Page 1 of 2

Da var gir kasen død!

Posted: Tue Aug 10, 2010 10:45 pm
by jayster
Skiftet transmission olje i dag på boblen,å da falt ut to klumpe metal,det var oxo en del metal "støv" som hadde klistrert seg til bunn plug.
Så nå er eg ganske deppa med det hele vet ikke hva eg skal gjøre nå må vel kjøpe ny kassen,eller brenne hele dritten.!! >:(det var sesong over og ut før det bygynt for megl.... :P

Sv: Da var gir kassen død!

Posted: Tue Aug 10, 2010 10:45 pm
by jayster
jayster wrote: Skiftet transmission olje i dag på boblen,å da falt ut to klumpe metal,det var oxo en del metal "støv" som hadde klistrert seg til bunn plug.
Så nå er eg ganske deppa med det hele vet ikke hva eg skal gjøre nå må vel kjøpe ny kassen,eller brenne hele dritten.!! >:(det var sesong over og ut før det bygynt for megl.... :P

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Tue Aug 10, 2010 10:55 pm
by RZR Andy
Jamie - bilder sier mer enn 1000 ord! Bilder av klumpene som falt ut, f.eks. Hvilken bil var de? Fungerer girkassen?
Metallstøv på magnetpluggen er normalt, det skal være sånn. Den samler opp spon fra f.eks. slitasjen på syncroringene. Om det er en synkroring som er knekt så vil du nok slite med å bruke det giret den hører til.

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Tue Aug 10, 2010 10:55 pm
by T-1
Ai.. men rolig. det er et veldig løsbart problem. det ligger flere 1300s kasser på vw norge og det er en grei jobb og bytte..  hvis det er kassa som er helt død,

ordner seg som regel ;)

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Tue Aug 10, 2010 11:05 pm
by jayster
RZR Andy wrote: Jamie - bilder sier mer enn 1000 ord! Bilder av klumpene som falt ut, f.eks. Hvilken bil var de? Fungerer girkassen?
Metallstøv på magnetpluggen er normalt, det skal være sånn. Den samler opp spon fra f.eks. slitasjen på syncroringene. Om det er en synkroring som er knekt så vil du nok slite med å bruke det giret den hører til.
Hvis du sender meg pm med mobil no.så skal eg sender deg en bilder som du kan legge ut her for dere å ser klumpen.kassen høres ikke bra ut når eg gir gas og virker vanskelig å få i reverse og andre,men det kan henne at det er bare meg som stresser litt.
Bilen er boble med 2.1 kassen skal være forsterket?? ::)

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Tue Aug 10, 2010 11:41 pm
by hans
kanskje dette er svaret på hvorfor du har slitt litt med giringen, fingers crossed at det løser seg .

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 7:58 am
by Jon T

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 4:34 pm
by Tistlo
Det vart vel konkludert med att det var kronhjulet som var bås? isofall er det te å skifta det :) so kasso ekje dau!
Men kronhjulet er kanskje av typen performance forsterka? eller burde vert.. me tanke på motorn

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 6:29 pm
by RZR Andy
Her er bilde fra Jamie:
[attachment=1]
Jeg er ikke kar om å gjenkjenne disse bitene, men det er sikkert noen har som har sett sånt før?

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 6:32 pm
by RZR Andy
Hvis dette var et problem fra du kjøpte den bør kanskje selger spørres til råds? Han vet vel hvilken kasse det dreier seg om og hvilke forsterkninger som er gjort. Som regel er det vel sideplatene som forsterkes for å unngå at kassen sprekker, men girkasser er jeg lite inne i.

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 6:52 pm
by Tistlo
Er berre å hiva ut girkasso og inspisera, Jamie! Det kan du jo for da har me gjort før på 67en :)

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 6:57 pm
by RZR Andy
Forsterkede sideplater her
Heavy Duty Side Cover
http://www.vwparts.net/mm5/merchant.mvc ... =TRANSAXLE
En enklere variant er disse
Image
Kanskje noen gjenkjenner bitene fra et bilde her?
Uansett er det nok litt jobb å skifte
http://www.vwparts.net/GEARS_SYNCROS.html
men kronhjulene trenger du så vidt jeg vet ikke spesialverktøy for å fikse, akslingen må vel løsnes med diverse tenger osv. Med litt flaks er akslingen grei.
Image

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 10:01 pm
by jayster
Her var noe alternativ?? hvilken tror dere pro street kansjke?? http://www.ranchotransaxles.com/vw-transaxles.html

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 10:15 pm
by RZR-Jånni
Kan nesten se ut som tenner fra kronhjul eller pinjong....

Sv: Da var gir kasen død!

Posted: Wed Aug 11, 2010 10:16 pm
by RZR Andy
Pro street er nok veien å gå for din bil tipper jeg, siden det er såpass powerbaki der.

Et lite regnestykke:
alt 1)
1 stk 1300S kasse = 3-4000.- (ukjent levetid)
alt 2)
Deler til den du har 1-2000.- + arbeidspenger 5-6000.- ?
alt 3)
1 stk standard 1300-kasse = 500-1000.- (ukjent levetid)
alt. 4)
1 stk Pro Street fra Rancho = $695 + $100 (?) frakt x 6 = ca. 4800-5000.- + 25% mva = 6250.- levert på døren.

Si mellom 6 og 7000 for en flett ny forsterket girkasse direkte fra Rancho, det er ikke noe å si på den prisen.
Om denne også kan leveres på tre dager, så er den i boks før SCC ;)