
Bytte oljerør på boble
Moderator: Global moderator
Bytte oljerør på boble
Heisann. Nå må jeg snart få ut fingeren og få gjort noe med bilen her. Har tatt ut motoren pga lakkering og en heftig oljelekkasje på motoren. Er en 1300 som står i en 72 1302. Ser et par av de oljerørene under her er bøyd, jeg er nok for ung til å ha skrudd noe på disse motorene før og lurte på om noen kunne fortelle meg hvor mye arbeid dette er og hva det koster for nye? Det er vel støtstengene som står i disse tenker jeg. Er vel lurt å bestille endel samtidig da hvis jeg må splitte motoren? Minner igjen på at det er første bobla jeg skrur på dette og alt gammelt blir nytt her 

Sv: Bytte oljerør på boble
Hei
Som du nevner er det støtstengene som går i disse rørene og dette må vel kunne sies er den plassen som lager mest oljelekasjer på en folkevognmotor.
Skal du fikse det på den rette måten må toppen av, støtstengene ut og skifte rørene/pakningene.
Mye jobb men siden du allerede har tatt av dekslene (?) for lakk så er du langt på vei.
I utgangspunktet trenger du kun et pakningsett og nye rør:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C10%2D5371
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C10%2D5066
Disse delene kan kjøpes i Norge hos de Hot Shop, Unneberg, etc
Det finnes også rør som er todelt og en bare fjerner støtstangene og monterer mens resten står på.
Har enda til gode å høre om noen har fått dette tett men det funker kanskje.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... D337%2D111
Vil anbefale deg å kjøpe en Haynes bok. Det finnes en utgave som omtaler 1302.
Du finner også en mengde informasjon på denne siden:
http://arrc.epnet.com/autoapp/9073/9073.htm
(ENGINE AND ENGINE OVERHAUL - Cylinder Head - RECONDITIONING )
Lykke til
Som du nevner er det støtstengene som går i disse rørene og dette må vel kunne sies er den plassen som lager mest oljelekasjer på en folkevognmotor.
Skal du fikse det på den rette måten må toppen av, støtstengene ut og skifte rørene/pakningene.
Mye jobb men siden du allerede har tatt av dekslene (?) for lakk så er du langt på vei.
I utgangspunktet trenger du kun et pakningsett og nye rør:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C10%2D5371
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C10%2D5066
Disse delene kan kjøpes i Norge hos de Hot Shop, Unneberg, etc
Det finnes også rør som er todelt og en bare fjerner støtstangene og monterer mens resten står på.
Har enda til gode å høre om noen har fått dette tett men det funker kanskje.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... D337%2D111
Vil anbefale deg å kjøpe en Haynes bok. Det finnes en utgave som omtaler 1302.
Du finner også en mengde informasjon på denne siden:
http://arrc.epnet.com/autoapp/9073/9073.htm
(ENGINE AND ENGINE OVERHAUL - Cylinder Head - RECONDITIONING )
Lykke til
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

Sv: Bytte oljerør på boble
Tusen takk for hjelpen. Er en på jobb som snakket om de todelte rørene ja, så der var de igjen. Noen som har bestilt fra cip1.com forresten? Bruker å handle mye deler på ebay selv og fant det igjen der også,
Sv: Bytte oljerør på boble
Dersom du vil ha høykvalitetsrør, med mindre risiko for lekkasje - så kan du jo handle CSP sine. Jøran Larsen har jo nylig startet norsk nettbutikk der han selger disse delene:
http://www.vdub2you.com/shop/index.php? ... oductId=51
http://www.vdub2you.com/shop/index.php? ... oductId=51
- Attachments
-
- stotstangror.jpg (18.74 KiB) Viewed 787 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Bytte oljerør på boble
Cip1 har jeg veldig god erfaring med. Kjapt og rimelig, mye de samme delene som alle de andre selger også. Kan du få shipping via UPS så velg dette fremfor FedEx, som går via Posten her hjemme - treeeeigt! Vi hadde en liten fullfartbestilliing natt til 1/3, den kom til Kokstad torsdag morgen. Rimelig radig, spør du meg. Men det lønner seg å bestille sammen med andre - eller mye i slengen, en og en smådel er bortkastet. Da bestiller du like greit her hjemme. Store tunge ting kan du få sendt til din postboksadresse som du registerer hos http://www.jetcarrier.com , og få fraktet hjem via sjø eller luft til en veldig gunstig penge.bastard81 wrote: Tusen takk for hjelpen. Er en på jobb som snakket om de todelte rørene ja, så der var de igjen. Noen som har bestilt fra cip1.com forresten? Bruker å handle mye deler på ebay selv og fant det igjen der også,
Sv: Bytte oljerør på boble
Begynte å montere motoren idag men ser at de faste rørene jeg har fått fra Unneberg Bil er akkurat 20 mm for lange? Trodde det var samme rør på alle, bestilte til riktig motor trodde jeg.
De skal vel ikke skvises sammen de originale rørene heller siden det er sånn trekkspill blekk i kantene?
De skal vel ikke skvises sammen de originale rørene heller siden det er sånn trekkspill blekk i kantene?
Sv: Bytte oljerør på boble
Har du "trekkspillrør" skal disse være for lange og klemmes sammen når du drar til med (riktig) moment på toppene. Pass nøye på at pakningene legger seg riktig og ikke kommer i klem eller vrir seg, da er det bare å begynne på nytt...