1973 1303S "Kvikken"
Posted: Fri Mar 20, 2009 11:47 am
Får vel legge opp litt her om denne vårens bobleprosjekt - kodenavn "Grønniken". Begynte som vanlig med tidsfordriv på en rolig søndagskveld på jobb, hva annet enn å titte innom VWACB-forumet?
http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=11255#p11255
Galskap å gi seg i kast med, kanskje, men noen ganger ligger tastaturet i forkant av hjernen. I ryggmargen ligger det en forkjærlighet (og gamle rustne minner) om hvor deilig det er å kjøre 1303, så det ble en kjapp brainstorm på jobben og en PM til formannen. Jonn-Stian hadde inspisert bilen i en gammel garasje i Skansen, og statusrapporten ble lagt ut... sveiseprosjekt deluxe? Legger inn noen av bildene som ble tatt der:
Avtalte møte for inspeksjon og stilte opp sammen med Sune på tirsdags ettermiddagen. Et tungt lag med fett støv og jordslag innvendig var det som møtte oss. Fire nedsunkne dekk på rustne felger... opp panser, kike i hjulbuer og innerskjermer - greit, tar den! Om ikke annet kunne den bli delebil for "det" jeg har stående på Solsvik.
Henting ble avtalt gjort snarest. Torsdag kveld. Regnet med å måtte leie henger, men her kom Tommy på banen med svigerfars på utlån - good!! Arne stilte med E-sertifikat, Arve i backup gjorde en topp/proff eskortejobb i de trange gatene og smauene i Sandviken. Men det var ingen enkel jobb å få den grønne ut av garasjen. Selv 130 TDI-hester slet med å rikke den ut fra den trange garasjen, så her måtte det til jekketalje. Svein, Bjørn og Rolf stilte opp også, og med håndemakt og talje fikk vi den opp på hengeren.
Har dessverre ingen bilder av dette, da alle var fokusert på jobben, sorry!
Så var det ut på Hjellestad, der vi jekket den opp på hengeren og fikk justert/banket løs tromlene og skiftet til dekk med luft i. Et friskt batteri ble satt inn, dro rundt men ingen gnist. Stiftene, sannsynligvis... Men det ble da i alle fall mulig å skubbe/trille den ned av hengeren og inn i garasjen før regnet kom.
Status så langt er at jeg i noen ledige stunder har sett over den og gnikket litt for å få motivasjon til videre arbeid. Mye kjekkere å jobbe med noe som ser i det minste litt ferdig ut;)
Foreløpig er konklusjonen at den er klart bevaringsverdig. Bilen har ikke vært "tuklet" med, eneste modifikasjon er at det har vært montert noe ekstralykter og det var lagt opp noen grove kabler til disse, nå er de fjernet. Dessuten har den et gigantisk skistativ bak, av en type jeg ikke har sett før - plass til snowboard (ikke min greie)!
- Har aldri sett en 1303 med rustfrie støtdempertårn, fikk litt hakeslepp der.
- Hjulbaljen er også veldig bra.
- Innerskjermene er godt bevart.
- Bunnen er meget pen, med et par unntak: der JS stakk skrujernet gjennom og jekkfestene.
- Venstre kanal har et hull ved B-stolpen. Har ikke sjekket høyre bak stigtrinnet enda, håper det er OK.
- Innvendig ser kanalene rustfrie ut.
- Høyre bakre støtfangerfeste er opprustet innvendig.
- Varmepottene må skiftes
- Eksosanlegget var rustet over i flensen mot varmeboksen høyre side
- Motor må ses over, masse oljesøl - kan til en viss grad skyldes at utluftingsslangen fra veivhusventilasjonen var av, men det forklarer neppe alt.
- Bremsebakplatene er totalt opprustet. Tromlene dekket av gravrust utvendig, begge sylindrene bak dårlige. Må har full gjennomgang på bremsene og skifte bremsevæske.
Er på vei litt bremse- og tenningsdeler fra Unneberg, bestilt i går.
Alt i alt overkommelig, forhåpentligvis? Må tas litt i rykk og napp innimellom husoppussing og barnepass, men bør være kjørbar innen BugOut.
