Page 2 of 10
Sv: 56 cal-look
Posted: Thu Nov 01, 2007 10:31 pm
by Gaute(alutig)
gratulerer med snasen bakluke.
Er det ei orginal cab luke eller har du sveist inn luftingene i ei vanlig luke?
De pakningene du monterte i motorrommet, er de å få kjøpt ferdig eller er det vanlig plategummi
Sv: 56 cal-look
Posted: Thu Nov 01, 2007 10:52 pm
by Fralg
Motorluken er rå!
"Wolfparts" var på årets Bad Camberg og jeg benyttet anledningen til å kikke nærmere på hans produkter
Imponerende kvalitet!
Sv: 56 cal-look
Posted: Fri Nov 02, 2007 1:22 am
by erika
alutig wrote:
gratulerer med snasen bakluke.
Er det ei orginal cab luke eller har du sveist inn luftingene i ei vanlig luke?
De pakningene du monterte i motorrommet, er de å få kjøpt ferdig eller er det vanlig plategummi
Fint med litt respons på tråden!
Som Frode sier her - den kommer fra
http://www.wolfparts.com/
Rillene er
stanset inn i en oval bakluke. Å få tak en origial cab-luke er omtrent umulig/uløselig. Med dine sveisekunnskaper så er det sikkert enklere å sveise inn slike riller dersom du vil forbedre lufttilførselen. Mener at
http://www.csp-shop.de selger løse riller for innsveising.
Pakningene får du hos Unneberg. Det er to stk som er forskjellige. Problemet pt. er at bakplaten er veldig trang/dårlig passform fordi motoren står et par cm lenger bak enn en original 1200.
Sv: 56 cal-look
Posted: Tue Nov 06, 2007 8:41 pm
by RZR Andy
Grattis, Erik! Snadder luke, det fine med den er at "ingen" av oss er det minste misunnelige, hehe!
Fikk kanalbunner til -62'en i posten fra Woffe forleden - veldig bra kvalitet, ser ut som passformen er strøken på disse også.
Sv: 56 cal-look
Posted: Wed Nov 07, 2007 9:57 pm
by erika
RZR-Andy wrote:
Grattis, Erik! Snadder luke, det fine med den er at "ingen" av oss er det minste misunnelige, hehe!
Fikk kanalbunner til -62'en i posten fra Woffe forleden - veldig bra kvalitet, ser ut som passformen er strøken på disse også.
Takk!
Du må lage en prosjekttråd på den!
Vi trenger alle bidrag her for å skape et levende forum. Agderklubben har vært flinke, og det er ingen grunn til at vi her på Vestlandet ikke skal kunne skape like god aktivitet!
Sv: 56 cal-look
Posted: Wed Nov 14, 2007 9:14 am
by orangenotch
Blir kult med det baklokket. Nå trenger du bare lakke resten av bilen så får du en kul rat-look boble.

Sv: 56 cal-look
Posted: Thu Nov 22, 2007 11:33 am
by RZR Andy
erika wrote:
RZR-Andy wrote:
Grattis, Erik! Snadder luke, det fine med den er at "ingen" av oss er det minste misunnelige, hehe!
Fikk kanalbunner til -62'en i posten fra Woffe forleden - veldig bra kvalitet, ser ut som passformen er strøken på disse også.
Takk!
Du må lage en prosjekttråd på den!
Vi trenger alle bidrag her for å skape et levende forum. Agderklubben har vært flinke, og det er ingen grunn til at vi her på Vestlandet ikke skal kunne skape like god aktivitet!
Det har du rett i! For øyeblikket står prosjektet stille i påvente av ledig verkstedskapasitet...
Sv: 56 cal-look
Posted: Sun Dec 30, 2007 11:36 pm
by erika
Nicolai Hjelle/Lobo har tegnet en karikatur av bilen til meg.
Hjemmesiden hans:
http://www.freewebs.com/lobotomert/karikaturene.htm
Sv: 56 cal-look
Posted: Mon Dec 31, 2007 12:02 am
by Gaute(alutig)
den blei jo bra då!!!

tor eg må få en sånn tegning på ovalen eg og når den engang blir ferdig...

