Page 1 of 1

Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Tue Sep 15, 2009 10:48 pm
by RZR-Jånni
Norsk Jernbaneklubb sin buss, DA46086.
Info og bilder fra klubben sitt forum på http://www.njk.no
Brukt til å frakte togdeler og utstyr, verktøy og personell til og fra togstaller og klubblokaler.
Desember 1971.

Image

Brukt bl.a til å trekke "Adolf", en liten skinnegående sak fra gammel til ny bolig via trikkeskinner i Oslo. Januar 1972.

Image

Fått lampe på taket her også, inspirert av togenes 3-kantede lyktmønster.

Image

Image

Fra innsiden en dag på Dokka. November 1972.

Image

Lettere omstylet versjon. Driver man med tog, så driver man med tog... Desember 1973.

Image

Bakfra

Image

Tatt fra dette bildet på Krøderbanen i september 1974.

Image

Innkjøpet av bilen:

23.8.71

Herr N.N.

Atlas Copco,

Lade allé 69, Lade, 7000 Trondheim



KJØP AV VOLKSWAGEN KLEINBUS

Efter telefonsamtale med deg 29.7 d.å. ble det på Norsk Jernbaneklubbs styremøte 6.8 vedtatt å gå til innkjøp av din Volkswagen Kleinbus 1956-modell.

Prisen på kr. 1500 er dermed godtatt, og bilen blir betalt kontant ved avhenting i Trondheim.

Hvis det passer for deg, er det foreløpig planlagt å hente bilen søndag 12.9, og kjøre den samme dag til Oslo.

Som nevnt i telefonen 29.7, ville det være fint å få med en ekstra gearkasse i tillegg til vinterdekkene.

På vegne av NJK vil jeg takke for den velvilje som lå bak prisreduksjonen, og som dermed gjorde det mulig for oss å anskaffe oss klubbens første tjenestebil.

Etter avtale går jeg ut fra at forsikringen er ordnet slik at vi kan kjøre bilen på U-skiltene fra Trondheim.



For Norsk Jernbaneklubb

vennlig hilsen

N.N. (formann)


Omkring 1975 ble den slept til en skraphandler på Fjellhamar(Nær Lillestrøm). :(
Ifølge de involverte den gangen:
Den ble skrotet fordi den var helt ubrukelig som transportmiddel, særlig vinterstid. Varmeappratet var henimot ikke-virkende. Antagelig var motoren gåen også.

Bilen virket jo, men det ble da også anskaffet diverse reservedeler for å holde den gående. Så vidt jeg vet ble det hugget opp en lignende varevogn for å skaffe deler, og en del år senere ble det kaste to-tre ekstra vrakmotorer som også hadde ligget som reserve/kannibalismeobjekter.

Det lå også et helt tak på Kløftefoss i mange år "i tilfelle noe skulle skje og det ble nødvendig å bytte tak på bilen." Noen kommenterte da ganske tørt at hvis det skjedde noe som gjorde det nødvendig å bytte tak, så var taket et mindre problem....".


Det nedgravde VW-taket - i den grad det fortsatt er noe tak igjen nedi grusen - var et helt alminnelig tak fra en varevogn, uten takvinduer, soltak eller noe som helst spesielt utstyr.

DA46086 hadde derimot både takvinduer og stort soltak. Ved anskaffelsen av kjøretøyet ble soltaket spesielt fremhevet som en stor fordel, for hvis man skulle frakte noe som var så stort og tungt at det var vanskelig å få lastet det inn gjennom sidedøren kunne det heises ned gjennom soltaket.
Tilhengerne av denne bisarre idé tok neppe med i beregningen at en gjenstand av størrelse og vekt som ville gjøre det nødvendig å heise den ned i bilen med kran neppe ville være praktisk mulig å frakte med dette kjøretøyet i det hele tatt....


Ja den var i høyeste grad luftkjølt. Ikke så mye luft, men desto mer kjølt. Når man kjørte med 7-8 personer ombord om vinteren var temperaturen på det svake pustet som kom ut av defrosteren under 0, så den som satt ved siden av føreren måtte assistere med å bruke isskrape nærmest kontinuerlig - på innsiden av frontruta....

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Tue Sep 15, 2009 10:54 pm
by RZR-Jånni
En VW-skinnebil. Med NSB-logo på siden også... Blir helt våt i buksen jeg..
Info og bilder fra Norsk Jernbaneklubb sitt forum på http://www.njk.no
1965 på Breland på Sørlandsbanen:

Image

Beskrivelse av skinnebilen...

Image

Image

1977:

Image

Edit: Større versjoner av beskrivelsen.

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Tue Sep 15, 2009 10:57 pm
by RZR-Jånni
Denne serien er dedikert til Roy. ;)
Håper resten liker det også.. :)

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Tue Sep 15, 2009 11:22 pm
by Fralg
Veldig bra!

Tror det er Brekina som kommer med en transporter som er beregnet for å kjøre på modelltogskinner

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Wed Sep 16, 2009 10:01 am
by Sander
På bildet frå Krøderbanen ser bilen veldig lang ut. Er det vinkelen som gjer det, eller er den ekstra lang?

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Wed Sep 16, 2009 1:14 pm
by Jon T
Kule bilder og historie!

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Wed Sep 16, 2009 1:48 pm
by amubus
Veldig bra...... ;D

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Wed Sep 16, 2009 2:12 pm
by RZR-Jånni
Sander wrote: På bildet frå Krøderbanen ser bilen veldig lang ut. Er det vinkelen som gjer det, eller er den ekstra lang?
Bare bildet..

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Posted: Wed Sep 16, 2009 2:48 pm
by VW 181
Artig å få denne historien!  :thup