Sv: Late-looker - 1969 modell
Moderator: Global moderator
Late-looker - 1969 modell
Ovalen er i cruising stand, 67-en er det samme - så nå gjelder det å få 69-en min på veien igjen. http://web.mac.com/eaadland/iWeb/Websted/Folkevognene/Folkevognene.html
Denne bilen kjøpte jeg i 1992, og kjørte den i flere år, under studietiden og i jobben. Det er en 1300, togahvit - med rødt skai interiør. I sin tid ble den sandblåst både inni og under, behandlet av Os sandblåsing med noe 2 komponent stoff som het "Mastic Mio" - og sprøytet under med asfaltstoff og inni med hvit bodyshuts. Det skal være lite eller ingen rust under, men det er etterhvert en god del kosmetiske ting.... Parkerte den utenfor Hulen da vi bodde på Møhlenpris i 1995, og noen hoppet på taket på den en natt. I tillegg har den hatt en liten frontkrasj i bompengeringen i Sandviken. Dette ble rettet ut igjen, men kjørte med grunningen uten lakk.
Planen med denne bilen er å hellakkere den - oppgradere med skivebremser, IRS girkasse og bakaksling, senke fremme og bak, samt putte inn en større motor. Den får originale 5,5 toms Lemmertz felger. Bilder vil komme etterhvert.
Har stått i Snekkerboden til far i Kvinnherad i mange år, men ble hentet nå før 17. mai. Har fått plass på Krankenhaus på Hop (Takk Jon Andreas), og blir trolig stående der og mekke - men for øyeblikket er det ikke mulig å komme inn pga. alt som er stuet inn dit.
Skal poste noen bilder fremover på bil, fremdrift og deler som skal på plass.
Denne bilen kjøpte jeg i 1992, og kjørte den i flere år, under studietiden og i jobben. Det er en 1300, togahvit - med rødt skai interiør. I sin tid ble den sandblåst både inni og under, behandlet av Os sandblåsing med noe 2 komponent stoff som het "Mastic Mio" - og sprøytet under med asfaltstoff og inni med hvit bodyshuts. Det skal være lite eller ingen rust under, men det er etterhvert en god del kosmetiske ting.... Parkerte den utenfor Hulen da vi bodde på Møhlenpris i 1995, og noen hoppet på taket på den en natt. I tillegg har den hatt en liten frontkrasj i bompengeringen i Sandviken. Dette ble rettet ut igjen, men kjørte med grunningen uten lakk.
Planen med denne bilen er å hellakkere den - oppgradere med skivebremser, IRS girkasse og bakaksling, senke fremme og bak, samt putte inn en større motor. Den får originale 5,5 toms Lemmertz felger. Bilder vil komme etterhvert.
Har stått i Snekkerboden til far i Kvinnherad i mange år, men ble hentet nå før 17. mai. Har fått plass på Krankenhaus på Hop (Takk Jon Andreas), og blir trolig stående der og mekke - men for øyeblikket er det ikke mulig å komme inn pga. alt som er stuet inn dit.
Skal poste noen bilder fremover på bil, fremdrift og deler som skal på plass.
- Attachments
-
- Bilde016.jpg (70.8 KiB) Viewed 9573 times
-
- Bilde014.jpg (64.77 KiB) Viewed 9529 times
Last edited by erika on Tue May 20, 2008 1:02 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
-
- Styret
- Posts: 1330
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: Late-looker - 1969 modell
Bra utgangspunkt det der. Late lookers blir det neste store tror jeg. Blir det lemmertz sprintstar eller KPZ ?
Pål
Pål
02 er bøs.....Bay er grei
Sv: Late-looker - 1969 modell
KPZ. Ser ut som de originale, men er en tomme bredere. De er ferdig pulverlakkert, og mangler bare lakkering av den ytterste felgkanten hvit.
- Attachments
-
- femogenhalvtoms.jpg (69.85 KiB) Viewed 9469 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
En liten økt i kveld:
Før:
[attachment=1]
Etter:
[attachment=2]
For de som ser godt etter på bidet over så er skjermene kuttet av med vinkelsliper før jeg begynte på boltene. Heldig vis kom alle skjermboltene ut - uten at festene røk!
[attachment=3]
Før:
[attachment=1]
Etter:
[attachment=2]
For de som ser godt etter på bidet over så er skjermene kuttet av med vinkelsliper før jeg begynte på boltene. Heldig vis kom alle skjermboltene ut - uten at festene røk!
[attachment=3]
- Attachments
-
- for.jpg (68.22 KiB) Viewed 9495 times
-
- etter.jpg (72.45 KiB) Viewed 9442 times
-
- skjermplukk.jpg (47.78 KiB) Viewed 9443 times
Last edited by erika on Wed May 21, 2008 11:16 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Nye skjermer skal på plass - har fått tak i originale som er sandblåst og sinket med 2K sink.
Er det noen som vil hjelpe meg med å gjøre en liten sveisefix på disse for å få dem perfekte - send meg en melding eller ring/SMS 99275880!
(Sandblåste også noen 5 bolts felger i samme slengen jeg hadde liggende - de er til salgs)
Er det noen som vil hjelpe meg med å gjøre en liten sveisefix på disse for å få dem perfekte - send meg en melding eller ring/SMS 99275880!
(Sandblåste også noen 5 bolts felger i samme slengen jeg hadde liggende - de er til salgs)
- Attachments
-
- skjermer.jpg (39.33 KiB) Viewed 9472 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Målsettingen er å lage en avtagbar bakplate her - vi får se
!
(OBS - har her lånt et bilde for inspirasjon)
[attachment=1]
http://www.manxgallery.org/gallery/album146

