6V til 12V konvertering
Posted: Tue Jun 09, 2009 10:45 pm
Først: tenk grundig gjennom om dette er noe du vil - 6V kan fungere utmerket om systemet tas vare på og du har et godt batteri - det KAN redusere bilens markedsverdi.
Så smørbrødlisten fra http://www.nls.net/mp/volks/htm/6v_12v.htm :
- 12V Likestrøms- eller vekselstrømsdynamo (og spenningsregulator)
- Dynamofot
- Sjekk med forhandlere, det finnes sett som er komplette med det du trenger og du kan spare både tid og penger (hey cool, det rimte!)
(nye vekselstrømsdynamoer i salg har visstnok innebygget regulator - her er koblingsskjema
[img width=800 height=552]http://www.nls.net/mp/volks/schem/gen_alt.gif[/img]
- Bensinpumpen må byttes til vinklet om du bruker vekselstrømsdynamo
- Aksellerasjonspumpemekanismen må kanskje modifiseres om den kommer i kontakt med vekselstrømsdynamoen
- 12V coil
- 12V kondensator
- 12V tomgangsdyse
- 12V choke
- 12V vindusviskermotor (eller voltdropper fra 12-6V)
- 12V horn
- 12V blinklysrele
- 12V fjernlysbryter (gjelder kun '66; eldre biler har fotbryter)
- 12V lyspærer (ALLE sammen; ikke glem de små pærene i speedometeret og interiørlys)
-12V Radio
Startmotor:
Alternativ 1)
- beholde 6V-starteren og ta sjansen på at den holder. Skal du ha nyere motor inn må du bytte svinghjul (180mm) og clutch over fra den gamle motoren, ingen god løsning om du skal ha mer effekt.
Alternativ 2)
- 12V startmotor
- 12V startmotorforing i den gamle girkassen
- frese ut plass til 200mm svinghjul
Alternativ 3)
- bytte til 67 eller nyere girkasse (skillet på korte aksler og mer moderne aksler følger 66-modellen som fikk bredere sporvidde bak) Avhengig av hva du har av hjul bør du også skifte pakninger mellom akselrør og tromler. Greit å skifte ut slitte hjullagre og se over girkassen (spes. mansjettene) før den monteres.
Altså relativt omfattende jobb dette her...
Så smørbrødlisten fra http://www.nls.net/mp/volks/htm/6v_12v.htm :
- 12V Likestrøms- eller vekselstrømsdynamo (og spenningsregulator)
- Dynamofot
- Sjekk med forhandlere, det finnes sett som er komplette med det du trenger og du kan spare både tid og penger (hey cool, det rimte!)
(nye vekselstrømsdynamoer i salg har visstnok innebygget regulator - her er koblingsskjema
[img width=800 height=552]http://www.nls.net/mp/volks/schem/gen_alt.gif[/img]
- Bensinpumpen må byttes til vinklet om du bruker vekselstrømsdynamo
- Aksellerasjonspumpemekanismen må kanskje modifiseres om den kommer i kontakt med vekselstrømsdynamoen
- 12V coil
- 12V kondensator
- 12V tomgangsdyse
- 12V choke
- 12V vindusviskermotor (eller voltdropper fra 12-6V)
- 12V horn
- 12V blinklysrele
- 12V fjernlysbryter (gjelder kun '66; eldre biler har fotbryter)
- 12V lyspærer (ALLE sammen; ikke glem de små pærene i speedometeret og interiørlys)
-12V Radio
Startmotor:
Alternativ 1)
- beholde 6V-starteren og ta sjansen på at den holder. Skal du ha nyere motor inn må du bytte svinghjul (180mm) og clutch over fra den gamle motoren, ingen god løsning om du skal ha mer effekt.
Alternativ 2)
- 12V startmotor
- 12V startmotorforing i den gamle girkassen
- frese ut plass til 200mm svinghjul
Alternativ 3)
- bytte til 67 eller nyere girkasse (skillet på korte aksler og mer moderne aksler følger 66-modellen som fikk bredere sporvidde bak) Avhengig av hva du har av hjul bør du også skifte pakninger mellom akselrør og tromler. Greit å skifte ut slitte hjullagre og se over girkassen (spes. mansjettene) før den monteres.
Altså relativt omfattende jobb dette her...