Page 1 of 1
Bakhjulslager 1302
Posted: Sat Mar 26, 2011 8:31 pm
by Grunde
Trur hjullager bak på min 1302 er slarkete. Bak kan ein vel heller ikkje stramma slik som framme?
Er det vanleg å byta både indre og ytre lager?
Grunde
Sv: Bakhjulslager 1302
Posted: Sat Mar 26, 2011 9:30 pm
by Superbeetle
Jo, du kan stramme det!
Husker ikke momentet, men sikkert noen andre som kan hjelpe.. 30kg x 1m arm el noe i den duren. Det skulle vel bli 300Nm..
Sv: Bakhjulslager 1302
Posted: Sat Mar 26, 2011 9:40 pm
by Bjørn Hjellestad
Lagre på hjul med drift er ikke konisk.
Det hjelper å stramme om mutteren ikke et tight nok i utganspunktet, men om lageret er slitt er det bare en ting å gjøre, skifte ut
Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
Lagrene kommer i sett med indre og ytre lager, 2 simmerringer, 1 segerring, 1 oring og 1 splint
Løp og kjøp!
Sv: Bakhjulslager 1302
Posted: Sun Mar 27, 2011 12:18 am
by Tistlo
Bjørn Hjellestad wrote:
Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingen
Grunde, om so du
trur lagera er slarkne so finn du fort ut da om du heiser bilen opp bak og tar tak i dekket klokko 6 og 12 og so vipper du dekket inn og ut , skal ikkje vera noko dramatisk slark då, men det pleier jo vera littegrann(helst veldi lite)
Sv: Bakhjulslager 1302
Posted: Sun Mar 27, 2011 1:02 am
by Bjørn Hjellestad
Tistlo wrote:
Bjørn Hjellestad wrote:
Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingen
Begrepsforvirring? Med lagerbane mener jeg flaten som rullene i et rullelager ruller mot. Lager er ikke det samme som lagerbane, et tradisjonelt lager består av indre og ytre diameter, mellom der er det i et rullelager ruller, disse ruller mot lagerbaner, disse kan være paralell eller vinklet i forhold til indre/ytre diameter.
På boble med IRS:
Framme er lagerbanene konisk og kan strammes/justeres.
Bak er lagerbanene ikke konisk (paralell med akslingen) og kan ikke strammes/justeres.
[attachment=1]
[attachment=2]
Svaret på spørsmålet "Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingen" er: Da ville de vært justerbare og kan strammes! (regner da med at du mente
lagerbane som jeg refererte til selv om du skrev
lager 
)
Sv: Bakhjulslager 1302
Posted: Sun Mar 27, 2011 11:44 am
by Tistlo
Ser eg har vorte litt forvirra ja, men eg såg for meg sylindriske lager og baner som ikkje sto parallellt med akslingen

Sv: Bakhjulslager 1302
Posted: Sun Mar 27, 2011 11:54 am
by Bjørn Hjellestad
Tistlo wrote:
Ser eg har vorte litt forvirra ja, men eg såg for meg sylindriske lager og baner som ikkje sto parallellt med akslingen
Har kun nevnt rulle lager i den posten, det dekker jo både sylindrisk og konisk, så når du leter etter feil så er det lett å lage feilen selv

Sv: Bakhjulslager 1302
Posted: Sun Mar 27, 2011 5:00 pm
by Tistlo
neidå eg sa ikkje att du skreiv feil, men sidan du pressiserte att lagerbanene var paralelle med akslingane so fekk da meg berre til å tenka på korleis da hadde funka med IKKJE paralelle lagerbaner og som likavel var sylindriske,,, men dette e no berre vas, baklaga offtopik
Sv: Bakhjulslager 1302
Posted: Sun Mar 27, 2011 7:48 pm
by Bjørn Hjellestad
Tistlo wrote:
neidå eg sa ikkje att du skreiv feil, men sidan du pressiserte att lagerbanene var paralelle med akslingane so fekk da meg berre til å tenka på korleis da hadde funka med IKKJE paralelle lagerbaner og som likavel var sylindriske,,, men dette e no berre vas, baklaga offtopik
Jada, igjen sier jeg at det er du som snakker om sylindriske rullelager

, og igjen sier jeg at jeg har tatt for meg rullelager, de er både koniske og sylindriske

Sett punktum nå, please!
