Page 2 of 3
Sv: 1972 Doka
Posted: Wed Nov 12, 2014 5:04 pm
by erika
Lurer på om Pål trengte en tverrbjelke for motoroppheng bak - dersom disse bilene hadde det - og du ikke trenger den.
Sv: 1972 Doka
Posted: Thu Nov 20, 2014 9:14 pm
by T-1
Er så grom den bilen her!!! Gleder meg til å se den til sommern igjen

Sv: 1972 Doka
Posted: Fri Nov 21, 2014 4:12 pm
by Gaute(alutig)
Har en bjelke tverrbjelke til overs om noen trenger.
Takk for det Tommy. Gleder meg litt til å få prøvd den eg og..
Holder på med en lett motoroverhaling no. får litt hjelp av J.R.H og tar den ned til shortblokk og bytter alt av pakninger/simmeringer/støtstangrør ol.
I tillegg er det sandblåsing og pulverlakk av alt kjøleblekk.
Om noen har en eksos på lur å gi meg gjerne en lyd
Sv: 1972 Doka
Posted: Sun Nov 23, 2014 9:24 pm
by orangenotch
Kul Vogn! Den kom seg med litt heving.

Jeg har tverrbjelke til latebay 1600. mangler en ekstra en til earlybay.
Sv: 1972 Doka
Posted: Mon Dec 01, 2014 12:40 am
by Gaute(alutig)
Ok Pål. Den jeg har er sikkert 72 og oppover. Har sett en på noen til earlybay i presset plate. De jeg har er laget av firkantrør.
Har begynt å sette sammen motor og i den forbindelse kom delebilen inn som en reddende engel.
fikk svinghjul og alt av kjøleblekk derfra.
kjekt med sandblåst og pulverlakkert blekk.
Svart er visst årets farge..
Når jeg tok av topp/sylindere 1-2 viste det seg at oljeringene satt fast i stemplene.
Har bestilt nye ringer fra Justkampers sammen med ny clutch/ trykkplate++
Har og satt bort honing av sylindere og sliping av ventiler så ting blir tatt skikkelig når det først blir gjort.
Leste litt i tråden til Per Henrik.. Skal støtstangrørene strekkes før montering?
De er kjøpt hos Unneberg og er av org. typen
Ellers har jeg jo hatt besøk

Sv: 1972 Doka
Posted: Mon Dec 01, 2014 10:18 pm
by Tistlo
leikar ikkje butikk nei

støtstongrøyrene skal strekkast ut litt ja. pga at ellers får du ikkje noko press på pakningane = oljelekk med ein gong. med mindre du har kjøpt rustfrie anbefalar eg å strekka dei ut og so lakka dei utvendig so slepp du bale med brun elendigheit der og.
Sv: 1972 Doka
Posted: Tue Dec 02, 2014 11:34 pm
by erika
I Bentleymanualen står lengden, skal ikke strekkes for langt heller. Til type 1 tror jeg det var 192mm(?)
Sv: 1972 Doka
Posted: Tue Dec 02, 2014 11:58 pm
by Gaute(alutig)
Må ha meg ei bok skjønner eg.
Andre lure triks eg burde ha med meg?
Hadde Complete Idiot boka, men har visst lagt den en eller annen VELDIG lur plass..
Haynes eller Bentley? Eller noe annet?
Sv: 1972 Doka
Posted: Wed Dec 03, 2014 12:34 am
by Tistlo
Bentley for sure! Vert som å samanlikna dasspapir med pengepapir.
Lurt triks er å bruka kvalitetspakningar so slepp du bala med lekasje i etterkant. og på støtstongrøyrene er da ofta kjekt å ha eit tynt strøk med Permatex el. rundt pakningane.
Sv: 1972 Doka
Posted: Sun Dec 07, 2014 9:59 pm
by Gaute(alutig)
Handla de delene hos Unneberg, og ba om å få simmeringer og pakninger i beste kvalitet så får vi håpe det duger..
Ellers har jeg handla hos Justkampers.
Har fått på igjen sylindere/topper og begynt forsiktig på montering av litt kjøleblikk.
Tusen takkk til john Rune for all hjelp og litt push på tida
[img width=448 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/Doka/58C963D1_zpsbf892019.jpg[/img] [img width=448 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/Snapbucket/3B3C878B_zps9b14633c.jpg[/img]
Det vil dukke opp en utfordring eller to, med de tappene som kjøleblekket skulle skrus i på bunnpanna er irret bort, men eg troor vi har en plan om hvordan det skal løses.
Sv: 1972 Doka
Posted: Sun Dec 07, 2014 11:35 pm
by Solan
Ser bra ut, Gaute!
Kan du bruke kjemisk metall og "støpe inn" en helicoil nederst i blokka...?
Sv: 1972 Doka
Posted: Sat Dec 27, 2014 12:54 am
by Gaute(alutig)
Da er motor komt inn.
ble gjort på enkleste måte, med truck..
Første tur ble for å levere noen pakker julaften
Men, jeg kjører uten lading.
Likestrømsdynamoen er testet og funnet klar for dynga..
Så det blir nok ikke de store utfluktene med det første.
Og siden jeg har montert et innsug fra en 76 er det ekstra trangt å få ut dynamoen.. Jauda, så neida.
Well.. Trenger en billig likestrømsdynamo om noen har en liggende og slenge
Sv: 1972 Doka
Posted: Sat Dec 27, 2014 2:55 pm
by Solan
Jeg skal se hva jeg har, Gaute. Da blir det 'free of charge', selvsagt
Kjekt å se kjerra ute på veien

Sv: 1972 Doka
Posted: Sat Dec 27, 2014 6:06 pm
by sveineka
Har du huska "glemmeblekket"??
Sv: 1972 Doka
Posted: Sun Dec 28, 2014 5:57 pm
by Gaute(alutig)
Glemmeblekket ble husket (såvidt)
Hadde vært topp det svein!