Page 1 of 3
Startproblemer
Posted: Thu Jun 17, 2010 4:51 pm
by Jan-Henrik
Hei!
Jeg har endelig fått tak i en boble, så nå har jeg meldt meg inn i klubben. Gleder meg til første møte, kan desverre ikke bli med til Stavanger.
MEN, har ett problem med bilen som er en `66 1300, den sliter med å starte når den er varm. Den får strøm, men ingenting går rundt. Når den er kald, starter den noen ganger lett noen ganger litt tungt, men den starter.
Lurer også på en ting, vis boblen ikke har dynastart, hvor er startmotoren plassert da??
Jeg er veldig ny, så setter stor pris på svar.
Sv: Startproblemer
Posted: Thu Jun 17, 2010 5:16 pm
by T-1
Velkommen

og gratulere med bil. du må legge bilder under min bil.
kan hende du har feil tenning? jeg har hatt samme problem og da hadde jeg for høy fortenning. her har du hvertfall kommet rett. mye kloke vw hoder her

Sv: Startproblemer
Posted: Thu Jun 17, 2010 5:32 pm
by hans
Gratulerer med boble og velkommen inn i varmen. startmotoren står montert girkassen på passasjersiden.
bobler er herlig enkle å skru men nykkene kan av og til være verre å hanskes med
-anbefaler en haynes eller lignende manual
Sv: Startproblemer
Posted: Thu Jun 17, 2010 6:39 pm
by Jan-Henrik
T-1 wrote:
Velkommen

og gratulere med bil. du må legge bilder under min bil.
kan hende du har feil tenning? jeg har hatt samme problem og da hadde jeg for høy fortenning. her har du hvertfall kommet rett. mye kloke vw hoder her
Takk for det, det skal jeg sjekke!
Sv: Startproblemer
Posted: Thu Jun 17, 2010 6:42 pm
by Jan-Henrik
hans wrote:
Gratulerer med boble og velkommen inn i varmen. startmotoren står montert girkassen på passasjersiden.
bobler er herlig enkle å skru men nykkene kan av og til være verre å hanskes med
-anbefaler en haynes eller lignende manual
Takk for det!! Haynes er allerede bestilt, fant også orginal manualen på ebay, så det blir spennende å bla i.
Tenker noen kloke hoder finner ut av problemet når jeg deltar på første treffet!!
Sv: Startproblemer
Posted: Thu Jun 17, 2010 10:16 pm
by Tistlo
Om det er mongo tenning so merkar du det når bilen går, den vil ikkje gå skikkeleg då. Mulig det er so lite att du ikkje merker det..
Men problemet ditt her virkar jo nesten som eit kjent problem for meg.. bilen startar og ein stikk av ein tur på butikk eller noko, men når du skal heim att og motoren er lunken, so er da ikkje snakk om att den startar.. Så då gjekk eg over alle kontaktar på startaren, og batteriet.. ingen forskjell.. skifta då jordinga mellom girkassa og karosseri, men fortsatt samme problemet. Tilslutt kjøpte eg ny startar, og gjekk ka! den starta forsatt ikkje når den var varm!! Da var då eg vrei tankegangen på rett kjøl og tenkte på den mest logiske feilkilden og problemområdet, som er opphav til alle elektron på vandring i ein bil.. - nemlig batteriet !

Lada batteriet, og alle problem var blåst ut av verden!
Prøv da fyrst du

Sv: Startproblemer
Posted: Thu Jun 17, 2010 11:42 pm
by Jan-Henrik
Tistlo wrote:
Om det er mongo tenning so merkar du det når bilen går, den vil ikkje gå skikkeleg då. Mulig det er so lite att du ikkje merker det..
Men problemet ditt her virkar jo nesten som eit kjent problem for meg.. bilen startar og ein stikk av ein tur på butikk eller noko, men når du skal heim att og motoren er lunken, so er da ikkje snakk om att den startar.. Så då gjekk eg over alle kontaktar på startaren, og batteriet.. ingen forskjell.. skifta då jordinga mellom girkassa og karosseri, men fortsatt samme problemet. Tilslutt kjøpte eg ny startar, og gjekk ka! den starta forsatt ikkje når den var varm!! Da var då eg vrei tankegangen på rett kjøl og tenkte på den mest logiske feilkilden og problemområdet, som er opphav til alle elektron på vandring i ein bil.. - nemlig batteriet !

Lada batteriet, og alle problem var blåst ut av verden!
Prøv da fyrst du
Det skal jeg!! Fikk med ombygging sett til 12volt, men har bestemt meg for å tviholde på 6volt så lenge det lar seg gjøre!!

Sv: Startproblemer
Posted: Fri Jun 18, 2010 7:05 am
by RZR Andy
Gratulerer og velkommen i klubben!
Når det gjelder 6V batteri - og tilnærmet daglig drift - kan jeg ikke få understreket nok at det er en stor fordel å bytte til moderne gelebatteri ala Optima sin 6V. Ser ikke helt originalt ut og du må fikse en liten patent siden ytre mål er litt ulike, men du er i alle fall garantert at startkapasiteten er Optimal...

