Fuel Injection
Moderator: Global moderator
Fuel Injection
Hei
Jeg vurdere FI anlegg på motoren min. Har sett litt på CB Quick tune EFI , men er fremdeles usikker på om det er det rette valget. Er det noen som har forslag til valg av system ?
Link til CB sitt anlegg : http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1665
Jeg vurdere FI anlegg på motoren min. Har sett litt på CB Quick tune EFI , men er fremdeles usikker på om det er det rette valget. Er det noen som har forslag til valg av system ?
Link til CB sitt anlegg : http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1665
Sv: Fuel Injection
CB sitt er har vel sine fortrinn i at det vel er rubbel og bit med i settet, de har holdt på med FI siden 80-tallet, og du kan koble deg opp til Pat Downs via nettet for å laste data direkte til bilen.
Ellers har vel Kalle (BeetleBug) benyttet seg av noen staselige saker fra http://www.vwspeedshop.com/ på sin 67
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,18576.210.html
Ser veldig cleant ut dette:

ser denne kommentaren som ikke er SÅ grei...
"Jeg kjøpte min DTA S60 hos VWSpeedshop UK sammen med crank trigger settet og i ettertid så skulle jeg ønske at jeg heller valgte en annen leverandør. Jeg vil ikke anbefale noen å handle hos Paul for maken til elendig service skal en lete lenge etter. Han leverer ikke varene som avtalt og han svarer sjelden på mail. Når han svarer så unnlater han ofte å svare på enkelte ting. Enhver tilbakemelding er så ordknapp og tonen er slik at du etterhvert føler deg som en idiot når du kontakter han"
Ellers har vel Kalle (BeetleBug) benyttet seg av noen staselige saker fra http://www.vwspeedshop.com/ på sin 67
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,18576.210.html
Ser veldig cleant ut dette:

ser denne kommentaren som ikke er SÅ grei...
"Jeg kjøpte min DTA S60 hos VWSpeedshop UK sammen med crank trigger settet og i ettertid så skulle jeg ønske at jeg heller valgte en annen leverandør. Jeg vil ikke anbefale noen å handle hos Paul for maken til elendig service skal en lete lenge etter. Han leverer ikke varene som avtalt og han svarer sjelden på mail. Når han svarer så unnlater han ofte å svare på enkelte ting. Enhver tilbakemelding er så ordknapp og tonen er slik at du etterhvert føler deg som en idiot når du kontakter han"
Last edited by Anonymous on Wed Oct 20, 2010 3:43 pm, edited 1 time in total.
Sv: Fuel Injection
Takk for svar.
Fant litt mer ut her :
http://www.cal-look.com/forum/cal-look- ... n-systems/
http://home.comcast.net/~mlawless29/cbefi.html
Fant litt mer ut her :
http://www.cal-look.com/forum/cal-look- ... n-systems/
http://home.comcast.net/~mlawless29/cbefi.html
Last edited by Sandvik996tt on Fri Oct 22, 2010 11:06 pm, edited 1 time in total.
Sv: Fuel Injection
Hvis alt er som de beskriver så er er det jo plug&play og rimelig vedlikeholdsfritt? En kommer ikke utenom at det er mye datamaskiner kan hjelpe oss med, grei sammenligning i grunnen å sidestille forgasserne med stifter i forhold til elektronisk tenning... Du blir nok en foregangsmann på dette her i byen, noen må jo vise vei? 

Sv: Fuel Injection
Om du ikke allerede har vært innom her så er dette et godt sted for etterforskning 
http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=23

http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=23
- Trond Dahl
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Aug 19, 2008 12:09 am
Sv: Fuel Injection
Jeg kjører fullt sett fra speedshop.RZR Andy wrote: CB sitt er har vel sine fortrinn i at det vel er rubbel og bit med i settet, de har holdt på med FI siden 80-tallet, og du kan koble deg opp til Pat Downs via nettet for å laste data direkte til bilen.