Sv: 56 cal-look + motorbygge
Posted: Sat Jan 05, 2008 9:33 pm
by erika
Da er tiden inne for å flytte motor-tråden min fra VW2you og over hit:
Har lenge hatt lyst til å forsøke meg på å bygge motor - og har over tid samlet en del deler. Jeg har tidligere ikke bygget noen motorer, men har lest flittig om temaet i flere år - så nå er det på tide å gjøre et forsøk!
Hadde opprinnelig ønsket meg en 2007 "Gene Berg"-motor (78 slag med 90,5 sylindre) - men ettersom det har dukket opp brukte deler, så har jeg kjøpt - og har nå endt opp med de viktige komponentene til en 2276 (82 slag med 94 sylindre).
Har veiv, råder, blokk, svinghjul, vippetøy, kjøleblekk (+ noen alvorlige topper som trolig er for voldsomme?) Utfyllende deleliste kommer.
Har også begynt å kjøpe litt spesialverktøy.
Målet er:
Å lære hvordan dette skal gjøres
Å ha et hyggelig prosjekt å pusle med i garasjen
Å bygge en sprek og kjørbar gatemotor
Den vil trolig ikke bli montert i 56-modellen i første omgang - men sannsyligvis i en 1969 modell som jeg har som skal få en "bli-ny" opplevelse
Jeg håper det er en del motorkyndige her på forumet vårt som kan bidra til å hjelpe underveis!
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Posted: Sat Jan 05, 2008 9:50 pm
by erika
Motorbukk ble handlet inn fra Unneberg og den rengjorte blokken montert opp:
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Posted: Sat Jan 05, 2008 9:59 pm
by erika
Blokken er tatt opp for langslag, og ble kjøpt med beskjed om at den var feilfri - og kjørt lite.
Det er en AS21 blokk, og når jeg så på et par av lagrene som stod i den, så står det STD på dem, så jeg antar at det betyr den ikke er linjeboret(?)
Hadde problemer med å få ut den store skruen til den ene oljetrykksventilen. Fikk her flott hjelp av André i RZR som sveiste på en mutter som så kunne skrus av. Hadde ikke skrujern som tok denne størrelsen:
Oppdaget imidlertid 1-2 sprekker(!) - ifbm "casesavers-ene" som pinneboltene er skrudd inn i. Det er én sprekk + en "hårtynn-linje" som er problemet.
Spørsmålet var om blokken var gåen, eller om er dette ikke et kritisk område.
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Posted: Sat Jan 05, 2008 10:04 pm
by erika
Jeg fikk gode råd vedr. dette som sa følgende:
Hvis pinneboltene og case saverne fortsatt sitter fast skal ikke dette være så mye å bekymre seg for.
Det området som her har sprekk blir ofte maskinert BORT i litt mer ekstreme motorer... Da er det bare å bygge motor. som en test kan du montere sylindere og topper på blokka og trekke til moment. Om det sitter eller ikke finner du ut da. Det går helt fint.
Men også:
burde nok ha skiftet den blokka der,men visst du velger å bruke den ville jeg ikke kjørt med noe høyere komp enn 8,5. da med nye herdede stag.
da er det 80% at det ikke går til H.
Har nok vært trukket til med for mye moment før den der.
Den kommer derfor til å ha moderat kompresjon - og samtidig så er jeg oppmerksom på at blokken på et tidspunkt kanskje bør skiftes. Tar ikke en ny 6000 kroners investering på dette nå!
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Posted: Sat Jan 05, 2008 10:11 pm
by erika
Jeg har ryddet i garasjen

og gjort klar for motordeler:
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Posted: Sat Jan 05, 2008 10:31 pm
by erika
Det er vel på tide med et lite "spekk" på hvordan denne kommer til å bli:
82mm veiv - trolig Bugpack motvektsveiv
Svinghjul 8 stiftet - lettet til 3kg(!)
Nye Mahle 94mm stempler/sylindre for langslag (B)
H-råder med ARP bolter
Engle FK8 kam med Autocraft vipper 1,4:1 - rettskåret kamdrev
Topper med 44/37 ventiler - bearbeidet av Mika Janson - en av Sveriges beste motormenn. Portet, byttet ventiler, brikker, seter+++ og kjørt kun 26 mil etterpå
Det blir original kjøling med "Doghouse" - er usikker på om jeg trenger yterligere ekstern kjøling
Gene Berg Åndeboks
Fullflow
Deepsump
Tror jeg har en Kennedy stage2 clutch liggende - er noe HiPo greier i allefall.
Ikke bestemt meg for eksos - helst noe som kommer ut i de originale enderørsåpningene
Håper jeg skal få til å balansere dette som en enhet før veiven mm monteres endelig i blokken. Veiv og svinghjul er opprinnelig balansert sammen, men er nå fra hverandre. De nye stemplene mine er vektjusterte innenfor 1 gram
Har klart å blande løfterne mine slik at noe som var helt supre løftere, innkjørt med kammen nå ikke kan brukes lengre!! Er det noen som kan anbefale meg hvilke løftere jeg bør kjøpe? Har hørt mye skrekkhistorier her.
Bilder kommer under.