Page 1 of 5

1973 1303S "Kvikken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 11:47 am
by RZR Andy
Får vel legge opp litt her om denne vårens bobleprosjekt - kodenavn "Grønniken". Begynte som vanlig med tidsfordriv på en rolig søndagskveld på jobb, hva annet enn å titte innom VWACB-forumet?
http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=11255#p11255
Galskap å gi seg i kast med, kanskje, men noen ganger ligger tastaturet i forkant av hjernen. I ryggmargen ligger det en forkjærlighet (og gamle rustne minner) om hvor deilig det er å kjøre 1303, så det ble en kjapp brainstorm på jobben og en PM til formannen. Jonn-Stian hadde inspisert bilen i en gammel garasje i Skansen, og statusrapporten ble lagt ut... sveiseprosjekt deluxe? Legger inn noen av bildene som ble tatt der:
Image
Image
Image
Image
Image

Avtalte møte for inspeksjon og stilte opp sammen med Sune på tirsdags ettermiddagen. Et tungt lag med fett støv og jordslag innvendig var det som møtte oss. Fire nedsunkne dekk på rustne felger... opp panser, kike i hjulbuer og innerskjermer - greit, tar den! Om ikke annet kunne den bli delebil for "det" jeg har stående på Solsvik.
Henting ble avtalt gjort snarest. Torsdag kveld. Regnet med å måtte leie henger, men her kom Tommy på banen med svigerfars på utlån - good!! Arne stilte med E-sertifikat, Arve i backup gjorde en topp/proff eskortejobb i de trange gatene og smauene i Sandviken. Men det var ingen enkel jobb å få den grønne ut av garasjen. Selv 130 TDI-hester slet med å rikke den ut fra den trange garasjen, så her måtte det til jekketalje. Svein, Bjørn og Rolf stilte opp også, og med håndemakt og talje fikk vi den opp på hengeren.
Har dessverre ingen bilder av dette, da alle var fokusert på jobben, sorry!
Så var det ut på Hjellestad, der vi jekket den opp på hengeren og fikk justert/banket løs tromlene og skiftet til dekk med luft i. Et friskt batteri ble satt inn, dro rundt men ingen gnist. Stiftene, sannsynligvis... Men det ble da i alle fall mulig å skubbe/trille den ned av hengeren og inn i garasjen før regnet kom.

Status så langt er at jeg i noen ledige stunder har sett over den og gnikket litt for å få motivasjon til videre arbeid. Mye kjekkere å jobbe med noe som ser i det minste litt ferdig ut;)

Foreløpig er konklusjonen at den er klart bevaringsverdig. Bilen har ikke vært "tuklet" med, eneste modifikasjon er at det har vært montert noe ekstralykter og det var lagt opp noen grove kabler til disse, nå er de fjernet. Dessuten har den et gigantisk skistativ bak, av en type jeg ikke har sett før - plass til snowboard (ikke min greie)!
- Har aldri sett en 1303 med rustfrie støtdempertårn, fikk litt hakeslepp der.
- Hjulbaljen er også veldig bra.
- Innerskjermene er godt bevart.
- Bunnen er meget pen, med et par unntak: der JS stakk skrujernet gjennom og jekkfestene.
- Venstre kanal har et hull ved B-stolpen. Har ikke sjekket høyre bak stigtrinnet enda, håper det er OK.
- Innvendig ser kanalene rustfrie ut.
- Høyre bakre støtfangerfeste er opprustet innvendig.
- Varmepottene må skiftes
- Eksosanlegget var rustet over i flensen mot varmeboksen høyre side
- Motor må ses over, masse oljesøl - kan til en viss grad skyldes at utluftingsslangen fra veivhusventilasjonen var av, men det forklarer neppe alt.
- Bremsebakplatene er totalt opprustet. Tromlene dekket av gravrust utvendig, begge sylindrene bak dårlige. Må har full gjennomgang på bremsene og skifte bremsevæske.
Er på vei litt bremse- og tenningsdeler fra Unneberg, bestilt i går.

