Kjøpstips #12 Oppsummering
Moderator: Global moderator
Kjøpstips #12 Oppsummering
12) Oppsummering: du har funnet deg en folkevogn og har lagt sparepengene i hånden til selgeren. Men er du i stand til å følge opp den nødvendige servicen på bilen du nettopp har kjøpt? Klarer du å huske på oljeskift, justering av stifter, tenning, ventiler, smøring av låser og hengsler, osv.? Det er altfor lett å glemme, og vi både har syndet alle sammen mot dette - og kommer til å gjøre det i fremtiden. Entusiastiske folkevognseiere er stort sett emosjonelt knyttet til bilen og de fleste har fått kallenavn gjerne flere ganger opp gjennom årene. Derfor påtar en seg på en måte et slags foreldreansvar når en kjøper en gammel Volkswagen - det forplikter litt også! Med relativt enkle grep og midler kan en folkevogn holdes rullende i veldig mange år, det gamle annonseslagordet "Er läuft und läuft" er en vedtatt og opplest sannhet. Sørg for at den bilen du kjøper får oppleve dette også!
Sv: Kjøpstips #12 Oppsummering
Er du så heldig at du finner den rette bilen for akkurat deg blir du i tilegg verdens lykkeligste bileier for resten av livet!
Nok en gang leverer du Andy, kanon bra guide!
Nok en gang leverer du Andy, kanon bra guide!
Kan jo hende det er noen her inne som ikke har bil, og kanskje vil begynne jakten? Fyr løs med kommentarer, vi som har handlet bil noen ganger bør dele erfaringene med de som ikke er helt trygge på dette! (hehe, kanskje vi ikke er de rette, når jeg tenker meg om
??)

Eller kanskje de lar være å kjøpe....
Lurer litt på om jeg hadde kjøpt 181en dersom jeg hadde sett dette oppsettet fra Andy?? Kanskje ikke, men da hadde jeg til gjengjeld gått glipp av mange hyggelige timer i garasjen, mange kjekke tilstelninger med klubben, På Sparket Crusinger, og ikke minst, jeg hadde ikke blitt kjent med alle de utrolig hyggelige og hjelpsomme menneskene som har den samme hobbyen som jeg, nemlig gammel luftkjølt VW!!! Jeg hadde heller ikke fått oppleve SCC 2008, som må beskrives som en "højdare" i mitt liv som eier av en VW.
Etter Vårmønstringen 2008 ble en kar intervjuet i BT. Han sa dette om det å ha gammel bil: "Klart det koster å ha gammel bil. Hemmeligheten er å betale, kaste regningen og aldri legge sammen.!" Bedre kan det vel ikke sies, klart det koster. Både i tid, penger og arbeid, men jeg tror ikke at noen av oss ville vært dette foruten, eller??
Håper at de som er inne på forumet, og lurer på å skaffe seg en VW, tar seg god tid til å tenke gjennom hvilken bil de evt ønsker, hvor mye de ønsker å betale for den, hvor mye arbeid de vil legge ned i den og ikke minst tar seg tid til å lese gjennom det Andy her har skrevet, det er en førsteklasses oppskrift på hvordan det skal gjøres. Stor takk til Andy for den jobben.
Det viktigste er tross alt at vi har samme interesse, og at flest mulig benytter seg av muligheten til å eie et ikon i motorhistorien, en bil verden aldri har sett maken til, og som verden dessverre nok ikke kommer til å oppleve maken til!! Selv om vi gjør vårt beste med å beholde de bilene vi har.
Lurer litt på om jeg hadde kjøpt 181en dersom jeg hadde sett dette oppsettet fra Andy?? Kanskje ikke, men da hadde jeg til gjengjeld gått glipp av mange hyggelige timer i garasjen, mange kjekke tilstelninger med klubben, På Sparket Crusinger, og ikke minst, jeg hadde ikke blitt kjent med alle de utrolig hyggelige og hjelpsomme menneskene som har den samme hobbyen som jeg, nemlig gammel luftkjølt VW!!! Jeg hadde heller ikke fått oppleve SCC 2008, som må beskrives som en "højdare" i mitt liv som eier av en VW.

Etter Vårmønstringen 2008 ble en kar intervjuet i BT. Han sa dette om det å ha gammel bil: "Klart det koster å ha gammel bil. Hemmeligheten er å betale, kaste regningen og aldri legge sammen.!" Bedre kan det vel ikke sies, klart det koster. Både i tid, penger og arbeid, men jeg tror ikke at noen av oss ville vært dette foruten, eller??

Håper at de som er inne på forumet, og lurer på å skaffe seg en VW, tar seg god tid til å tenke gjennom hvilken bil de evt ønsker, hvor mye de ønsker å betale for den, hvor mye arbeid de vil legge ned i den og ikke minst tar seg tid til å lese gjennom det Andy her har skrevet, det er en førsteklasses oppskrift på hvordan det skal gjøres. Stor takk til Andy for den jobben.

Det viktigste er tross alt at vi har samme interesse, og at flest mulig benytter seg av muligheten til å eie et ikon i motorhistorien, en bil verden aldri har sett maken til, og som verden dessverre nok ikke kommer til å oppleve maken til!! Selv om vi gjør vårt beste med å beholde de bilene vi har.

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
burde samle kjøpetipsene i en tråd og lage det til en sticky - nå er de salig spredd og verre vil det nok bli . Men bra tiltak !

- Jan-Henrik
- Seniormedlem
For en fantastisk guide!! Glad jeg ikke leste den før jeg kjøpte boblen. Men gøy å lese å lære etterpå!! 
Jeg må vell innrømme at jeg faller inn under "se på den fine lakken" kundegruppe, men jeg har handlet bil før, og klarte å holde meg litt tilbake.
Jeg kjørte tur-retur Rukjan på en ettermiddag/sen kveld/lang natt og møtte en fantastisk selger, han hadde fått disponere ett bilverksted, så når jeg kom var bukk og all salgs verktøy tilgjengelig. Det var veldig betryggende, spesielt når bilen er såpass senket som den er. Han gikk gjennom hele bilen sammen med meg, og spanderte kaffe og mat til hjemturen.
Hadde bilen knelt sammen på hjemturen hadde pengene vært verd det, hyggeligste handelen jeg noensinne har gjort!!

Jeg må vell innrømme at jeg faller inn under "se på den fine lakken" kundegruppe, men jeg har handlet bil før, og klarte å holde meg litt tilbake.
Jeg kjørte tur-retur Rukjan på en ettermiddag/sen kveld/lang natt og møtte en fantastisk selger, han hadde fått disponere ett bilverksted, så når jeg kom var bukk og all salgs verktøy tilgjengelig. Det var veldig betryggende, spesielt når bilen er såpass senket som den er. Han gikk gjennom hele bilen sammen med meg, og spanderte kaffe og mat til hjemturen.
Hadde bilen knelt sammen på hjemturen hadde pengene vært verd det, hyggeligste handelen jeg noensinne har gjort!!

1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.