Page 1 of 1

Bakhjulslager 1302

Posted: Sat Mar 26, 2011 8:31 pm
by Grunde
Trur hjullager bak på min 1302 er slarkete. Bak kan ein vel heller ikkje stramma slik som framme?

Er det vanleg å byta både indre og ytre lager?


Grunde

Sv: Bakhjulslager 1302

Posted: Sat Mar 26, 2011 9:30 pm
by Superbeetle
Jo, du kan stramme det! ;)

Husker ikke momentet, men sikkert noen andre som kan hjelpe.. 30kg x 1m arm el noe i den duren. Det skulle vel bli 300Nm..

Sv: Bakhjulslager 1302

Posted: Sat Mar 26, 2011 9:40 pm
by Bjørn Hjellestad
Lagre på hjul med drift er ikke konisk.
Det hjelper å stramme om mutteren ikke et tight nok i utganspunktet, men om lageret er slitt er det bare en ting å gjøre, skifte ut :thup
Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
Lagrene kommer i sett med indre og ytre lager, 2 simmerringer, 1 segerring, 1 oring og 1 splint
Løp og kjøp!

Sv: Bakhjulslager 1302

Posted: Sun Mar 27, 2011 12:18 am
by Tistlo
Bjørn Hjellestad wrote: Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingen :D


Grunde, om so du trur lagera er slarkne so finn du fort ut da om du heiser bilen opp bak og tar tak i dekket klokko 6 og 12 og so vipper du dekket inn og ut , skal ikkje vera noko dramatisk slark då, men det pleier jo vera littegrann(helst veldi lite)

Sv: Bakhjulslager 1302

Posted: Sun Mar 27, 2011 1:02 am
by Bjørn Hjellestad
Tistlo wrote:
Bjørn Hjellestad wrote: Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingen :D

Begrepsforvirring? Med lagerbane mener jeg flaten som rullene i et rullelager ruller mot. Lager er ikke det samme som lagerbane, et tradisjonelt lager består av indre og ytre diameter, mellom der er det i et rullelager ruller, disse ruller mot lagerbaner, disse kan være paralell eller vinklet i forhold til indre/ytre diameter.

På boble med IRS:
Framme er lagerbanene konisk og kan strammes/justeres.
Bak er lagerbanene ikke konisk (paralell med akslingen) og kan ikke strammes/justeres.
[attachment=1]
[attachment=2]
Svaret på spørsmålet "Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingen" er: Da ville de vært justerbare og kan strammes! (regner da med at du mente lagerbane som jeg refererte til selv om du skrev lager :) )

Sv: Bakhjulslager 1302

Posted: Sun Mar 27, 2011 11:44 am
by Tistlo
Ser eg har vorte litt forvirra ja, men eg såg for meg sylindriske lager og baner som ikkje sto parallellt med akslingen ::) :)

Sv: Bakhjulslager 1302

Posted: Sun Mar 27, 2011 11:54 am
by Bjørn Hjellestad
Tistlo wrote: Ser eg har vorte litt forvirra ja, men eg såg for meg sylindriske lager og baner som ikkje sto parallellt med akslingen ::) :)
Har kun nevnt rulle lager i den posten, det dekker jo både sylindrisk og konisk, så når du leter etter feil så er det lett å lage feilen selv ;)

Sv: Bakhjulslager 1302

Posted: Sun Mar 27, 2011 5:00 pm
by Tistlo
neidå eg sa ikkje att du skreiv feil, men sidan du pressiserte att lagerbanene var paralelle med akslingane so fekk da meg berre til å tenka på korleis da hadde funka med IKKJE paralelle lagerbaner og som likavel var sylindriske,,, men dette e no berre vas, baklaga offtopik

Sv: Bakhjulslager 1302

Posted: Sun Mar 27, 2011 7:48 pm
by Bjørn Hjellestad
Tistlo wrote: neidå eg sa ikkje att du skreiv feil, men sidan du pressiserte att lagerbanene var paralelle med akslingane so fekk da meg berre til å tenka på korleis da hadde funka med IKKJE paralelle lagerbaner og som likavel var sylindriske,,, men dette e no berre vas, baklaga offtopik
Jada, igjen sier jeg at det er du som snakker om sylindriske rullelager ::), og igjen sier jeg at jeg har tatt for meg rullelager, de er både koniske og sylindriske :thup
Sett punktum nå, please! :P