V og 5bolts felger. Litt av hvert dette året.

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Wed May 21, 2008 11:16 am
by FreddyB
Åja, sjølvsagt. Hehe, då er barnetrua intakt, og utvida.  :angel:

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Tue Jun 24, 2008 11:11 pm
by erika
Har vært en økt i garasjen med å bore ut sveisepunkter og ta av bakplaten.
[attachment=1]

Biltema bor. De har to typer for sveisepunkter - jeg prøvde begge og fant ut at dette virket http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76092
[attachment=2]

Innsiden - et kutt oppe og noen punkter ti
[attachment=3]
HAKK HAKK
[attachment=4]

VOILA!
[attachment=5]

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Tue Jun 24, 2008 11:17 pm
by Tistlo
Virka den punksveiseboren bra???

Eg har kjøpt den andre og er IKKJE fornøgd... Er det verdt å bruke penger på denne?

Fin guide by the way ;)

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Tue Jun 24, 2008 11:17 pm
by erika
Tenkte å få sandblåst de stedene på bilen som har rust - ikke så mye. Må skifte spissene for fangerfeste bak, kanskje på begge sider. Det var kun ett skjermfeste som gav etter:
[attachment=1]

Bilen uten skjermer - hvis noen vil kjøpe noen billige bulkfrie ettermarkedsskjermer - så selges de her http://www.forum.vwacb.com/index.php?to ... ;topicseen
[attachment=2]

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Tue Jun 24, 2008 11:28 pm
by erika
Grei nok denne boren her - den holdt i allefall til denne lille jobben. Ble kanskje litt sløv på slutten. Til 49 kroner så er det løp og kjøp!
Den andre boret ikke dypt nok, og ble fort sløv.

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Wed Jun 25, 2008 12:49 am
by Tistlo
Ja det fant eg og ut...

Men eg har brukt vanleg bor, og den fungerer UTMERKET og vert ikkje sløv så ofta heller (titanium) Må berre passa på kortid ein begynner å borre i den andre plata..

Sv: Late-looker - 1969 modell

Posted: Thu Jun 26, 2008 4:07 pm
by RZR Andy
Et lite tips om du skal bore litt, bruk olje til å smøre boret. F.eks. Rocol sin, som er beregnet på nettopp dette. Da varer borene mye lenger og de biter bedre. Jeg har brukt to forskjellige punktsveisbor, det ene er en hullskjærer med en fjærbelastet sentreringsnål og det andre er en med flatt skjær og spiss i senter. Førstnevnte tar vekk endel mer gods siden den kutter rundt sveisepunktet.
En annen ting er at det hadde vært sabla kjekt å hatt et punktsveisapparat... ønsker meg til bursdagen! http://www.millerwelds.com/products/spotwelders/ Husk at folkevognene nesten utelukkende er punktsveist sammen!