Med klubbrabatt bør du kunne få en god pris på Mekonomen... selv om det er en god del dyrere enn tilsvarende blybatteri.
En annen ting som har vist seg å lage litt krøll, er at bensinpumpeakslingen går varm og utvider seg, med dårlig pumpeeffekt/lite bensin som resultat.
Dette løses med å ta av bensinpumpen og polere akslingen med fint vannslipepapir, sett bare akslingen i drillen og spinn den forsiktig rundt til den er blank og fin.
Sv: Startproblemer
Posted: Thu Jul 01, 2010 12:07 am
by Jan-Henrik
Det var ett godt tips! Tenker jeg skal spare til ett slik ett...
Men, etter mange gode tips, er jeg begynt med feilsøkingen. Jeg gikk til innkjøp av en batterilader hos Biltema, og fikk ladet blybatteriet helt opp, det funket rimelig greit, den startet med en gang, og brommet fint utover dagen. Ser ut som batteriet er synderen. Men da jeg parkerte og glemte lysene, doogh, fikk jeg ikke start. Så mitt spørsmål er: Er dette 6v systemet så svakt at dette ikke lar seg gjøre igjen? Er det akkurat nok strøm i ett fulladet batteri til å få motoren igang?
For da jeg kom hjem skulle jeg teste dette. Jeg prøvde å starte, ingen problem, full tenning. Men da jeg skrudde på lysene (eller dro dem på

) skjedde det ingen ting da jeg prøvde starte. Da jeg slo dem av og prøvde igjen, full tenning og god stemning.
Ser også at noen har montert en hovedbryter på batteriet. (som i båt).
Sv: Startproblemer
Posted: Thu Jul 01, 2010 1:25 am
by Moshe
Hovedstrømbryter er lurt!!!

6 volt er ganske svake greier, men tror nok batteriet ditt er av den utslitte sorten.
Men det er ikke uvanlig at om du kjører med en 6 volts bil og har lysene på - så må du gi litt ekstra gass for å blinklysene i gang... for ikke å snakke om hvis du bremser samtidig også...

Er nok derfor en del velger å bygge om til 12 volts anlegg. Men det er fortsatt en del av oss som bare ser sjarmen ved 6 volts anlegg, og bare overser de små utfordringene...

Sv: Startproblemer
Posted: Fri Jul 02, 2010 11:01 am
by norshuttle
Moshe wrote:
Hovedstrømbryter er lurt!!!

6 volt er ganske svake greier, men tror nok batteriet ditt er av den utslitte sorten.
Men det er ikke uvanlig at om du kjører med en 6 volts bil og har lysene på - så må du gi litt ekstra gass for å blinklysene i gang... for ikke å snakke om hvis du bremser samtidig også...

Er nok derfor en del velger å bygge om til 12 volts anlegg. Men det er fortsatt en del av oss som bare ser sjarmen ved 6 volts anlegg, og bare overser de små utfordringene...
Du får en egen teknikk når du gasser, bremser og blinker samtidig ja

Sv: Startproblemer
Posted: Sat Jul 03, 2010 1:35 pm
by VWalde
En god ide er å bytte lyspærene bak (ikke blinklysene) til LED pærer.
Sparer en god del Ampere på det, og letter strømregnskapet.
http://www.ledforever.com/shop/default.asp?SetLng=27
Sv: Startproblemer
Posted: Tue Jul 06, 2010 4:57 pm
by Jan-Henrik
Tror konklusjonen blir en invistering i ett 6v gelebatteri. Nå har jeg ladet blybatteriet en rekke ganger og rett etter opplading er det full start og god stemning. Når dagen er over, er det tilbake til dytte-start og ingen respons i maskineriet.
Blybatteri og hovedstrømsbryter blir neste skritt.
Noen som har innstallert hovedstrømsbryter?? Hvordan bruker man denne?? Når man parkerer eller i fart?? (I fart: Tenker da om bilen bruker strøm fra batteriet eller lager sin egen driftstrøm til lys etc. Siden åpenbart bilen bruker mer strøm en den lader batteriet)
Sikkert idiotiske spørsmål, men er helt fersk innen skruing på bil.

Sv: Startproblemer
Posted: Tue Jul 06, 2010 11:41 pm
by Tistlo
Hovedstraumsbrytar er av/på for all straum = er den av so vert det vanskeleg å få start

Du kan laga til eit startrele, sånn att spenninga som går frå batteri til startar, når du vrir om tenninga, Slepp å ta turen heilt fram til tenningslåsen, frå batteriet, og so tilbake igjen til startaren og forhåpentligvis klara å dra den rundt. Med start rele so sender du kun styrestraum frå tenningslåsen som trigger releet som då sender straum rett frå batteri til startar. mykkje mindre ledning= mindre spenningstap = meir spenning til å fyra opp startaren.
Ein an god ide er å skifta startarforingen, som fungerar som opplagring for startarakslingen i girkassa. er den dårlig so har akslingen vanskar for å gå rundt.
Men eit nytt bra batteri er ein god invistering ivertfall
Sv: Startproblemer
Posted: Tue Jul 06, 2010 11:58 pm
by Moshe
Det er to måter å gjøre dette på. Den ene er ganske enkelt å bryte jordtilkoplingen til batteriet med en hovedbryter (slik du kjøper til båt - finnes hos Biltema, Clas Ohlson, Bilextra osv). Legger ved et bilde fra Notchen min...
Den andre måten er som Tistlo skisserer... legger ved en link til LMK's sider som omhandler nettopp dette...
http://www.lmk.no/teknisk-info/hovedstrombryter