Page 5 of 6

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Tue Jan 28, 2014 8:37 pm
by Tistlo
Per Henrik wrote: hvilken plasti dip gikk han for? tenkte eg skulle prøve Blaze utgaven  :)
hoksa ikkje, men da kan eg finna ut

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Wed Mar 12, 2014 8:11 pm
by Per Henrik
Heisann gjengen!

Da sitter eg med skjegget i motorrommet. Det som har skjedd kort fortalt;
Var ute og kjørte en lørdag kveld, motor bråker og går (som den skal), plutselig begynner den å smelle på en sylinder, smellene fulgte turtall. Pekte nesen hjemover og var kommet til siste bakke, da virket det som en sylinder til tok kvelden, og bilen ristet stygt.
Parkerte, gikk inn og la meg. Dagen etter skiftet eg tennplugger, samme problem, gnist på alle plugger, rensket fordelerlokk, elektronisk tenning.

Har tatt forgasseren inn i varmen og skal gå løs på den i kveld, men gjør det nok ikke før i morgen.

Kom gjerne med tips og tøys!

Alle pluggene var svart med olje på, så det nærmer seg drastisk en overhaling.

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Wed Mar 12, 2014 9:37 pm
by Tistlo
vipp av toppdeksela og sjekk at du ikkje har nokon knekte fjører på gang

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Fri May 02, 2014 12:24 am
by Per Henrik
Skal fikse motoren nå, har bestilt deler, fått halvparten, venter på resten.

1641 slip-in, 1:1,25 vipper, Sachs 200mm clutch kit, doble IDF 40mm. og bytte av pakninger.
Demontering ned til shortblock, deretter remontering av nye deler, smekke i bilen og kjøre.  satser på å bli klar til slutten av mai  :thup
Driter i lakkering av bilen, liker den bedre som den er, men litt skavanker og tøys.  ::)

Kjøpte også skivebremse kit og senkespindler til spareboblen som står og støver ned i garasjen. satser på eu-godkjenning av denne i løpet av året.

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Fri May 02, 2014 12:34 am
by Per Henrik
[attachment=1]
[attachment=2]

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Fri May 02, 2014 12:36 am
by Per Henrik
[attachment=1]
[attachment=2]

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Fri May 02, 2014 12:36 am
by Per Henrik
[attachment=1]
[attachment=2]

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Fri May 02, 2014 12:38 am
by Per Henrik
[attachment=1]
[attachment=2]

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Fri May 02, 2014 12:38 am
by Per Henrik
[attachment=1]
[attachment=2]

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Wed May 07, 2014 9:39 pm
by Per Henrik
Kan eg bruke original fordeler med 2 doble IDF kopier? med tanke på vakum greien  ???

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Fri May 09, 2014 9:44 pm
by Tistlo
da kan du, og da bør du. mangen hiver på ein 009 fordelar som er utan vakum, men da dei ikkje har fått med seg er at 009 er berekna for å gå på eit bestemt turtal og har dårlig tenningskurve etc. dei fleste nye er atpå til berre jalla skrot

du har nok nokon vakumutak på dei forgassarane, eller du kan laga da til. du trenger då kun slangar inn på ein T-skjøyt og so ned på fordelaren.

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Tue May 13, 2014 11:35 pm
by Per Henrik
PAKKER!!!!!!  :thup :thup :thup :thup

Ja, da var det komt en hel del fra junaiten!

fikk også skifter om til skivebremser fremme på spareboblen!
fikk selvfølgelig ikke tatt bilde av det, så det får komme etterhvert!

begynner på motoren helgen etter 17. Mai. så det blir spennende!


[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Thu May 29, 2014 11:48 pm
by Per Henrik
Fikk startet motoren igjen i dag  :thup

MEN, den går seg meget varm på venstre side!  Høyre side er ikke så værst.
har kommet frem til en konklusjon:
Huske å montere på igjen termostat, og forøvrig alle kjøleblekkene som ligger i kassen under arbeids benken.  ::)

Er det mulig å drite i termostat, altså å renske ut diverse ting i kjølehuset, eller blir det bare trøbbel?
har heller ikke funnet ut hva termostaten gjør, annet en å utvide seg for å åpne/lukke noe?  ??? ???

Trenger noen oppklarende svar/innspill her!
bilder kommer etterhvert  :thup

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Fri May 30, 2014 1:02 am
by erika
Du bør montere termostaten. Den regulerer åpningen på spjellene i bunnen av viftehuset, slik at motoren har riktig oppvarmingstemperatur. Når den er blitt varm, så står de åpne. Regner med du ikke ville droppet termostaten i en vannkjølt bil?  :)

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Posted: Sat May 31, 2014 11:59 pm
by Per Henrik
Da har eg montert resten av kjøleblekkene, og justert tenningen, den var helt på villspor. men nå er den sånn nogenlunde.
bilen er gøy å kjøre, og eg er endelig klar for sesong!  :thup

fant ut at eg aldri har hatt spjeld i viftehuset, da det ikke er å finne.
så om en vossing har dette som lagervare, er eg interessert!  ;)

er også på leit etter et svinghjul til 200mm clutch. så om noen har et liggende, gi meg en pm!  :)