Ellers har vel Kalle (BeetleBug) benyttet seg av noen staselige saker fra http://www.vwspeedshop.com/ på sin 67
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,18576.210.html
Ser veldig cleant ut dette:
ser denne kommentaren som ikke er SÅ grei...
"Jeg kjøpte min DTA S60 hos VWSpeedshop UK sammen med crank trigger settet og i ettertid så skulle jeg ønske at jeg heller valgte en annen leverandør. Jeg vil ikke anbefale noen å handle hos Paul for maken til elendig service skal en lete lenge etter. Han leverer ikke varene som avtalt og han svarer sjelden på mail. Når han svarer så unnlater han ofte å svare på enkelte ting. Enhver tilbakemelding er så ordknapp og tonen er slik at du etterhvert føler deg som en idiot når du kontakter han"
Altså grenrør, throttlebodies, innsug, crank trigger samt DTA s60 +++. Det er absolutt ingenting å utsette på delene, de er preget av høy kvalitet. Til gjengjeld reflekteres dette også i prisen.
Derimot må jeg desverre si meg enig i Kalles beskrivelse av servicen. Det vil si, servicen er bra den... når du får svar.
Leveransen tok fryyyyktelig lang tid. Så hvis man har det travelt bør man styre unna. Vil man ha noe bra, men ikke har det travelt så er saken noe annen.
CB er komplett, det funker, og det er relativt rimelig.
Mulighetene for utvidelse og logging er større med andre oppsett. Så det kommer litt an på hva man skal bruke det til.
T1 1957
Sv: Fuel Injection
Den er grei, Trond! Hvordan merker du det på kvaliteten vs. CB sitt? Er det TB-ene, stag etc. som er mer presise, eller?
Virker som stadig flere går denne veien, så det er flott med litt debatt og synspunkter fra de som faktisk erfarer noe i bruk.
Virker som stadig flere går denne veien, så det er flott med litt debatt og synspunkter fra de som faktisk erfarer noe i bruk.
- Trond Dahl
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Aug 19, 2008 12:09 am
Sv: Fuel Injection
Jeg snakker ikke om metall kvalitet :-)
Og la meg bare få si det, jeg har ikke noe stygt å si om kvaliteten på CB sitt oppsett. Så det er ikke at det ene er dårlig og det andre bra.
Men jeg opplever speedshop sine deler som bra mht gjennomtenkte løsninger. Smart/smidig plassering av hull til injectors, og ikke minst små fuel railsDisse er plassert på innsiden av innsug passer derfor bra i et trangt motorrom. I tillegg er innsugene ferdige borret/gjenget for både vakum uttak og NOS for de som vil ta det "helt ut".
TB´ene er lave, med individuellt justerbare spjell og de er VELDIG tight og bra.. du vet når noe føles bra og skikkelig ut.
Crank trigger oppsettet er også helt skjult og muliggjør raskt utbytte mellom stort eller lite reimhjul.
At både sprut og tenning er fullt styrt av samme ECU ser jeg bare på som en fordel. Det skal bli deilig å få en skikkelig map´et motor og slippe dysing og diverse "hull" i registeret som tar tiiiiid å fikse :-)
Bildet over her viser jo både innsug og TB ganske tydelig, men jeg har også en del bilder av mitt oppsett hvis det er interessant å se nærmere på.
(Innsugene festes btw også 3 steder istedet for 2 som sørger for bedre tetning. Jeg har jig for å borre dette ekstra hullet i toppene til dette dersom noen andre vil benytte seg av samme innsug/TB senere)
Og la meg bare få si det, jeg har ikke noe stygt å si om kvaliteten på CB sitt oppsett. Så det er ikke at det ene er dårlig og det andre bra.
