Page 6 of 35

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Mon Sep 13, 2010 10:18 am
by djupevik
Jada.. Trudde dette skulle være ute av verden etter den ble plassert på verksted. Bilen er i det minste EU-godkjent, men etter en testtur på fredagen kunne jeg konstatere at dette ikke var som det skulle. Bilen er pinnestiv framme og småhumper på dekkene når man kjører i over 50. Rattet er tyngre når man kjører nå enn det var før når bilen stod i ro og rattet retter seg ikke opp etter en sving selv. Med andre ord ikke så veldig morro å kjøre bilen slik som den er nå. Jeg mener jeg har hørt dette skjer vist man setter kulene skeivt på plass i bærearmene.. Bilen er i alle fall levert tilbake til verkstedet hvor arbeidet ble gjort.

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Mon Sep 13, 2010 1:35 pm
by Solan
Vi har akkurat de samme symptomene på vår 1966 "Grynet" etter senking (med kun Puma), hadde vært fint å høre om du får en løsning på dette!

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Mon Sep 13, 2010 1:49 pm
by djupevik
Jeg skal holde dere oppdatert :)
Er alt nytt på den pumaen da? Kuler, dempere og slikt? De blir vel litt stivere med puma uansett, men det skal vel ikke gjøre den tyngre på rattet?

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Mon Sep 13, 2010 3:01 pm
by Solan
Jeg har en mistanke om at de indre lagrene til bærearmene (inni forstillingsrørene) er slitne eller har kjørt seg fast pga for dårlig smørning. Fjæringen er i alle fall nesten helt fraværende... Greiene skal tas opp og fikses nå i løpet av vinteren (i tillegg til alt det andre jeg skal gjøre denne vinteren...)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Mon Sep 13, 2010 3:13 pm
by Jon T
Hvilken dempere har dere på?
Og hvilket stabstag kjører dere med?

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Mon Sep 13, 2010 3:17 pm
by djupevik
Akkurat nå har jeg ikke stabstag på.. ettersom jeg skulle ha bærekulene fikset. Demperene er orginale. Er det noe innkjøring av kulene? :P

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Mon Sep 13, 2010 3:34 pm
by Solan
Jeg har et skikkelig kraftig stabstag, det gjør nok bilen en del stivere... Og EMPI-demperne er til senka boble, men jeg syns de er for korte, det medfører at man må "forspenne" forstillinga for å få de på...

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Mon Sep 13, 2010 10:34 pm
by Tistlo
Berekulene må monterast 100 % på rett plass, vist ikkje so e da takk og forvel til sjølvoppretting og andre kjekt å ha ting ved styringa..

Det skal vera nokon merker på armane og nokon merker på kulene som skal stemma overens sovidt meg bekjent

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Tue Sep 14, 2010 12:35 am
by Solan
Tistlo wrote: Berekulene må monterast 100 % på rett plass, vist ikkje so e da takk og forvel til sjølvoppretting og andre kjekt å ha ting ved styringa..

Det skal vera nokon merker på armane og nokon merker på kulene som skal stemma overens sovidt meg bekjent
Jeg har ikke endret noenting med bærekuler, så det kan ikke være grunnen til mine symptomer. Men jeg mener å ha hørt at man skal ha andre bærekuler ved endel senking? Anyone?

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Tue Sep 14, 2010 9:31 am
by Tistlo
Ja når du senkar mykkje må du skifta berekulene til typen med meir vandring utan so får du ogso lite utbytte av sjølopretting og sånt  8)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Tue Sep 14, 2010 9:45 am
by Jon T
Solan: Med puma med senking korter du jo ned fjæringsveien, med kortere dempere som ofte også er stivere; blir det stein hardt. Jeg ville hevet den litt og satt på ”vanlige dempere”
Kraftig stabstag gjør også at den blir veldig stiv i front.

Djupevik: sett på stabstag og la det kjøre seg inn litt før du gjør noen endringer.

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Tue Sep 14, 2010 9:52 am
by djupevik
Jon T, har du skiftet kuler før? Om noen som har skiftet kuler på standard oppsett kunne bekreftet at det blir stivt etter bytte og at dette går seg til så er jo det greit. Litt dumt å kjefte på verkstedet om det bare trenger noen kilometer på seg.

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Tue Sep 14, 2010 1:29 pm
by Moshe
Det blir ganske mye stivere og uregjerlig med nye kuler, men den skal jo ikke være steinhard på en bil med normal høyde (senkede biler blir vel kanskje enda verre, uten at jeg vet det sikkert....).

Gjenopprettingen tar det en god stund til blir normal igjen (bilen må da brukes en del), men det er veldig viktig å få tatt en skikkelig forstillingskontroll/justering etter bytte av kuler.

Vet av erfaring at EU-godkjenning, etter bytte av kuler, kan være et problem om ikke de som godkjenner undersøker om det er nye kuler som gjør at de får uholdbare resultater på testene sine...

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Wed Sep 15, 2010 11:25 am
by djupevik
Da har jeg fått tilbakemelding fra verkstedet om at de har gått over å sjekket arbeidet. Kulene mente de stod slik som de skulle, med pilene pekende i riktig retning.
De sa at det var en del forspenn i kulene og at de mente det var derfor bilen ble så stiv.

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Posted: Tue Jul 12, 2011 1:36 pm
by djupevik
Lenge siden det har vore noken oppdateringer her no. Det har i grunn skjedd veldig lite etter det "mislykkede" skiftet av bærekuler i forstillingen da kjøregleden forsvant litt... Jeg har likevel prøvd å kjøre litt på ujevne underlag og slikt når jeg har vert hjemme. Den har komt seg litt, men er langt fra slik den var. Rattet er tungt og litt ujevn motstand i, samt at selvopprettingen ikke er på plass. Tror styresnekka eller andre deler har hatt det litt ekstra tungt da jeg føler det har blitt en del mer dødgang og det kommer litt lyder når jeg ratter mye.

Ellers hadde jeg ikke garasjeplass sist vinter, og det har virkelig tatt på. Ser ut som det er mye biltemalakk og dårlig grunning som flasser av på stort sett hele bilen. Bobla har også fått seg nytt 6V batteri, og nå starter den velvillig (nesten) hver gang, men tror nok jeg skulle fått skiftet starteren på sikt..

Aller siste nytt er at bobla har komt seg tilbake til Bergen. Kjørte fra Førde til Bergen på søndag uten problemer. Satser på å få litt mer tid med bilen her enn jeg gjorde når den stod i Førde :)