6V til 12V konvertering
Moderator: Global moderator
6V til 12V konvertering
Først: tenk grundig gjennom om dette er noe du vil - 6V kan fungere utmerket om systemet tas vare på og du har et godt batteri - det KAN redusere bilens markedsverdi.
Så smørbrødlisten fra http://www.nls.net/mp/volks/htm/6v_12v.htm :
- 12V Likestrøms- eller vekselstrømsdynamo (og spenningsregulator)
- Dynamofot
- Sjekk med forhandlere, det finnes sett som er komplette med det du trenger og du kan spare både tid og penger (hey cool, det rimte!)
(nye vekselstrømsdynamoer i salg har visstnok innebygget regulator - her er koblingsskjema
[img width=800 height=552]http://www.nls.net/mp/volks/schem/gen_alt.gif[/img]
- Bensinpumpen må byttes til vinklet om du bruker vekselstrømsdynamo
- Aksellerasjonspumpemekanismen må kanskje modifiseres om den kommer i kontakt med vekselstrømsdynamoen
- 12V coil
- 12V kondensator
- 12V tomgangsdyse
- 12V choke
- 12V vindusviskermotor (eller voltdropper fra 12-6V)
- 12V horn
- 12V blinklysrele
- 12V fjernlysbryter (gjelder kun '66; eldre biler har fotbryter)
- 12V lyspærer (ALLE sammen; ikke glem de små pærene i speedometeret og interiørlys)
-12V Radio
Startmotor:
Alternativ 1)
- beholde 6V-starteren og ta sjansen på at den holder. Skal du ha nyere motor inn må du bytte svinghjul (180mm) og clutch over fra den gamle motoren, ingen god løsning om du skal ha mer effekt.
Alternativ 2)
- 12V startmotor
- 12V startmotorforing i den gamle girkassen
- frese ut plass til 200mm svinghjul
Alternativ 3)
- bytte til 67 eller nyere girkasse (skillet på korte aksler og mer moderne aksler følger 66-modellen som fikk bredere sporvidde bak) Avhengig av hva du har av hjul bør du også skifte pakninger mellom akselrør og tromler. Greit å skifte ut slitte hjullagre og se over girkassen (spes. mansjettene) før den monteres.
Altså relativt omfattende jobb dette her...
Så smørbrødlisten fra http://www.nls.net/mp/volks/htm/6v_12v.htm :
- 12V Likestrøms- eller vekselstrømsdynamo (og spenningsregulator)
- Dynamofot
- Sjekk med forhandlere, det finnes sett som er komplette med det du trenger og du kan spare både tid og penger (hey cool, det rimte!)
(nye vekselstrømsdynamoer i salg har visstnok innebygget regulator - her er koblingsskjema
[img width=800 height=552]http://www.nls.net/mp/volks/schem/gen_alt.gif[/img]
- Bensinpumpen må byttes til vinklet om du bruker vekselstrømsdynamo
- Aksellerasjonspumpemekanismen må kanskje modifiseres om den kommer i kontakt med vekselstrømsdynamoen
- 12V coil
- 12V kondensator
- 12V tomgangsdyse
- 12V choke
- 12V vindusviskermotor (eller voltdropper fra 12-6V)
- 12V horn
- 12V blinklysrele
- 12V fjernlysbryter (gjelder kun '66; eldre biler har fotbryter)
- 12V lyspærer (ALLE sammen; ikke glem de små pærene i speedometeret og interiørlys)
-12V Radio
Startmotor:
Alternativ 1)
- beholde 6V-starteren og ta sjansen på at den holder. Skal du ha nyere motor inn må du bytte svinghjul (180mm) og clutch over fra den gamle motoren, ingen god løsning om du skal ha mer effekt.
Alternativ 2)
- 12V startmotor
- 12V startmotorforing i den gamle girkassen
- frese ut plass til 200mm svinghjul
Alternativ 3)
- bytte til 67 eller nyere girkasse (skillet på korte aksler og mer moderne aksler følger 66-modellen som fikk bredere sporvidde bak) Avhengig av hva du har av hjul bør du også skifte pakninger mellom akselrør og tromler. Greit å skifte ut slitte hjullagre og se over girkassen (spes. mansjettene) før den monteres.
Altså relativt omfattende jobb dette her...
Last edited by Anonymous on Wed Jun 10, 2009 11:31 am, edited 1 time in total.
Sv: 6V til 12V konvertering
Puh!! 

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: 6V til 12V konvertering
6V is sexy...
Sv: 6V til 12V konvertering
Aner vi en prosjekttråd i emning på dette?Solan wrote: Puh!!![]()

Sv: 6V til 12V konvertering
Skal du bytte om Solan?Solan wrote: Puh!!![]()
Det er oktanet som skal være høyt, ikke spenningen!
Sv: 6V til 12V konvertering
Tror han har planer om å flekke deg... old beats new, eller noe sånt i den duren. Da kreves det motor med 12V, høy giring og sigarføring



Sv: 6V til 12V konvertering
Pieceofcake - bare bytt ut 12 med 6 og omvendt i teksten over.. 