(OBS - har her lånt et bilde for inspirasjon)
[attachment=1]
http://www.manxgallery.org/gallery/album146
- Attachments
-
- rear_apron2.sized.jpg (39.59 KiB) Viewed 9414 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Heisan hoppsan, her går det unna!
Men altså atte, den 67'en din.. Er det 6V på den? Eg var hellig overbevist om at 66'en var den siste med 6V anlegg, og at 67'en kom som ein bastard med 12V og liggande lykter, eg..? Den sagnomsuste OYO'en.. Må eg revurdere heile barnetrua mi, altså?
Men altså atte, den 67'en din.. Er det 6V på den? Eg var hellig overbevist om at 66'en var den siste med 6V anlegg, og at 67'en kom som ein bastard med 12V og liggande lykter, eg..? Den sagnomsuste OYO'en.. Må eg revurdere heile barnetrua mi, altså?

Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
Sv: Late-looker - 1969 modell
Hehe. Det var jo to modeller i 1967, 1300 og 1500. 1500 hadde 4 bolts felger, liggende lykter og 12V. 1300 min har 6V og 5bolts felger. Litt av hvert dette året.FreddyB wrote: Heisan hoppsan, her går det unna!
Men altså atte, den 67'en din.. Er det 6V på den? Eg var hellig overbevist om at 66'en var den siste med 6V anlegg, og at 67'en kom som ein bastard med 12V og liggande lykter, eg..? Den sagnomsuste OYO'en.. Må eg revurdere heile barnetrua mi, altså?![]()
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Åja, sjølvsagt. Hehe, då er barnetrua intakt, og utvida. 

Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
Sv: Late-looker - 1969 modell
Har vært en økt i garasjen med å bore ut sveisepunkter og ta av bakplaten.
[attachment=1]
Biltema bor. De har to typer for sveisepunkter - jeg prøvde begge og fant ut at dette virket http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76092
[attachment=2]
Innsiden - et kutt oppe og noen punkter ti
[attachment=3]
HAKK HAKK
[attachment=4]
VOILA!
[attachment=5]
[attachment=1]
Biltema bor. De har to typer for sveisepunkter - jeg prøvde begge og fant ut at dette virket http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76092
[attachment=2]
Innsiden - et kutt oppe og noen punkter ti
[attachment=3]
HAKK HAKK
[attachment=4]
VOILA!
[attachment=5]
- Attachments
-
- sveisepunkter.jpg (60.18 KiB) Viewed 9380 times
-
- boret med bor fra BT.jpg (54.59 KiB) Viewed 9394 times
-
- innsiden.jpg (67.77 KiB) Viewed 9374 times
-
- Innsiden hakk hakk.jpg (48.13 KiB) Viewed 9302 times
-
- final bakplate av.jpg (55.3 KiB) Viewed 9306 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Virka den punksveiseboren bra???
Eg har kjøpt den andre og er IKKJE fornøgd... Er det verdt å bruke penger på denne?
Fin guide by the way
Eg har kjøpt den andre og er IKKJE fornøgd... Er det verdt å bruke penger på denne?
Fin guide by the way

TLF: 97419035
Sv: Late-looker - 1969 modell
Tenkte å få sandblåst de stedene på bilen som har rust - ikke så mye. Må skifte spissene for fangerfeste bak, kanskje på begge sider. Det var kun ett skjermfeste som gav etter:
[attachment=1]
Bilen uten skjermer - hvis noen vil kjøpe noen billige bulkfrie ettermarkedsskjermer - så selges de her http://www.forum.vwacb.com/index.php?to ... ;topicseen
[attachment=2]
[attachment=1]
Bilen uten skjermer - hvis noen vil kjøpe noen billige bulkfrie ettermarkedsskjermer - så selges de her http://www.forum.vwacb.com/index.php?to ... ;topicseen
[attachment=2]
- Attachments
-
- DSCN2418.jpg (35.78 KiB) Viewed 9273 times
-
- uten skjermer.jpg (47.72 KiB) Viewed 9279 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Grei nok denne boren her - den holdt i allefall til denne lille jobben. Ble kanskje litt sløv på slutten. Til 49 kroner så er det løp og kjøp!
Den andre boret ikke dypt nok, og ble fort sløv.
Den andre boret ikke dypt nok, og ble fort sløv.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Ja det fant eg og ut...
Men eg har brukt vanleg bor, og den fungerer UTMERKET og vert ikkje sløv så ofta heller (titanium) Må berre passa på kortid ein begynner å borre i den andre plata..
Men eg har brukt vanleg bor, og den fungerer UTMERKET og vert ikkje sløv så ofta heller (titanium) Må berre passa på kortid ein begynner å borre i den andre plata..
TLF: 97419035
Sv: Late-looker - 1969 modell
Et lite tips om du skal bore litt, bruk olje til å smøre boret. F.eks. Rocol sin, som er beregnet på nettopp dette. Da varer borene mye lenger og de biter bedre. Jeg har brukt to forskjellige punktsveisbor, det ene er en hullskjærer med en fjærbelastet sentreringsnål og det andre er en med flatt skjær og spiss i senter. Førstnevnte tar vekk endel mer gods siden den kutter rundt sveisepunktet.
En annen ting er at det hadde vært sabla kjekt å hatt et punktsveisapparat... ønsker meg til bursdagen! http://www.millerwelds.com/products/spotwelders/ Husk at folkevognene nesten utelukkende er punktsveist sammen!
En annen ting er at det hadde vært sabla kjekt å hatt et punktsveisapparat... ønsker meg til bursdagen! http://www.millerwelds.com/products/spotwelders/ Husk at folkevognene nesten utelukkende er punktsveist sammen!