Men jeg opplever speedshop sine deler som bra mht gjennomtenkte løsninger. Smart/smidig plassering av hull til injectors, og ikke minst små fuel railsDisse er plassert på innsiden av innsug passer derfor bra i et trangt motorrom. I tillegg er innsugene ferdige borret/gjenget for både vakum uttak og NOS for de som vil ta det "helt ut".
TB´ene er lave, med individuellt justerbare spjell og de er VELDIG tight og bra.. du vet når noe føles bra og skikkelig ut.
Crank trigger oppsettet er også helt skjult og muliggjør raskt utbytte mellom stort eller lite reimhjul.
At både sprut og tenning er fullt styrt av samme ECU ser jeg bare på som en fordel. Det skal bli deilig å få en skikkelig map´et motor og slippe dysing og diverse "hull" i registeret som tar tiiiiid å fikse :-)
Bildet over her viser jo både innsug og TB ganske tydelig, men jeg har også en del bilder av mitt oppsett hvis det er interessant å se nærmere på.
(Innsugene festes btw også 3 steder istedet for 2 som sørger for bedre tetning. Jeg har jig for å borre dette ekstra hullet i toppene til dette dersom noen andre vil benytte seg av samme innsug/TB senere)
T1 1957
Sv: Fuel Injection
I see! Hadde vært artig å sett nærmere på dette ja, bilder er alltid interessant!
Plass er jo definitivt kjekt og tre fester er jo kanskje en kur mot den evige plagen med falskluft?
Dessverre er det endel firma som har veldig bra løsninger på ting, men er elendige på salgssiden, og det får de lide av. Kanskje bedre med personlig fremmøte, går jo daglig fly til England
Plass er jo definitivt kjekt og tre fester er jo kanskje en kur mot den evige plagen med falskluft?
Dessverre er det endel firma som har veldig bra løsninger på ting, men er elendige på salgssiden, og det får de lide av. Kanskje bedre med personlig fremmøte, går jo daglig fly til England

- Trond Dahl
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Aug 19, 2008 12:09 am
Sv: Fuel Injection
Jeg har et par bilder liggende i en tråd på vwnorge
Her er noe fra bruk av jig for å lage hull #3
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2 ... #msg226358
og her er noen av crank trigger installasjon ++
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2 ... #msg227496
Her er noe fra bruk av jig for å lage hull #3
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2 ... #msg226358
og her er noen av crank trigger installasjon ++
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2 ... #msg227496
T1 1957
- Trond Dahl
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Aug 19, 2008 12:09 am
Sv: Fuel Injection
Det er flott at kreative sjeler bruke masser tid på å lage bra løsninger. Noen har som hobby å lage ting, andre har som hobby å bruke dem.
At du føler en trang til å snakke nedlatende om alle som kjøper bolt on deler (98%? i mijøet) får du stå for selv...
At du føler en trang til å snakke nedlatende om alle som kjøper bolt on deler (98%? i mijøet) får du stå for selv...
T1 1957
- Trond Dahl
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Aug 19, 2008 12:09 am
Sv: Fuel Injection
Ja, man kan helt klart lage mye av lite. Og for de som ønsker å sveise og mekke på gamle deler for å få ting til å virke på kreative måter... Kjør på!
Jeg derimot ønsker noe annet, og det er ikke out of the box, skru på en knapp oppsettet mitt heller. Men jeg slipper å lodde kretskort på ECU. Litt mindre sveising og, ellers like mye jobb.
Vi vet jo begge hvorfor du har plenty av tid, og andre ikke har, så det er vel kanskje ikke ditt beste argument?
Delene jeg har kjøpt, har jeg ikke kjøpt fordi de er trendy, men fordi de er bra og har den funksjonaliteten jeg ønsker. Å plukke gamle deler fra en wbx motor eller lignende ville IKKE gitt meg det jeg ønsker.
Fine innspill du har Espen, bare synd at du besudler dem med de andre kommentarene dine.
Trådstarter har uansett nå tatt sitt valg...
