Page 3 of 37

Sv: Min VW 181

Posted: Sun Apr 20, 2008 12:08 am
by Moshe
Dette blir jo skikkelig najs JH 8)
Får satse på at motorverkstedet er i rute med overhalingen slik at fine vårdager kan nytes toppløst ;D

Sv: Min VW 181

Posted: Sun Apr 20, 2008 12:21 pm
by RZR Andy
Ser jo veldig bra ut JH! Topp innsats! :laugh:

Sv: Min VW 181

Posted: Sun Apr 20, 2008 3:05 pm
by Jon T
Dette ble bra, du må mase litt på han mekanikeren din, Mr "nesten HMS"

Sv: Min VW 181

Posted: Sun Apr 20, 2008 7:11 pm
by VW 181
HØRER DU, BJØRN????

Har byttet idag drivakselmansjetter og fylt på girolje. Nå det er kun montering av fanger bak og motor som gjenstår... ;D ;D

Sv: Min VW 181

Posted: Sun Apr 20, 2008 9:18 pm
by Bjørn Hjellestad
VW 181 wrote: HØRER DU, BJØRN????

Har byttet idag drivakselmansjetter og fylt på girolje. Nå det er kun montering av fanger bak og motor som gjenstår... ;D ;D
Fårstår ikke helt, har avtale om å levere motor om ca en uke, vil du ha den tidligere?

Sv: Min VW 181

Posted: Sun Apr 20, 2008 9:53 pm
by Moshe
VW 24/7 solsvwik Bjørn Hjellestad wrote:
VW 181 wrote: HØRER DU, BJØRN????

Har byttet idag drivakselmansjetter og fylt på girolje. Nå det er kun montering av fanger bak og motor som gjenstår... ;D ;D
Fårstår ikke helt, har avtale om å levere motor om ca en uke, vil du ha den tidligere?

Har i dag med selvsyn sett at Bjørn sliter og jobber med motoren din JH, den er nok klar i tide... om ikke før... ::) ;D

Sv: Min VW 181

Posted: Mon Apr 21, 2008 3:02 pm
by VW 181
Jada, det var ikke meningen å såre noen, jeg VET at Bjørn jobber med den, har jo sett det med selvsyn. Og jeg setter stor pris på det!
Håper bare vi ikke brukte opp sommeren -08 i helgen...Gleder meg til late sommerdager med alle i klubben, mens vi lufter våre kjære doninger.  ;)

Sv: Min VW 181

Posted: Tue Apr 22, 2008 8:40 pm
by RZR Andy
Her står det litt om innkjøring, dette har vært ansett som litt kontroversielt, men skal du beholde kompresjon og hindre kompresjonslekkasje/"blowby" er det ngen grunn til å være pinglete. Nye stempelringer må behandles røft, mao.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3943.0.html
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Det er lett for at en synes litt synd på den "stakkars nyoverhalte" motoren, men bit det i deg og kjør på!

Sv: Min VW 181

Posted: Wed Apr 23, 2008 2:56 pm
by VW 181
Det høres jo helt grusomt ut!!! Jeg har alltid trodd at man skulle kjøre inn tingene pent og pyntelig... :o

Sv: Min VW 181

Posted: Thu Apr 24, 2008 10:48 pm
by RZR Andy
VW 181 wrote: Det høres jo helt grusomt ut!!! Jeg har alltid trodd at man skulle kjøre inn tingene pent og pyntelig... :o
Det ER grusomt... spennende! Essensen er at ved liten belastning så skraper blir stempelringene og sylindrene "glassert", som er det du aller minst vil ha. Større belastning hjelper ringene til å "sette seg" i sylindrene slik at de gjør den jobben de skal - de to øverste kompresjonsringene skal som nevnt stoppe kompresjonslekkasje, mens den nederste (oljeskrapen) skal "viske" sylinderveggene rene for olje igjen, så denne ikke kommer opp i forbrenningskammeret = oljebrenner!
Kjernen i dette er:"The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration." Så det kan godt hende at du bør kjøre på første og andre gir til Fanafjellet, og så belaste den på turtall både med pådrag og motorbremsing noen ganger opp og ned på lave gir. Vel og merke på en tid der det er lite trafikk så du ikke blir anmeldt for tussakjøring av de som ligger bak :police: !

Sv: Min VW 181

Posted: Fri Apr 25, 2008 3:07 pm
by VW 181
RZR-Andy wrote:
VW 181 wrote: Det høres jo helt grusomt ut!!! Jeg har alltid trodd at man skulle kjøre inn tingene pent og pyntelig... :o
Det ER grusomt... spennende! Essensen er at ved liten belastning så skraper blir stempelringene og sylindrene "glassert", som er det du aller minst vil ha. Større belastning hjelper ringene til å "sette seg" i sylindrene slik at de gjør den jobben de skal - de to øverste kompresjonsringene skal som nevnt stoppe kompresjonslekkasje, mens den nederste (oljeskrapen) skal "viske" sylinderveggene rene for olje igjen, så denne ikke kommer opp i forbrenningskammeret = oljebrenner!
Kjernen i dette er:"The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration." Så det kan godt hende at du bør kjøre på første og andre gir til Fanafjellet, og så belaste den på turtall både med pådrag og motorbremsing noen ganger opp og ned på lave gir. Vel og merke på en tid der det er lite trafikk så du ikke blir anmeldt for tussakjøring av de som ligger bak :police: !
Føler du deg kallet, så er jobben din!!  ;) ;)

Sv: Min VW 181

Posted: Fri Apr 25, 2008 4:32 pm
by RZR Andy
Du skal bare kose deg, du! Bjørn tar det vel inkludert om han starter den i benk? De første 30 km er viktigst, ikke glem det, da.

Sv: Min VW 181

Posted: Fri May 02, 2008 10:44 am
by Jon T
fikk sett bilen din i går Jh, utrolig kul.
tok en dugnad med versmesteren i går kveld og fikk utført dett:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link

Sv: Min VW 181

Posted: Fri May 02, 2008 9:56 pm
by VW 181
knurren/Jon T wrote: fikk sett bilen din i går Jh, utrolig kul.
tok en dugnad med versmesteren i går kveld og fikk utført dett:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link
Så jo griselekker ut da! Men må vel innrømme at jeg liker min egen best, selv om det bare var krommen som manglet på den svarte, det hadde jo vært helt etter Bjørns smak... ;D ;D

Sv: Min VW 181

Posted: Wed Jun 11, 2008 3:26 pm
by VW 181
Så er bilen på veien! Fikk med både vårmønstringen og BugOut, etter iherdig mekking av flere kvelden før Vårmønstringen.  ;)
Har fremdeles en liten oljelekkasje, men det er noe Bjørn skal se på. Har også slitt med en utett reduksjonsboks, men etter bytte
av komplett pakningssett, ser det endelig ut som om det holder tett!  :)

Det som nå står for tur er å bytte kalesjen. Regner med å ta av den gamle med det første, for så å pusse opp stellet den står på. Her er det svart el-tape, så direkte lekkert er det ikke!!  :P