Sv: Linjeboring in Bergen town ?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Linjeboring in Bergen town ?

Post by Tistlo »

Jau,

Er det nokon som veit om det eksisterar folk i fylket, byen, området som klarar å linjebora ei vw blokk til ein ikkje helseskadeleg pris? Har alt eit tilbud på 1000 + 250 i frakt, med å senda det til Rallybugs/Viggo, down south..

Tistlo
TLF: 97419035
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Er vel ikke så mange som driver med denslags, vet at Metalock som holdt til på Nordås gjorde sånne jobber for mange år siden for Jan Rongved. Så har vi jo Auto23, men da snakker vi priser som gjør at du får fikset flere blokker for den prisen Ralllybugs tar før du får med deg noe ut døren i Spelhaugen...
Linjeboring er vel normalt sett bare ett av flere maskineringstiltak du må til med når det skal overhales... er blokken god og sleten trenger sikkert veiven en grundig sjekk også, kanskje bør den slipes og kanskje bør kryssboltforingene i rådene byttes?
Er motoren kjørt f.eks. 200000 med minimalt vedlikehold er det bedre å finne en annen motor som er kjørt mindre, eller kjøpe nye deler. Mye penger å legge i en gammel blokk og deler hvis de kanskje bare holder noen titusen km til.
Verdt å tenke på i alle fall!
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Tviler på om noen som driver med maskinering kan gjøre dette billigere og bedre enn ham. Det er et par alternativer i Bergen, men da tror jeg du må kjenne noen som jobber der - som evt. må gjøre det på fritiden.
Få Viggo til å gjøre en komplett jobb med blokken din, inkl. ta den opp for 90,5 eller 94 mm sylindre, plane anleggsflatene for sylindrene (skjer normalt samtidig), full flow. Vet ikke om han kan ta den opp for langslag, men kan han det er det sikkert ikke særlige ekstra kostnader. Lagre til overdim selger han sikkert også rimelig til deg. Jeg kjøpte en blokk som hadde alt dette + bronseforinger for løfterne. Kjekt å ha :-)
Ingen fornuft - ren entusiasme!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Det blir fort noen timers arbeid av sånt, så her er det spørsmål om vinning og spinning... Mistenker at dette gjelder "oljebrenneren" og at det ikke er snakk om et trimmeprosjekt? Uansett, originalspec deler er så billige nå at det svarer seg ikke å fikse på gamle travere, blir litt som å tvangsfore en dau gammel hest;)
En sånn
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... D101%2D025 og et sånt
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C15%2D1641 fungerer helt greit til normal bruk.
Så har du de viktigste delene NYE for noen få tusenlapper som ellers går vekk i maskinering av ditt & datt.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Det er her snakk om motoren i Impulsen ja.. og den skal IKKJE ha større sylindarar eller noko som helst trimming, bortsett frå att toppane skal fresast ut for å få opp kompen!

Tenkte meg att det ikkje var godt å få tak i folk på denne sida av fjellet som tar på seg sånne jobbar til normale prisar.. men uansett har eg funnet ein an kar som kan gjera jobben endå billigare enn Rallybugs, nemlig Svein Terje i Agder vw klubb! Han tar 700 for linjeborring inkludert tar han av 1mm på endethrusen om det er nødvendig. I tilleg har han balanseringsutstyr og tar 1100 for full pakke med veiv, svinghjul, trykkplata, reimskjeva, og drev.

Eg kjem nok til å bruka minst 3000 på maskinering (inkludert frakta.......) men det er billigare enn å driva å handla nytt..

Dessutan er ikkje blokka opna endå så kanskje eg slepp linjeborra om eg er heldig.. :)
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Ja, da er det bare å sende avgårde! Kjekt at det er noen som tar på seg sånt, prisen er knapt til å dekke kaffeutgiftene;)
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

defekt link?!
AMV
Nybegynner
Nybegynner

Post by AMV »

hei.
det var eg som skrev et innlegg på vwnorge om at eg har et lite mekanisk verksted i bergen og at eg kunne hjelpe til med diverse dreie,frese og sveisejobber :)
har ganske mye maskiner og verktøy..

fikk en pm av en på det forumet m at eg måtte betale 1500,- for en annonse blant forhandlere og skrev tilbake at det ville eg se litt på senere, dette er en hobby/jobb for meg på friperiodene (jobber offshore) og siden eg er litt fasinert av gamle tyske biler tenkte eg at eg kunne bidra med litt.. har bare 1 bil selv fortiden en 73 camper..

men eg kan lage en ny tråd her om det er intressant/lovlig??
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Post by Bjørn Hjellestad »

AMV wrote: hei.
det var eg som skrev et innlegg på vwnorge om at eg har et lite mekanisk verksted i bergen og at eg kunne hjelpe til med diverse dreie,frese og sveisejobber :)

fikk en pm av en på det forumet m at eg måtte betale 1500,- for en annonse blant forhandlere og skrev tilbake at det ville eg se litt på senere, dette er en hobby/jobb for meg på friperiodene (jobber offshore) og siden eg er litt fasinert av gamle tyske biler tenkte eg at eg kunne bidra med litt.. har bare 1 bil selv fortiden en 73 camper..

Hei hei!

Balansering av veiv, svinghjul osv. Og linjeboring, er det noe du har mulighet til å få til?
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

AMV wrote: hei.

Var vel deg eg snakka med ang fresing av toppar då? :)

Om du kan linjebora og balansera so er det jo ekstremt hygglig for hordalandske folkevognistar! So slepp me senda alt ned på sørlandet eller austom!  :thup
AMV
Nybegynner
Nybegynner

Post by AMV »

skal lage en tråd med litt info :)
når det gjelder lingjeboring så er dette noe eg tror det er best at de som kan tar seg av ;)
svinghjul kan eg dreie ned og det blir jo "bra nok" men om det blir 110% er vanskelig å garantere..
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Det er noen "klassikere" som går igjen, en av dem er å sette nye kingbolter i gamle/nye spindler, krever brotsjing og egentlig ikke maskinering sånn sett. Men når enkelte har blitt avkrevd syke priser hos Auto23 for dette, så er alternativet å sende det landet rundt. Fint om det kan fikses i byen her!
Ellers så er dreiing av tromler (spesielt eldre femtitallere) og splittbusser et alternativt område.  :thup
Post Reply