Jeg derimot ønsker noe annet, og det er ikke out of the box, skru på en knapp oppsettet mitt heller. Men jeg slipper å lodde kretskort på ECU. Litt mindre sveising og, ellers like mye jobb.
Vi vet jo begge hvorfor du har plenty av tid, og andre ikke har, så det er vel kanskje ikke ditt beste argument?
Delene jeg har kjøpt, har jeg ikke kjøpt fordi de er trendy, men fordi de er bra og har den funksjonaliteten jeg ønsker. Å plukke gamle deler fra en wbx motor eller lignende ville IKKE gitt meg det jeg ønsker.
Fine innspill du har Espen, bare synd at du besudler dem med de andre kommentarene dine.
Trådstarter har uansett nå tatt sitt valg...
T1 1957
- Trond Dahl
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Aug 19, 2008 12:09 am
Sv: Fuel Injection
Nettop, og det er akkurat det jeg mener er så synd. At istedet for å komme med hyggelige innspill til tråden slik vi andre gjør, så har du helt andre motivasjoner.Race-buggy wrote: at jeg bruker min tid i verkstedet på ting i steden for å skrive diktat på et forum.
da blir det korte og konktete innlegg.
Men jeg kan jo slutte å skrive på forum???
Jeg viste på forhånd at både du og kalle kom til å komentere dette
og var også en del av poenget
Når du er i "verkstedet" ditt så er jeg forresten på jobb
T1 1957
- Trond Dahl
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Aug 19, 2008 12:09 am
Sv: Fuel Injection
Hva er urettferdig? Jeg vil heller ha en jobb enn å toppe statistikken på div. forum og deretter kalle det "verkstedtid".Race-buggy wrote:ja er det ikke urettferdig, tipper du også kribler etter å få gjort noe i verkstedet.Trond Dahl wrote:Nettop, og det er akkurat det jeg mener er så synd. At istedet for å komme med hyggelige innspill til tråden slik vi andre gjør, så har du helt andre motivasjoner.Race-buggy wrote: at jeg bruker min tid i verkstedet på ting i steden for å skrive diktat på et forum.
da blir det korte og konktete innlegg.
Men jeg kan jo slutte å skrive på forum???
Jeg viste på forhånd at både du og kalle kom til å komentere dette
og var også en del av poenget
Når du er i "verkstedet" ditt så er jeg forresten på jobb
men ser jo ut som du har litt flex tid på jobben med å kan taste litt inni mellom
Når motivasjonen er på plass så bruker jeg den tia jeg har tilgjengelig. Får gjort det meste, det tar bare litt lengre tid.
Å begynne å sammenligne garasjer/familiære forhold og tilgjengelig tid blir bare FOR dumt.
Hva med å bidra med noe positivt heller?
T1 1957
Sv: Fuel Injection
Flott at diskusjonen kan gå videre her selv om Morten har landet på en løsning. (helst uten munnhuggeri, er dere grei!)
Jeg synes begge deler er interessant, det finnes jo uendelige kombinasjonsmuligheter på dette området, alt etter hva en har tilgjengelig i form av penger eller kreativitet.
FI har vel kommet for å bli, ser det ut for, og jeg tror hele problemstillingen for det fleste som tenker i denne retningen vil være å optimere motorgange, avgassutslipp, bensinforbruk og effekt. Det finnes jo masse tilgjengelig erfaring rundt dette, så det ville kanskje være en idé å få ut linker og erfaringer her?
Jeg synes begge deler er interessant, det finnes jo uendelige kombinasjonsmuligheter på dette området, alt etter hva en har tilgjengelig i form av penger eller kreativitet.
FI har vel kommet for å bli, ser det ut for, og jeg tror hele problemstillingen for det fleste som tenker i denne retningen vil være å optimere motorgange, avgassutslipp, bensinforbruk og effekt. Det finnes jo masse tilgjengelig erfaring rundt dette, så det ville kanskje være en idé å få ut linker og erfaringer her?