1600 motor til boble ønskes kjøpt

Trenger eller ønsker du noe? Ny bil, deler eller noe annet bilrelatert?

Moderator: Global moderator

Post Reply
lts
Nybegynner
Nybegynner

1600 motor til boble ønskes kjøpt

Post by lts »

Heisann,

Har lagt denne ut på vwnorge, men fekk tips om å legge ut her og

Har ei 74 modell 1300S  boble der det meste av motoren begynnar å slite. Er derfor på utkikk etter ny.

Nokon som har ein i god i stand som dei er interessert i å selge?

LT
T-1
Supermedlem
Supermedlem

Sv: 1600 motor til boble ønskes kjøpt

Post by T-1 »

Hepp, litt off topic. men hvis du har en 1600 maskin i bilen ville jeg kanskje vurdert og friska opp den istede? og få tak i bra 1600 maskiner nå rett før sessong er ikke like lett. og med en god manual og forum klarer mann fort og "freshe" opp motoren like kjap(så klart avhengig av hvor galt det er) bare litt off topic ;)
The Wheeler dealer
hans
Supermedlem
Supermedlem

Post by hans »

henger meg på Tommy- overhal heller den motoren. Ta den ut er lett - så er det opp til pågangsmotet med resten :)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
lts
Nybegynner
Nybegynner

Post by lts »

Hmm, fekk det tipset på vwnorge og.

Problemet er at det visstnok var store problemer med olje i bensin for 15 år sidan då den blei satt bort... i følge min far var motoren veldig sliten på slutten.

Har uansett bestilt boka "How to Rebuild a Volkswagen Air-Cooled Engine".

Har fått beskjed om å sjekke "endeslarken". Andre enkle ting som kan lett kan avsløre om motoren er klar for utskftning?
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Endeslakk over limit = linjeboring (finnes to overdim. så om den er overhalt før er det greit å sjekke lagerdim. først)
Ta gjerne med balansering.  Fås gjort ved å sende rengjort blokk, veiv, svinghjul, cluth, reimhjul til f.eks. SveinT i Vennesla. 
Koster du på dette et par-tre tusenlapper er du godt i gang.

Dårlig kompresjon, oljerøyk, etc. skyldes gjerne slitte stempelringer og ovale sylindre/stempler. 

Ventiler slites og kokser til med tiden, daukjøring og mangelfull service.
Skal du plukke den, sørg for å merke alle interne deler du tar av så du har det i system om de skal brukes om igjen etter kontrollmåling.

Kort sagt, sett deg ned med boken og legg en plan for hvordan du angriper jobben. Kost deg med diverse motortråder på vwnorge.no
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Eg sendte ei 1300 blokk med utstyr til SveinT i vennesla. 900 for linjeboring og fresing thrustflata på blokka(den som er utsleten når det er mykje endeslakk) og 1200 for komplett balansering av reimhjul, veiv, svinghjul og trykkplata. inkl balansering og merking av boltar til clutch etc. Du må senda med drev og gamle lager til veiva. frakta er 318kvar veg. eg letta svinghjulet 3kg og då var eg akkuratt 1kg under maksgrenso til posten på 35kg.
TLF: 97419035
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Post by Bjørn Hjellestad »

Egersund, en 1600 fra en 1303, mye deler, faktisk en hel 1303 utenom panser og kalippere:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... type=agent
Post Reply