Page 1 of 2

1776 ccm

Posted: Mon Apr 27, 2009 7:09 pm
by Lars
Hei.

Jeg har gått til det skritt å importere en -69 boble med løst tak fra USA. Nå trenger jeg noen gode råd i forhold til dokumentasjon på motoren. Den er modifisert, og jeg har fått opplyst fra selger at det er en 1776 ccm. Problemet er at biltilsynet vil ha dokumentasjon. Er det noen som vet eksakt hva de krever?

Når det gjelder effekt vet jeg at det kan måles hos NAF for en god 1000-lapp. Ellers er jeg litt i stuss og trenger noen gode råd. Er det noen som har erfaring med dette og kan hjelpe meg med råd og tips?

Sv: 1776 ccm

Posted: Mon Apr 27, 2009 9:21 pm
by RZR Andy
Hei og slitan med ny bil! Da snakker vi en Karmann Kabrio, eller?

Med tanke på førstegangs godkjenning vil jeg tippe at det er smart å rett og slett gå for en helt original 1300-motor (finnes endel av de rundt om). Så slipper du denslags problemer, kostnader og diskusjoner! Så kan du heller på et senere tidspunkt få motoren sjekket og få det inn i vognkortet.

Lykke til og håper vi får se den i sommer!

Sv: 1776 ccm

Posted: Tue Apr 28, 2009 10:33 am
by Lars
Ja, det står Karmann på den og det er en cabriolet, så da blir det vel Karmann Kabrio. Fin bil. Jeg skal ta noen bilder og legge  ut her etter hvert.

Hva var effekten på 1300 Karmann Kabrio i 1969?

Sv: 1776 ccm

Posted: Tue Apr 28, 2009 10:44 am
by RZR Andy
Det oppgis litt ulikt siden de opererte med SAE og DIN for å angi effekt, men jeg ville sett etter en 1300 AB motor som har 44HK DIN som standard - NY vel og merke! Disse har dobbelportede innsug (mer effektiv), mest trolig kom din bil enten med singelport 1300 (F) slik som denne eller en 1500 motor (singelport) som vel har samme ytelse som 1300 dobbelport.
[img width=800 height=585]http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... page48.jpg[/img]
En original kabriolet er jo en fin bil å bare rulle rundt i på fine dager, trenger ingen racingmaskin, den!  ;) De har dessuten ikke den samme stivheten i karosseriet som standardbobler, noe som gjør det litt vel spennende å kjøre raskt i svinger.

Sv: 1776 ccm

Posted: Tue Apr 28, 2009 2:36 pm
by hans
lurer på om det er en 1300 AB som står i kjelleren hos meg  - skal sjekke - er en motor jeg ikke planlegger å bruke
så kanskje den hadde vært noe for  deg .

Sv: 1776 ccm

Posted: Wed Apr 29, 2009 9:04 am
by Lars
Jeg hadde ikke tenkt å bytte motor. Den motoren som står i fungerer greit nok, og det er ikke noen grunn til å bytte den. Jeg bare funderte på hva som vil være den beste måten å komme greit fra godkjenningen.

Sv: 1776 ccm

Posted: Wed Apr 29, 2009 10:24 am
by VW 181
Hvis den 1300-motoren til Hans virker, kan du jo evt låne den, kun for besøket hos BT.... Tar ikke så lange tiden å bytte... ;)

Sv: 1776 ccm

Posted: Wed Apr 29, 2009 11:01 am
by RZR Andy
Lars wrote: Jeg hadde ikke tenkt å bytte motor. Den motoren som står i fungerer greit nok, og det er ikke noen grunn til å bytte den. Jeg bare funderte på hva som vil være den beste måten å komme greit fra godkjenningen.
Forstår det, kjekt med litt mer fraspark også. En 1776 kan gi deg alt fra 40 til 145/150 HK(+!) alt etter spec og tilstand på motoren. Derfor er det helt nødvendig at du får den bremset om du vil ha den godkjent med den motoren. Om ikke du får gjort dette på NAF kan du jo også høre med Polly Racing, sikkert flere som driver med sånt også.

Så vil det nok bli et spørsmål om bremser - Volkswagen begynte med skivebremser foran da de lanserte 1500-motoren i Type 1 høsten 1966. Har du skivebremser fremme finnes det papirer fra Møller som godkjenner at dette er OK for effekt opp til ca.100 HK i endel modeller, i alle fall 1303S som har litt mer sofistikert hjuloppheng. (Størrelsen på skivene er vel samme som på Porsche 924 mener jeg å ha hørt.) 1500 hadde 44 HK, 1600 (1300S, 1302S og 1303S) ble også solgt med skivebremser siden de hadde hele 50 HK. Om du kommer med 100HK er det tross alt en dobling av effekten...