Alt i alt overkommelig, forhåpentligvis? Må tas litt i rykk og napp innimellom husoppussing og barnepass, men bør være kjørbar innen BugOut.
Tror fargen er den som kalles Sumatragrønn. Litt artig at den er identisk med den i brosjyren her:
[img width=431 height=600]http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/1303/e.jpg[/img]
http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/1303.php
[img width=421 height=600]http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/1303/n.jpg[/img]

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 4:52 pm
by hans
denne er så mye bedre enn hva bildene tilsier .. blir en RÆSER dette. Gruppepress for at Andy [the samaritan] Hjellestad dunker sammen en 1915 motor  og putter i denne  - senker og får noen dekaler i vinduet som forteller at redningen er på vei ;) 

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 5:08 pm
by RZR Sune
Denne blir NAÆIS! Mye bra med denne. Rusten fikser du fint andre. Blir nok daily driver denne i sommer tenker jeg.

Sune

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 6:35 pm
by Jon T
Den havnet nå i riktige hender kan man si...
rust er mellomnavnet til denne vw tusenkunstneren.

Sååå, bli kvitt mellomnavnet ditt Andy!

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 6:41 pm
by larst
Stilig bil, mister!!! Plass til snowboard sier du, hmmmmm..... veldig intressant, det err min største lidenskap!!!!
Må få se på det en dag om du skal kvitte deg med det....
LarsT

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 8:17 pm
by RZR Andy
Det bør være easypeasy å få brukbar bil av denne ja, skal prøve å få tatt litt bilder underveis, har ikke vært så mye hittil. Ja, den var billig, men som jeg har nevnt før var nok teknisk verdi rimelig grei... shabby lakk, rustflekker, flate hjul, starter ikke, osv, osv. - hadde de kontaktet en bilopphøgger i stedet for VWACB så hadde den nok vært flat som en pannekake i dag :-\
Heldigvis var både selger og familien (firmaet, faktisk!) som eide den av typen som bryr seg om å ta vare på sånt noe, og det ser en lett at de har gjort gjennom hele bilens levetid. Kjøpt ny hos Møller i Oslo, kjørt til Bergen, der servicer har vært tatt hos Teigland Åsane. Servicehefte og instruksjonsbok i hanskerommet. Ikke en eneste Biltema-duppeditt i sikte; deilig!

Bilen har hatt en liten trøkk i venstresiden foran, dermed er skjermen skiftet til uoriginal og det er gjort litt retting av innerskjermen. Bortsett fra dette ser det ut til at den har klart seg unna det verste i trafikken! :thup
Skistativet er av den digre typen, ja - har ikke sett maken. God plass til 4 par ski, tipper jeg! Blir det aktuelt så kommer det nok opp for salg på forumet for å finansiere nødvendige slitedeler.
Så er delesankingen godt i gang: Sune har donert to stk varmepotter og i dag har forøvrig Tommy kommet på besøk med flett nytt originalt eksosanlegg - strålende gutter! Skal jo gjennom EU-kontroll, da er det greit om det putrer pent og pyntelig bak der! På sikt - hvem vet?? ;)

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 8:34 pm
by VW 181
Gleder meg til å se denne ferdig! Den kunne nok ikke fått et bedre hjem... :D

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 8:35 pm
by RZR-Jånni
Gratulerer med ny 03!
Jeg har bunner og kanaler stående, som jeg nok heeeelt sikkert ikke får brukt på mange år, så de kan du få kjøpt litt billigere enn det er fra Unneberg eller andre, om det trengs..? Gratis blir de nok desverre ikke. :P

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Fri Mar 20, 2009 8:56 pm
by murmester
Grønn 1303 dette må jo bli bra,det finnes jo et par grønne 1303 i byn som du kan strekke deg etter.Godt det er noen som har ork og kompetanse til og ta seg av en bil som dette stå på Andy.

