Page 1 of 6

der Phönix

Posted: Thu Jan 15, 2009 6:19 pm
by hans
der Phönix a.k.a the crap looker

Vi tar det hele kronologisk og starter med Solsvik hvor der kleiner scheisswagen befant seg ;

Image
ach du lieber scheisswagen

Image
hoppsa så var du på plass med god hjelp av Jon T )

Image
zu hause gegen wir mit pågangsmot osv (spansk som 3.de språk dessverre)

Image
på platzen sein (fremdeles spansk)

Image
motoren på platz i kjelleren

Image
drivkraften og pådriveren i dette prosjektet (henholdsvis til venstre og høyre ;) )

Image
liker dårlig at det ligner glassfibersparkel over varmekanalen ved venstre fotbrønn

Image
takk og lov, var ikke sparkel det var akryl fugemasse  :o

Heldigvis var det bra bunn på denne bilen .. (host)  ::)

Image
førerside fotbrønn - trenger ikke bekymre meg for å borre ut sveisepunkt - gulvet har hatt besøk av stålmit (mit - de vanligvis
tregnafsende krypene...


Image
minstejenta var sjokkert men har kommet til hektene og holder nå sin mor og far våken nok en natt ..

Image
heldigvis hadde krypene besøkt passasjerbrønnen bak til venstre også slik at jeg slipper lappe  ;)



Helt til sist et bilde av delebilen som skulle gi platedeler ... denne er einfacht et mye bedre emne så muligens man må fremskaffe papirer
og gjøre ting litt bakvendt ?

Image

- - -  -



Så langt er dette ganske triste greier. Bunnen må skiftes, kanaler, A og B stolpe må få nytt stål, innerskjerm med omliggende områder
må fikses .. og dette er etter en liten sjekk - Høyre side av bilen har jeg ikke begynt titte på, ei heller venstre side inne i skjermer osv ...
og det blir nok enda verre når jeg starter opp med pussing og blåsing i morgen kveld ...

> en god ting er dog BugMe filmene - - jeg spiser litt , ser den plata jeg trenger - går ut og man vet hvor og hva man skal gjøre - genialt ! :)


Image


Image

Her henger føniksen på karosseriet - alle boltene er skrudd ut, jeg har hoppet inne i bilen, brukt spett mellom karosseri og bunn  ...
.....virker som luringene som en gang "pusset opp"bilen faktisk har brilliant sveiset fast topp og bunn.   :'(
Går tregt  - men har lovet at jeg skal bruke like mye tid på huset som på bilen, og i tillegg skal man ha tid til unger osv .. jaja ..

Neste steg blir å finne hvor disse folka har sveist ... gutfeeling er torpedovegg samt h/v hjulhus bak ..

Sv: der Phönix

Posted: Thu Jan 15, 2009 6:30 pm
by orangenotch
Lykke til. Folk har fått bil av værre ting enn det der.

Sv: der Phönix

Posted: Thu Jan 15, 2009 8:34 pm
by erika
Flott at du går igang med å fikse denne bilen!

Et par bilder fra da Jon T og jeg hentet den hos tidligere eier.

Sv: der Phönix

Posted: Thu Jan 15, 2009 9:12 pm
by Jon T
Hansi: Denne før du blåst liv i før sommeren kommer.
Med den iveren din bør den være nede fra bukkene til påske!

Image

Lykke til med fineste årgangen av vw boble!

Sv: der Phönix

Posted: Thu Jan 15, 2009 10:52 pm
by hans
griner ikke :)

sitter her og koser meg med BugMe videoene. tror jeg skal løfte karosseriet av - ser ut som det kan bli det som blir enklest i lengden ..

Sv: der Phönix

Posted: Thu Jan 15, 2009 11:03 pm
by Tistlo
Skal verta spennande å sjå prosjektet! Du kan jo ta varmenkanalane før meg, og dokumentera med masse bilder, så slepp eg å tenka så mykje når eg skal ta mine ;)

Ellers så er BugMe filmane ein god start på alt du skal gjera med bilen! Eg vil anbefala å dele bilen, ettersom du kjem mykje bedre til når du skal ta kanalane!