Sv: 6V til 12V konvertering
lurar på å bygga tilbake til halv-volt på 61en nemlig... men iogmed att det skal vera 16oo motor og sterio etc så får eg vel kanskje behalda den..
TLF: 97419035
-
- Nybegynner
- Posts: 12
- Joined: Wed Mar 07, 2012 10:12 pm
Sv: 6V til 12V konvertering
Interessant og dette må jeg nesten gjøre på min buss/59
Siste bussen (65) måtte jeg ha med en banankasse med 6/ v deler
Og I Tyskland på vei til Spania ....kunne jeg heller ikke få hjelp (ladderelėet)
Måtte da kjøpe ladder og ladde hver kveld før turen gikk videre....
Bosch forhandleren hadde ikke engang 6/v pærer , så turen gikk videre uten lys på den ene
siden.
Men sant nok, sjarmen er nok 6/ v på en 59 buss :--))
Det er vel like bra å gjøre dette når 1600 motoren skal inn..
Også viktig å bli sett på veien, 6/v lyset er noe svakt, og kræsje med en splittbuss går 99% til helv...
Godt med denne tråden Andy :-)) et stort Takk til deg ++++
Siste bussen (65) måtte jeg ha med en banankasse med 6/ v deler
Og I Tyskland på vei til Spania ....kunne jeg heller ikke få hjelp (ladderelėet)
Måtte da kjøpe ladder og ladde hver kveld før turen gikk videre....
Bosch forhandleren hadde ikke engang 6/v pærer , så turen gikk videre uten lys på den ene
siden.
Men sant nok, sjarmen er nok 6/ v på en 59 buss :--))
Det er vel like bra å gjøre dette når 1600 motoren skal inn..
Også viktig å bli sett på veien, 6/v lyset er noe svakt, og kræsje med en splittbuss går 99% til helv...
Godt med denne tråden Andy :-)) et stort Takk til deg ++++
Sv: 6V til 12V konvertering
Jeg bumper denne tråden for nye lesere/medlemmer.
Bra lesning, og mange tips å hente!
Bra lesning, og mange tips å hente!

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
-
- Styret
- Posts: 170
- Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm
Sv: 6V til 12V konvertering
Denne var nice!
Mye jeg lurte på her, siden bilen min er konventert til 12 v men er usikker (veldig usikker) på om det er gjort godt nok.
Hver eneste ledning er smeltet og det er 5-6 cm mellom hver teipbit... Med andre ord mye skjøt!
Skal begynne å fikle med dette mens grunningen har hviletid.
Har unneberg-hotshop etc. ferdige nettverk eller kjøper man metervis? Noen plass i byddn kanskje?
Uansett- takk for sjekkliste!

Hver eneste ledning er smeltet og det er 5-6 cm mellom hver teipbit... Med andre ord mye skjøt!
Skal begynne å fikle med dette mens grunningen har hviletid.
Har unneberg-hotshop etc. ferdige nettverk eller kjøper man metervis? Noen plass i byddn kanskje?
Uansett- takk for sjekkliste!

Sv: 6V til 12V konvertering
http://vwlooms.com/ - dette er vel noe av det beste man kan få tak i 
Men, hvis det er konvertert til 12V og ledningene smelter etter det, så e d egentlig litt rart.. Hadde vært mer naturlig om de smeltet hvis man konverterte fra 12 til 6 ...

Men, hvis det er konvertert til 12V og ledningene smelter etter det, så e d egentlig litt rart.. Hadde vært mer naturlig om de smeltet hvis man konverterte fra 12 til 6 ...
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
65 - 343 Karmann Ghia
-
- Styret
- Posts: 170
- Joined: Wed Aug 29, 2012 9:36 pm
Sv: 6V til 12V konvertering
Takker for link!
trodde at det ville/kunne gå til pises med for sterk strøm på for små ledninger? men altså motsatt?

Sv: 6V til 12V konvertering
Grunnen til å gå opp i spenning er å kunne bruke mindre strøm (og at det finnes flere komponenter tilgjengelig selvfølgelig). Siden strøm x spenning er effekt, blir strømmen i ledningene halvert når du konverterer til 12 V (om man da antar at alle forbrukerne har samme effekt som opprinnelig). Akkurat som høyspentmaster, der det brukes høyere spenning for å sende gjennom mindre strøm, og dermed tynnere ledningFrøkenBruland wrote: trodde at det ville/kunne gå til pises med for sterk strøm på for små ledninger? men altså motsatt?

-69 Fastback
-60 T1
-60 T1