Page 3 of 8
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Sun Jan 18, 2009 10:23 pm
by Bjørn Hjellestad
Nice prosjekt!
Stå på!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Jan 21, 2009 12:09 pm
by Jon T
Jeg skal ha meg en økt i kveld og trenger noen innspill på hvordan jeg skal gå frem videre. Har du peiling på motor, lyst å kikke eller synse litt så ta gjerne turen innom. Holder til på Bønes, . Ring meg hvis du ikke vet hvor det er eller ikke finner frem.
Er der fra 1830 og noen timer utover, gi en lyd før du kommer. Småboller og brus serveres.
Jon
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Jan 21, 2009 12:20 pm
by Bjørn Hjellestad
Very nice!
Rolf og jeg tar turen!

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Jan 21, 2009 1:45 pm
by RZR Andy
Jon T wrote:
Jeg skal ha meg en økt i kveld og trenger noen innspill på hvordan jeg skal gå frem videre. Har du peiling på motor, lyst å kikke eller synse litt så ta gjerne turen innom. Holder til på nedsiden av Bønes, like ved Fagernes Yacht club. Ring meg på 97117244 hvis du ikke vet hvor det er eller ikke finner frem.
Er der fra 1830 og noen timer utover, gi en lyd før du kommer. Småboller og brus serveres.
Jon
Fristende det der, din lokkemann!

Får se hva som skjer i kveld, hadde vært kjekt, men i 9-tiden er du vel forren?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Jan 21, 2009 3:01 pm
by Jon T
RZR-Andy wrote:
Jon T wrote:
Jeg skal ha meg en økt i kveld og trenger noen innspill på hvordan jeg skal gå frem videre. Har du peiling på motor, lyst å kikke eller synse litt så ta gjerne turen innom. Holder til på nedsiden av Bønes, like ved Fagernes Yacht club. Ring meg på 97117244 hvis du ikke vet hvor det er eller ikke finner frem.
Er der fra 1830 og noen timer utover, gi en lyd før du kommer. Småboller og brus serveres.
Jon
Fristende det der, din lokkemann!

Får se hva som skjer i kveld, hadde vært kjekt, men i 9-tiden er du vel forren?
ikke si det, bare gi meg en lyd først. Skjermene venter på deg.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Thu Jan 22, 2009 8:38 am
by Jon T
Etter en god tur til Abc og hop ble Rolf, Bjørn og Andy med i "Kjelleren". Bollene og brusen uteble men jeg fikk noen gode tips på hvordan jeg skal gå frem videre. Takk for gode innspill!
Nå er det toppene sin tur til å få en skikkelig overhaling/porting av innsug.
Forgasser innsugene skal også match portes til toppen.
To be continiued...
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Thu Jan 29, 2009 11:31 pm
by Jon T
Topper eller toppløs?
Vasket toppene godt i diesel men all skiten gikk ikke vekk(før vasken):
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3044.jpg[/img]
De har fått seg en liten frisering men det ble nok ikke noen race-porting,brukte en dremel og slipte vekk støpekanter og de verste hindrene nedover.Slipte også vekk all driten som lå i eksos kanalene.
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3045.jpg[/img]
Ventil verktøy og slipepasta fikk jeg låne Bjørn "black & chrome" Solsvwik, takk for det:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3046.jpg[/img]
Ved neste økt sliper jeg ventil og begynner å måle meg fram til kompresjon.
Forgasserne er i hus og det blir to enkle(foreløpig) dellorto 34mm FRD:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell032.jpg[/img]
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell031.jpg[/img]
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Fri Jan 30, 2009 12:12 am
by erika
Brukte du en slik batteridrevet Dremel? Gikk det greit å få vekk det som trengtes?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Fri Jan 30, 2009 12:53 pm
by Jon T
Det gikk greit å få slipt det av når jeg endelig fant ut hvilket hode som passet best til jobben.
Det var "dremel" 220v med ledning, ser ut som den stammer fra ClasOhlson.Et vannvittig turtall på den lille saken.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Tue Feb 17, 2009 10:08 pm
by Jon T
Forgasserne står for tur og i kveld fikk den siste en god overhaling. Tilstanden var uviss på begge da de ble kjøpt på vwnorge (kupp!) men når de kom i hus så de litt bedre ut. Luftfilterholdere og gasser stag var også med når jeg kjøpte disse. Pakningsett ble kjøpt av alfa 1750 via Ebay, en mann som leverer billig, raskt og bra samtidig som han tar seg tid til å svare på spørsmål pr mail, anbefales!
Før vask i rogalands lurium(vann, sitron syre og Zalo):
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3031.jpg[/img]
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3036.jpg[/img]
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell032.jpg[/img]
Pasta pannen(var alene hjemme

):
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3083.jpg[/img]
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3084.jpg[/img]
Prøvde å holde orden på 73 deler pr gasser:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3085.jpg[/img]
Det som var igjen av gammel paking og den nye:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3087.jpg[/img]
Ferdig:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3089.jpg[/img]
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3090.jpg[/img]
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3091.jpg[/img]
Luriumet tok ikke all driten vekk men løste det veldig opp, skuret de med fin ståll-ull og da ble de veldi bra. Nå gjenstår det bare å få de justert!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Feb 18, 2009 12:11 am
by RZR Andy
Vakkert, virkelig flott! Det må jeg si! Du lager jo gull og grønne skoger her!

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Feb 18, 2009 2:15 am
by hans
hvordan er to single 34 dellorto kontra en dobbel 32/36 ?
Leser litt om motor for tiden , men er ikke kommet lengre enn laaaange diskusjoner om hvilken blokk man bør bruke
Lykke til videre Jon

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Feb 18, 2009 9:12 am
by Jon T
hans wrote:
hvordan er to single 34 dellorto kontra en dobbel 32/36 ?
Disse skal visstnok være perfekt for min motor selvom jeg gjerne skulle hatt 2 dobble 40, siden dette ser litt røffere ut! 2 dobble er på en annen side overkill her men kan dyses ned til mitt behov.
Fordelen med 2 gassere, enten det er dobble eller enkle, er at disse står rett over toppene og da får luft\bensin blandingen kortere vei til forbrenningskammeret og "dråper" seg ikke så lett.
2 X 34" er bedre en 1 dobbel 32 men "dårligere" enn dobbel 36, hvis en ser bort ifar fordelen med å ha 2 gassere som nevnt over!
Obs! dette er hva jeg har lest meg til og jeg har ikke forsket/prøvd forskjellene på disse oppsettene. Tar jeg feil så skrik ut!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Feb 18, 2009 5:50 pm
by VW 181
Det er godt å vite hvor man skal henvende seg, hvis man skal til med dette selv....

Bortsett fra det, ser jo de gasserne råe ut!! Rett og slett lekre!
Gleder meg til å se bilen igang med dette oppsettet!

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Feb 18, 2009 6:14 pm
by erika
Virkelig bra Jon, legger du dem ut på EBAY eller TheSamba få du 3gangen igjen
