Page 4 of 5

2014

Posted: Thu Jan 08, 2015 6:02 pm
by Ølle
Siden sist oppdatering har jeg hatt en halvtårsplass (frem til årsskiftet) på Breistein. Mekkeaktiviteten på denne plassen dreide seg for det meste om en M******* og en tilhenger. Boblen Bodil har stått der lengst (fra ca. skolestart) og har ikke blitt gjort så mye på. – Stort sett bare blitt kjørt når behovet for bil har meldt seg.

Her er litt bobleaktivitet fra fjoråret:
28.6 ble det hentet en 1302 fra Hylkegarasjen. Dette var en Boble i meget god rustmessig stand men der venstre hjørne var trøkt inn. Hovedgrunnen for anskaffelsen var å skaffe seg en IRS-kasse. Takk til Fredrik for handel og takk til Linn&Wilhem for lån av trekkbil.

I midten av juli ble det en helgetur til Stavanger med Øystein E. Det er veldig fint at det er krabbefelt i de tre undersjøiske tunnelene! Bilen ble utstyrt med takgrind i forkant av turen, takk til Kristian for byttehandel:
[attachment=1]

Den 31/8 ble ventildekselene sandblåst ifm med sjekk av ventilklaringen. Et rusthull som annonserte sin tilstedeværelse ble sveist. Videre tok Kristian Powder Coating Systems på seg oppdraget med å pulverlakkere dekslene  :D
[attachment=2]

Den 16.10 ble fem jubileumsfelger levert til Bergen Bygg og Overflateteknikk. Denne dagen åpnet også Eikåstunnelen. Her kan Bodil (høyst sannsynlig) skilte med status som «første Boble til å kjøre igjennom tunnelen i nordgående løp». Det må presiseres at «Birger» (ført av Geir Sæbø) er desidert første Boble gjennom Eikåstunnelen da denne trolig kan regnes som første privateide personbil gjennom sørgående løp.
[attachment=3]

Før (felg til venstre) og etter bilde:
[attachment=4]
Et spørsmål angående felgtypen til høyre på bildet: Var det noen Bobler som kom med disse ny?
[attachment=5]

Av behov for bil også vinterstid ble det investert i vinterdekk hos Lysø Industries. Felgene fulgte med:
[attachment=6]

I romjulen ble boblen brukt for å komme meg til jobb. På mandag ble den parkert på ny mekkeplass på Hop der tanken er å sette den i stand til en tur til Trondheim. De siste ukene har motoren gått med redusert effekt, vært håpløs å starte dersom den har stoppet like etter kaldstart og «klappret» mye ved pådrag/last. Ellers mangler varmeapparat og vindusspylersystem noe som er savnet. – Nok å gjøre før avreise! :P

Sv: TEAM TØS

Posted: Fri Jan 09, 2015 10:12 am
by Solan
Fint med oppdatering :)

De felgene du spør om kalles ofte jubileumsfelger, og kom på 'jubileums'modellen av bobla, dvs. da bobla satte verdensrekord for antall produserte eksemplarer av samme bilmodell.

Se her: http://sebeetles.users3.50megs.com/marathon.htm

Forresten også kjekt å se at du bruker bilen som vinterbruksbil  :thup

PS: Håper vinterdekka funka og 'beit seg fast'...?

Sv: TEAM TØS

Posted: Fri Jan 09, 2015 4:10 pm
by Henrik
Solan wrote: De felgene du spør om kalles ofte jubileumsfelger, og kom på 'jubileums'modellen av bobla, dvs. da bobla satte verdensrekord for antall produserte eksemplarer av samme bilmodell.
Andre høyre, Svein  ;)

Nei, disse er ikke originale...

Sv: TEAM TØS

Posted: Fri Jan 09, 2015 11:23 pm
by djupevik
Hva har du på takgrinden? Båt? ;D Felgene ser bra ut :thup

Sv: TEAM TØS

Posted: Sat Jan 10, 2015 1:01 am
by Solan
Henrik wrote:
Solan wrote: De felgene du spør om kalles ofte jubileumsfelger, og kom på 'jubileums'modellen av bobla, dvs. da bobla satte verdensrekord for antall produserte eksemplarer av samme bilmodell.
Andre høyre, Svein  ;)

Nei, disse er ikke originale...
Hehe, siden teksten sto ved feil bilde, så trudde jeg han mente de skikkelige felgene. Det greiene til høyre på det andre bildet er nok noe uoriginale billiggreier, ja gitt.

Sv: TEAM TØS

Posted: Sat Jan 10, 2015 10:24 am
by Ølle
Solan wrote:
Henrik wrote:
Solan wrote: De felgene du spør om kalles ofte jubileumsfelger, og kom på 'jubileums'modellen av bobla, dvs. da bobla satte verdensrekord for antall produserte eksemplarer av samme bilmodell.
Andre høyre, Svein  ;)

Nei, disse er ikke originale...
Hehe, siden teksten sto ved feil bilde, så trudde jeg han mente de skikkelige felgene. Det greiene til høyre på det andre bildet er nok noe uoriginale billiggreier, ja gitt.

