Valg av dekk

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Valg av dekk

Post by erika »

Skal skifte ut dekkene fremme på Bråkeboblen, fra noen gamle originaldekk som jeg tror er 155/15. Kan det stemme at originalt er 155/80 15 med rullediameter på ca 629mm? http://www.rimsntires.com/specs.jsp

Kunne tenke meg moderne gode dekk, med god sidestøtte og godt grep. Er mer opptatt å å kunne kjøre trygt gjennom en sving og bremse bra - enn "look". Tenker da på på 175mm, og det synes som om at utvalget er noe større dersom en går ned til 65 profil (609mm diameter). Noen som har noen anbefalinger eller innspill til valget?

På dekkonline.com kommer det bla opp Toyo PROXES CF 1 , til 560kr + omlegging.
Image
Last edited by erika on Tue May 17, 2011 10:26 pm, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
hans
Supermedlem
Supermedlem

Sv: Valg av dekk

Post by hans »

Har et par kompiser som sverger til Toyo Proxes, de liker det både på tørr og våt vei. 
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Dette er jo også et alternativ
Vredestein SPORTRAC 3 175/65 R15 84H til 550kr/stk
Image

Bedre score her: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Vrede ... trac-3.htm
og vinner av 195 klassen her http://forbrukerportalen.no/produkter/22764/
Last edited by erika on Tue May 17, 2011 10:54 pm, edited 1 time in total.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Eg har lite tips å komma med til dekkvalg, men orginaldimensjonen er vel omtrent 155/55 eller 65profil.
TLF: 97419035
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Originaldimensjonen på dekk står jo i vognkortet, det er vel 5.60 x 15, eller tilsvarende 155 x 15 på boble (dvs 82-profil)?
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Kjører med Proxes 195/65-15 på sportsfelgene til 03-en, har bare god erfaring med Proxes CF1. Ganske grove spor med god drenering så de er bra på vannplaning. På vinterdekkene har jeg kjørt med 175/65 på Big-felgene og det har vært greit å kjøre med. Fikk kommentar på PKK at selvoppretting ble skadelidende med så lav profil på dekkene, siden jeg vel "egentlig burde hatt 5,60X15"... velvel, jeg kommer nok aldri til å montere diagonaldekk på en bil jeg vil bruke til dagen.

I teorien burde du sikkert gå for behagelige Vredestein Classic i 155 eller (litt frekkere) 165/15 om det skal se originalt ut.
FEATURES                           BENEFITS
High-grade tyre technology   Ultra-safe Up-to-date comfort
Sophisticated tread compound Shorter breaking distance
High-grade innerliner                                                                   Minimum air loss
Renowned profile combined with a stylish, refined sidewall marking   Classic look

Kanskje Firestone F560?
Image

Skal du gi på i svinger med det maskinoppsettet du har så må den vel først i vater?
GreenBug

Post by GreenBug »

Jeg sverger til Toyo. Kjører med Toyo Proxes CF1 175/60-15 og 195/60-15 på Ghiaen. På Greenbugen hadde jeg Toyo Proxes T1R.
Roysen
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Roysen »

NAF har jo altid tester av sommardekk kvart år.
Kan kanskje vere eit lite tips å lese igjennom testane som dei har gjort på forhånd.
Skader jo ikkje. Dei bruker ein litt anna dimensjon då, men det gjer deg vel ein peikepinn på kva merker som gjer det bra.

http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/ ... test-2011/
Kjenn at det dræg!
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

De testene som jeg har lest heller i retning av Sportrac, men begge alternativene er sikkert gode. Jeg har spint classic på 67en min som er originalbil, og er fornøyd med det der.
Her ønsker jeg mer grep, og som du sier Andre, den må sikkert justeres inn på høyden også. Først blir det dekk og nye bremser som skal på. Selvoppretting er det minimalt med allerede...
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

På LangPorschen og Magda kjører vi med 145/65-15 fremme. (Smart-dim.) Der er Continental fantastisk bra. Imponerende grep på et så smalt dekk, og veldig behagelig. Holder relativt lenge også :).

https://www.interdekk.no/categories/upc ... snr=027303
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Hvis jeg var deg, så ville jeg holdt meg LANGT UNNA Firestone F560 (ihvertfall på framhjula), det er de hardeste og dårligste dekka jeg noengang har kjørt på i alle fall! Hårreisende dårlige, både på vått og tørt føre, er min erfaring med disse  :o

"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Hvor gamle var disse da, Svein? Husk at gummi er ferskvare, det er ikke alle som husker på når de plutselig trenger...derfor det er så mange av oss ;)
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Mulig de ikke var helt nye, de stod på SpeedMasterne da jeg kjøpte de fra BeetleBug. Men jeg har kjørt på originale diagonaldekk fra 60-tallet på Grynet fra Stavanger til Bergen, og de var mye bedre enn "Brannstein"-møkka...
Last edited by Solan on Wed May 18, 2011 3:45 pm, edited 1 time in total.

RZR Knut
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by RZR Knut »

Enig med Svein her!
Gå heller for noen moderne dekk!

Knut
1962 Delux(e)us
1967 1600 TL
1974 1303 S
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Har F560 på den andre ovalen. De ser kule ut, men vil ha et mer moderne dekk nå.

Da forstår jeg det slik at med 175/65 så er jeg godt innenfor +-10% av rullediameter (dvs. 80 profil - ikke 55 som Tistlo sier). Burde jeg kanskje hatt identiske bak?
Post Reply