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Sat Mar 21, 2009 8:24 pm
by RZR Andy
Takker for hyggelig respons, og takk til JS som sjekket den ut! Blir nok en omrokering i kabalen, nå - får se hvordan vi organiserer det. Et "godt hjem" viser kanskje ikke så mye på statistikken, JH - har ikke på langt nær sånne resultater å klaske i bordet som mange andre her inne! ::) Men vi får gjøre en liten innsats så blir det nok greit!

Så en liten artig sak: på venstresiden under baksetet henger denne lappen fra fabrikken, så vidt jeg kan se er det antagelig "byggeordren" som fulgte den på fabrikken? Eller er det noe annet?
Image
Image

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Sat Mar 21, 2009 10:17 pm
by Tistlo
Gratulerer med gromvogn ja!! :thup

Og den lappen der var ein smule spesiell! Står det ikkje noko på thesamba om sånne, kanskje?

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Sat Mar 21, 2009 10:51 pm
by VWegard
RZR-Andy wrote:Takker for hyggelig respons, og takk til JS som sjekket den ut! Blir nok en omrokering i kabalen, nå - får se hvordan vi organiserer det. Et "godt hjem" viser kanskje ikke så mye på statistikken, JH - har ikke på langt nær sånne resultater å klaske i bordet som mange andre her inne! ::) Men vi får gjøre en liten innsats så blir det nok greit!

Så en liten artig sak: på venstresiden under baksetet henger denne lappen fra fabrikken, så vidt jeg kan se er det antagelig "byggeordren" som fulgte den på fabrikken? Eller er det noe annet?
Image
Image


Sånn lapp fant eg under baksetet i 1300s'en òg!

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Sat Mar 21, 2009 11:01 pm
by Moshe
Blir spennende å følge denne videre, var jo liksom på en måte med som "jordfar" på denne... ;D
Nok en gang; Lykke til med prosjektet, Andrè :thup

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Sun Mar 29, 2009 7:00 pm
by Lid
Endelig skikkelig bil ja. Gratulerer med gullkjøp. Det order seg for snille gutter.

Sv: Prosjekt "Grønniken"

Posted: Thu Apr 30, 2009 11:24 am
by RZR Andy
Får vel oppdatere litt her, går i rykk-og-napp på denne vognen: Forleden kveld fikk jeg besøk av Arne, Svein og Tommy. Montering og lufting av bremser sto på programmet, og det ble jo bra det! Takk for hjelpen!
Det som er gjort innimellom er nå:
- motor tappet for olje og tatt ut for bytting av varmepotter (thks, Sune) og nytt eksosanlegg (thks,Tommy).
- sveist opp hullene i varmepottene.
- Skal ha på ny coil, stifter, rotor, plugger, filter, slanger, olje, etc.
- bremser demontert og byttet bremsebånd bak, ankerplater rustbehandlet og justeringer smurt opp med kobbergrease. Tromlene var veldig bra, en lett omgang med grovt sandpapir frisket opp bremseflaten. Bremseslanger og ytre rør nye.
- Skivene fremme var også bra, men Girling-caliperne satt fast. Skiftet til et sett jeg hadde liggende med sgs. nye klosser. Bremseslanger og ytre rør nye også her.
- Tok av stigtrinn for inspeksjon og fiks på kanalene. Ser generelt bra ut, heldigvis.
- seter og matter tatt ut, bunnen ser bra ut!
- Sveist hullene i kanal og bunn, rustbehandlet med Brunox og Bengalakk. Fjernet gammel asfaltplate og børstet rent før Brunox/Benga.
- Har tatt (brekt!) av jekkfestene, var ikke mye de hang i, gitt.
- Demontert bakelittrøreren og varmerørene under baksetet for å komme til med utkapping og innsveising av nye bakre hjørner av dørken.
- Litt å jobbe med:
[attachment=1]
[attachment=2]