Ser den, burde vært mellomrom der ja  ;) Men ok, då blir nok disse felgene ikke tatt vare på. - Den ene felgen har såpass kast at jeg har blitt stoppet og spurt om hjulet var løst  :P


djupevik wrote: Hva har du på takgrinden? Båt? ;D Felgene ser bra ut :thup
Det er en radiostyrt båt, mekket sammen ilag med en kamerat  ;) På bildet er den på vei til første test: den fløt fint og manøvrerte greit men den gikk ikke så godt og et fleksibelt ledd knakk etter kort tid - Så vi har et stykke igjen her!  :P                    + Takk for det!  :thup

Sv: TEAM TØS

Posted: Sat Jan 10, 2015 10:25 am
by Ølle
Svein: Fornøyd med vinterdekkene  ;D

Sv: TEAM TØS

Posted: Sun Jan 11, 2015 1:41 am
by Solan
Bra, Ørjan  :thup
Kristian: Du kan sikkert ta et kurs..?

Sv: TEAM TØS

Posted: Tue Mar 10, 2015 8:02 pm
by Ølle
Oppdatering:

Sent i januar ble motoren tatt ut for å gå over tenningsanlegget, rense forgasser og finne kilden til klapprelyden:
[attachment=1]


Krapplyden (som kunne minne om en kraftig ventiltikking) viste seg å være hull i eksosrørene:
[attachment=2]


I den sammenheng fikk varmepottene seg en bra oppgradering (full demontering, glassblåsing og litt lakk):
[attachment=3]
[attachment=4]


Mens motoren var ute ble det i samme slengen pyntet litt på kjøleblikk, innsug og viftehus:
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]

Erik donerte ny isolasjon til oljekjøleren - nice!
[attachment=8]
[attachment=9]

[attachment=10]


fortsettelse følger!

Sv: TEAM TØS

Posted: Tue Mar 10, 2015 8:30 pm
by Ølle
Sent i februar ble motoren montert med god hjelp fra André. Han donerte også ny fjær til utløsermekanismen  :thup
Bildet viser den knekte fjæren:
[attachment=1]
[attachment=2]
Her kan det skiltes med nye tennplugger, ny coil, elektronisk tenning, nye kabler, ny rotor og nytt fordelerlokk  :)
Motoren fikk også ny viftereim og nye "plystrerør". Videre før avreise ble det meste av varmeanlegget koblet opp.


Tur til Trondheim ble det (avreise 27.2) :
[attachment=3]
Begynte turen med våte sko. Etter noen timer ble tærne på gassfoten noe kald. Disse ble varmet i karosseriets kanal i en matpause - gikk veldig fint etter dette  :P

På turen opp klarte jeg å treffe på et vinterstengt fjell. Ble noen mil ekstra men været var med meg - vi kan kalle det ekstra testkjøring  :)
[attachment=4]
Over Dovre:
[attachment=5]

Gikk for kystruten på returen (Dovre var stengt på grunn av uvær).
[attachment=6]

Helgeturen Radøy - Trondheim - Radøy gikk fint uten tekniske problemer mens under Radøy - Hop påfølgende mandag ble det et mikrohavari. - En bremseslange takket for seg.
[attachment=7]


I forbindelse med klargjøring av bilen til langtur rettes en stor takk til gjengen på Hop for hjelp, innspill og deler!  :thup



Siste tilskudd til det rullende prosjektet er monterte solskjærmer:
[attachment=8]


Runder av innlegget med en liste som sier noe av som gjenstår før bilen i større grad er ferdig:
-Kromlister rundt frontlykter
-Koble opp fløyte
-Vindusspyler
-Fullføre varmeanlegg
-Tette dører
-Bytte endeparti (på karosseri)
-Åpne og sandblåse karosseriskjøt mellom tak og sidevegger
-Lydisolering
-Interiør
-Lakkering
-1641-motor?

Sv: TEAM TØS

Posted: Tue Mar 10, 2015 9:18 pm
by hans
trenger ikke lakkering enda.  matt svart er god saus det  :thup

Sv: TEAM TØS

Posted: Wed Mar 11, 2015 9:51 am
by djupevik
Veldig kult at bilen brukes så mye mellom slagene, bra jobba! :thup

Sv: TEAM TØS

Posted: Wed Mar 11, 2015 10:05 am
by Ølle
hans wrote: trenger ikke lakkering enda.  matt svart er god saus det  :thup
Det er nok godt frem i tid ser eg for meg. Det er ikke umulig at det ved lakkering blir det en ny runde med matt svart  :P Men da blir det helst en god saus som kan kombineres med klarlakk (finnes visstnok klarlakk som beholder den matte finishen)  :thup

djupevik wrote: Veldig kult at bilen brukes så mye mellom slagene, bra jobba! :thup
Takk for det! Bruk er kjekt  ;D Det er noe som heter smiles per miles. Også har man smiles per bolts. Her kjøres en kombo  :P

Sv: TEAM TØS

Posted: Wed Mar 11, 2015 3:08 pm
by VW 181
hans wrote: trenger ikke lakkering enda.  matt svart er god saus det  :thup
Ølle wrote: Det er nok godt frem i tid ser eg for meg. Det er ikke umulig at det ved lakkering blir det en ny runde med matt svart  :P Men da blir det helst en god saus som kan kombineres med klarlakk (finnes visstnok klarlakk som beholder den matte finishen)  :thup
Jeg brukte rett og slett matt klarlakk på 181en, det er kanskje det enkleste.  :)