Hugs å stive av karosseriet før du tar det av bunnplata, ved å sveise inn ei slags ramme inni bilen, sånn att du ikkje endrar på døropningen medan du har fjerna kanalen :=)

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 10:48 am
by hans
lagt til bilder

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 11:50 am
by RZR-Marius
Tistlo wrote:
Hugs å stive av karosseriet før du tar det av bunnplata, ved å sveise inn ei slags ramme inni bilen, sånn att du ikkje endrar på døropningen medan du har fjerna kanalen :=)
Beholder du dørene på slipper du å styre med dette, litt mindre arbeid, og kjappere ferdig til scc09! :D

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 12:24 pm
by RZR Andy
Kanaler må en nesten regne med å bytte på gamle folkevogner. Nesten som en slitedel å regne... ser du har god motivasjon, det er jo flott! :thup
Så kan du jo også vite det at hvis karosseriet er bedre på delebilen kan du flytte det over på denne bunnplaten. Eller motsatt... ID følger nemlig chassiset noe som gjør det hele langt enklere.

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 12:51 pm
by hans
kanalene var jeg beredt på å ta --- trodde dog at bunnen var bra .. men men :)  blir spennende når jeg peller av hjulene og skjermene i kveld ..

holder meg til venstre side  - er ikke store plassen jeg har ( skur med grus/sandgulv - lagt presenning og plater på for å ha "gulv" :)


har skjønt at rust er en "slitedel" i seg elv på bobler ...

lol -- "herbie e du gaaalen?" - ungene ser gammel Herbie film på TV - de er så giret at det er vanskelig å forklare . Gir meg mye energi  :D

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 4:00 pm
by erika
Dersom du bestemmer deg for å fikse rusten, og ikke flytter over skallet fra delebilen - så vurder om du skal sende alt fra deg til sandblåsing før du begynner sveising. Har selv holdt på ganske mange kvelder med pussing og kraftig punktsandblåser, men min bil var det LITE rust på. Det er veldig mange oppgaver på et slikt prosjekt - så det kan være greit å sette bort en del av de tingene som ellers blir en "ørkenvandring".

Kan tipse deg om en som holder til på Askøy som er dyktig og rimelig dersom det er interessant.

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 6:16 pm
by hans
ja er interessert i dyktig sandblåser med tilhold på askøy  .. .. selv om jeg skulle flytte skallet kunne det sikkert være ok med en blåsing av
understellet  - dvs det som ikke er rustet bort  ;D

ørkenvandring ønsker jeg meg ikke - det er jo NÅ ungene synes boble er morro .. skal være på beina til sommeren, helst før motorsykkel sesongen begynner
for da er den Kawasaki som gjelder :) 

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 6:50 pm
by RZR Andy
Veldig greit å få sandblåst ting, helt klart. Bare ikke gå i den fellen jeg gikk i for lenge siden...leverte inn bunnen i den tro at den var MYE bedre enn den var, og fikk den igjen som en tesil. Begge bunnplatene viste seg å være historie, mens tunnelen og rammen ellers var grei. Dermed var det egentlig penger rett ut av vinduet - kunne heller brukt de på nye plater med det samme. Gjelder jo også for karosseriet, ikke sandblås mer enn strengt tatt nødvendig. Skal kanalene byttes uansett sier det seg forsåvidt selv. En annen ting er at det ofte blir masse sand igjen inni hulrom som ikke er tildekket godt nok, en klassisk rustfelle.
Sikkert delte meninger om dette som alt annet, bare nevner det.

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 8:14 pm
by Tistlo
Var litt rust på denne ja 8)

Du kan jo trøysta deg med att bunnplatene ikkje er spesielt vanskeleg å skifta!  Men stå på! Vert bil tilslutt av denne 'og!
Og har du eit karosseri for mykje, kan du berre dumpe det på tunet mitt ;)

Sv: der Phönix

Posted: Sat Jan 17, 2009 8:29 pm
by hans
@ tistlo :  har en 97 opel vectra  - kan hende jeg dumper den på tunet ditt (les:makan til kjipa bil )   ;D

om understellet skal sandblåses så er det rammeverket jeg tenker på  - blekket i bunnen på denne bilen er ferdig - så jeg sparer til plater nå.
Sett litt rundt og ser ut som om bunnplater venstre + høyre side koster ca 2400 , kanaler venstre + høyre side ca 3500...

hadde nå bare ungene sovnet snart så jeg kunne gå ut og se på resten ..   ;)  (lite trolig med tanke på at det er lørdagskveld og sukkerinntaket er stort ) 

På karosseriet punktsandblåser jeg nok  - samt har på rustomvandler på der det trengs... .  må lese litt opp i tråden til Erika om dette  - finne de rette produktene ,
er jo rene jungelen der ute ...


og til sist - eine kleine youtube melodi som passer bilen og dagen godt :)


Rammstein  - asche zu asche