Tror fargen er den som kalles Sumatragrønn. Litt artig at den er identisk med den i brosjyren her:
http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/1303.php
http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=11255#p11255
Galskap å gi seg i kast med, kanskje, men noen ganger ligger tastaturet i forkant av hjernen. I ryggmargen ligger det en forkjærlighet (og gamle rustne minner) om hvor deilig det er å kjøre 1303, så det ble en kjapp brainstorm på jobben og en PM til formannen. Jonn-Stian hadde inspisert bilen i en gammel garasje i Skansen, og statusrapporten ble lagt ut... sveiseprosjekt deluxe? Legger inn noen av bildene som ble tatt der:
Avtalte møte for inspeksjon og stilte opp sammen med Sune på tirsdags ettermiddagen. Et tungt lag med fett støv og jordslag innvendig var det som møtte oss. Fire nedsunkne dekk på rustne felger... opp panser, kike i hjulbuer og innerskjermer - greit, tar den! Om ikke annet kunne den bli delebil for "det" jeg har stående på Solsvik.
Henting ble avtalt gjort snarest. Torsdag kveld. Regnet med å måtte leie henger, men her kom Tommy på banen med svigerfars på utlån - good!! Arne stilte med E-sertifikat, Arve i backup gjorde en topp/proff eskortejobb i de trange gatene og smauene i Sandviken. Men det var ingen enkel jobb å få den grønne ut av garasjen. Selv 130 TDI-hester slet med å rikke den ut fra den trange garasjen, så her måtte det til jekketalje. Svein, Bjørn og Rolf stilte opp også, og med håndemakt og talje fikk vi den opp på hengeren.
Har dessverre ingen bilder av dette, da alle var fokusert på jobben, sorry!
Så var det ut på Hjellestad, der vi jekket den opp på hengeren og fikk justert/banket løs tromlene og skiftet til dekk med luft i. Et friskt batteri ble satt inn, dro rundt men ingen gnist. Stiftene, sannsynligvis... Men det ble da i alle fall mulig å skubbe/trille den ned av hengeren og inn i garasjen før regnet kom.
Status så langt er at jeg i noen ledige stunder har sett over den og gnikket litt for å få motivasjon til videre arbeid. Mye kjekkere å jobbe med noe som ser i det minste litt ferdig ut;)
Foreløpig er konklusjonen at den er klart bevaringsverdig. Bilen har ikke vært "tuklet" med, eneste modifikasjon er at det har vært montert noe ekstralykter og det var lagt opp noen grove kabler til disse, nå er de fjernet. Dessuten har den et gigantisk skistativ bak, av en type jeg ikke har sett før - plass til snowboard (ikke min greie)!
- Har aldri sett en 1303 med rustfrie støtdempertårn, fikk litt hakeslepp der.
- Hjulbaljen er også veldig bra.
- Innerskjermene er godt bevart.
- Bunnen er meget pen, med et par unntak: der JS stakk skrujernet gjennom og jekkfestene.
- Venstre kanal har et hull ved B-stolpen. Har ikke sjekket høyre bak stigtrinnet enda, håper det er OK.
- Innvendig ser kanalene rustfrie ut.
- Høyre bakre støtfangerfeste er opprustet innvendig.
- Varmepottene må skiftes
- Eksosanlegget var rustet over i flensen mot varmeboksen høyre side
- Motor må ses over, masse oljesøl - kan til en viss grad skyldes at utluftingsslangen fra veivhusventilasjonen var av, men det forklarer neppe alt.
- Bremsebakplatene er totalt opprustet. Tromlene dekket av gravrust utvendig, begge sylindrene bak dårlige. Må har full gjennomgang på bremsene og skifte bremsevæske.
Er på vei litt bremse- og tenningsdeler fra Unneberg, bestilt i går.
Alt i alt overkommelig, forhåpentligvis? Må tas litt i rykk og napp innimellom husoppussing og barnepass, men bør være kjørbar innen BugOut.
Tror fargen er den som kalles Sumatragrønn. Litt artig at den er identisk med den i brosjyren her:
http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/1303.php