Busser i jernbanesammenheng....

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Busser i jernbanesammenheng....

Post by RZR-Jånni »

Norsk Jernbaneklubb sin buss, DA46086.
Info og bilder fra klubben sitt forum på http://www.njk.no
Brukt til å frakte togdeler og utstyr, verktøy og personell til og fra togstaller og klubblokaler.
Desember 1971.

Image

Brukt bl.a til å trekke "Adolf", en liten skinnegående sak fra gammel til ny bolig via trikkeskinner i Oslo. Januar 1972.

Image

Fått lampe på taket her også, inspirert av togenes 3-kantede lyktmønster.

Image

Image

Fra innsiden en dag på Dokka. November 1972.

Image

Lettere omstylet versjon. Driver man med tog, så driver man med tog... Desember 1973.

Image

Bakfra

Image

Tatt fra dette bildet på Krøderbanen i september 1974.

Image

Innkjøpet av bilen:

23.8.71

Herr N.N.

Atlas Copco,

Lade allé 69, Lade, 7000 Trondheim



KJØP AV VOLKSWAGEN KLEINBUS

Efter telefonsamtale med deg 29.7 d.å. ble det på Norsk Jernbaneklubbs styremøte 6.8 vedtatt å gå til innkjøp av din Volkswagen Kleinbus 1956-modell.

Prisen på kr. 1500 er dermed godtatt, og bilen blir betalt kontant ved avhenting i Trondheim.

Hvis det passer for deg, er det foreløpig planlagt å hente bilen søndag 12.9, og kjøre den samme dag til Oslo.

Som nevnt i telefonen 29.7, ville det være fint å få med en ekstra gearkasse i tillegg til vinterdekkene.

På vegne av NJK vil jeg takke for den velvilje som lå bak prisreduksjonen, og som dermed gjorde det mulig for oss å anskaffe oss klubbens første tjenestebil.

Etter avtale går jeg ut fra at forsikringen er ordnet slik at vi kan kjøre bilen på U-skiltene fra Trondheim.



For Norsk Jernbaneklubb

vennlig hilsen

N.N. (formann)


Omkring 1975 ble den slept til en skraphandler på Fjellhamar(Nær Lillestrøm). :(
Ifølge de involverte den gangen:
Den ble skrotet fordi den var helt ubrukelig som transportmiddel, særlig vinterstid. Varmeappratet var henimot ikke-virkende. Antagelig var motoren gåen også.

Bilen virket jo, men det ble da også anskaffet diverse reservedeler for å holde den gående. Så vidt jeg vet ble det hugget opp en lignende varevogn for å skaffe deler, og en del år senere ble det kaste to-tre ekstra vrakmotorer som også hadde ligget som reserve/kannibalismeobjekter.

Det lå også et helt tak på Kløftefoss i mange år "i tilfelle noe skulle skje og det ble nødvendig å bytte tak på bilen." Noen kommenterte da ganske tørt at hvis det skjedde noe som gjorde det nødvendig å bytte tak, så var taket et mindre problem....".


Det nedgravde VW-taket - i den grad det fortsatt er noe tak igjen nedi grusen - var et helt alminnelig tak fra en varevogn, uten takvinduer, soltak eller noe som helst spesielt utstyr.

DA46086 hadde derimot både takvinduer og stort soltak. Ved anskaffelsen av kjøretøyet ble soltaket spesielt fremhevet som en stor fordel, for hvis man skulle frakte noe som var så stort og tungt at det var vanskelig å få lastet det inn gjennom sidedøren kunne det heises ned gjennom soltaket.
Tilhengerne av denne bisarre idé tok neppe med i beregningen at en gjenstand av størrelse og vekt som ville gjøre det nødvendig å heise den ned i bilen med kran neppe ville være praktisk mulig å frakte med dette kjøretøyet i det hele tatt....


Ja den var i høyeste grad luftkjølt. Ikke så mye luft, men desto mer kjølt. Når man kjørte med 7-8 personer ombord om vinteren var temperaturen på det svake pustet som kom ut av defrosteren under 0, så den som satt ved siden av føreren måtte assistere med å bruke isskrape nærmest kontinuerlig - på innsiden av frontruta....
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Post by RZR-Jånni »

En VW-skinnebil. Med NSB-logo på siden også... Blir helt våt i buksen jeg..
Info og bilder fra Norsk Jernbaneklubb sitt forum på http://www.njk.no
1965 på Breland på Sørlandsbanen:

Image

Beskrivelse av skinnebilen...

Image

Image

1977:

Image

Edit: Større versjoner av beskrivelsen.
Last edited by RZR-Jånni on Tue Sep 15, 2009 11:02 pm, edited 1 time in total.
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Post by RZR-Jånni »

Denne serien er dedikert til Roy. ;)
Håper resten liker det også.. :)
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
Fralg
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 803
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:42 am
Location: Nær Bergen
Contact:

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Post by Fralg »

Veldig bra!

Tror det er Brekina som kommer med en transporter som er beregnet for å kjøre på modelltogskinner
www.algroy.no     The Split  Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961  + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Image
User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Post by Sander »

På bildet frå Krøderbanen ser bilen veldig lang ut. Er det vinkelen som gjer det, eller er den ekstra lang?
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Post by Jon T »

Kule bilder og historie!
User avatar
amubus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 705
Joined: Thu Sep 06, 2007 10:26 pm
Location: Nesttun/Bergen

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Post by amubus »

Veldig bra...... ;D
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Post by RZR-Jånni »

Sander wrote: På bildet frå Krøderbanen ser bilen veldig lang ut. Er det vinkelen som gjer det, eller er den ekstra lang?
Bare bildet..
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Busser i jernbanesammenheng....

Post by VW 181 »

Artig å få denne historien!  :thup
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Post Reply