Dette er en anbefaling fra Volkswagen som sier at effektøkning kan aksepteres, men det finnes vegstasjoner/kontrollører som likevel ikke vil godkjenne sånt, uansett hvor mye dokumentasjon du kommer med... Om du får tak i dette papiret, så KAN det hende at BT godkjenner denne motoren. Møller krever nå, etter det noen har rapportert, betaling for å sende deg et sånt skriv. Selve kontrollen er etter det ryktene sier helt avhengig av dagsformen til kontrollør,. Bergen er visstnok en av de verste trafikkstasjonene når det gjelder service, men det får du jo finne ut av selv. Kanskje er du heldig? :) Sørg i alle fall for at du har alt av papirer klart og systematisert. Kan godt være at du cruiser rett gjennom kontrollen med flagget til topps, men bli ikke forundret om det ikke skjer. Vil ikke male fanden på veggen, men du kan jo være klar over det.

Sv: 1776 ccm

Posted: Wed Apr 29, 2009 6:29 pm
by Lars
Har ingen erfaring på forum, men prøver å legge ut et bilde av vidundermaskinen...



[attachment=1]

Sv: 1776 ccm

Posted: Wed Apr 29, 2009 8:39 pm
by RZR Andy
Ser jo grei ut den! En sentermontert forgasser gir nok mindre effekt enn om du har to doble, så her tror jeg du kan lande på et sted mellom 60-80 hester gitt at motoren er tunet greit og går pent og pyntelig både på tomgang og oppover i registeret. Hadde den vært bygget som en ren racingmotor ville den nok hatt doble gassere? Blir bare gjetning, en tur på rullende landevei vil gi deg svar. Blir jo også endel tap i drivverket, girkasse, aksler osv, som gjerne vil stjele en 20-30% effekt.

Sv: 1776 ccm

Posted: Thu Apr 30, 2009 1:48 am
by AUTO
Dersom du Lars ikkje er interessert i 1300 motoren til Hans. Er det mogleg for andre å melde interesse i den? Motoren eg har står kubb, og eg trur det er mindre arbeid å få tak i ein som går enn å fikse den eg har..  ?

Sv: 1776 ccm

Posted: Thu May 07, 2009 9:46 am
by Lars
Jeg sliter med å få denne motoren til å gå skikkelig. Den kommer seg når den blir god og varm, men før det er den ikke på topp. Har fått justert tenningen, så den mener jeg skal være ok.

Forståsegpåere jeg har snakket med mener det er forgasseren. Dette er en 32/36 DFAV.

Er det noen boblemotoreksperter som har lyst å komme å se på den?? ::)

Lars

Sv: 1776 ccm

Posted: Thu May 07, 2009 10:59 am
by RZR Andy
Progressive forgassere som denne er kjent for å være vriene å justere... har selv ingen erfaring med dem, men det står en fin artikkel om forgasservalg i siste Volksworld som er å få på Narvesen nå. Hvis du har tette dyser eller grums i kamre og kanaler hjelper det fint lite om du justerer til du ser mannen med ljåen...
At den først går bra når den er varm tyder på at du har et problem med choken, har du sjekket at spjeld er lukket og åpner seg korrekt? Hvis bilen (og motoren) kommer fra et varmt sted i USA er det ikke usannsynlig at chokefunksjonen er satt ut av drift, de bryr seg ikke alltid så mye om det der borte fordi det som regel er godt og varm uansett.
Står mye å lese her og der på nettet, f.eks. her:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=292019
Hvis du har en bosch 009-fordeler (ser sånn ut) kan det kanskje svare seg å bytte til en original med vakuum, og sette på vakuumslange til uttaket?
Her er en tuning guide også:
http://www.webernorthamerica.com/pdffiles/INS-WK551.pdf

Sv: 1776 ccm

Posted: Wed Jun 03, 2009 10:01 pm
by Lars
Yesss! Godkjent hos biltilsynet. En effektmåling hos NAF viste 58 Hk. Det var akkurat passelig. Ingen spørsmål om skivebremser kom opp. Nå er skilter bestilt hos Lator, og over helgen er det bare å begynne å nyte sommeren. Satser på mye sol. ;D ;D

Sv: 1776 ccm

Posted: Wed Jun 03, 2009 11:06 pm
by Moshe
Gratulerer, og velkommen i klubben!!! :D