Page 2 of 7

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 1:13 pm
by djupevik
Stemmer! Likte stilen, så måtte ta et snikfoto ;)

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 2:07 pm
by Solan
djupevik wrote: Stemmer! Likte stilen, så måtte ta et snikfoto ;)
Se der var jo Julius, jo! Bra stail!  :thup

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 8:52 pm
by EsJo
Herlig bilpark :)

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 9:03 pm
by ts
Takk for det! :) hilsen Julius

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 9:20 pm
by RZR Andy
Super samling dette her Thomas! Angående lakken så er jo dette på alle måter høyaktuelt i f.eks. UK, og det bidrar utvilsomt til å øke verdien. Alle kan få lakket en bil i en hvilken som helst farge, men originallakken er der KUN en gang. Kanskje jeg er litt patinafiksert, men det funker MYE bedre i mine øyne. Penger spart er det også, eller som Pål pleier å si:  Patina er for fattigfolk.  Vel, fattigfolkene ler nok best til slutt..! :thup 
Kjør på! Om du kjøper siste Volksworld Camper magazine som er i Narvesen nå vil du finne en god artikkel om hvordan du henter frem igjen denne KONGEFARGEN!

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 9:35 pm
by ts
Takk for tips! Jeg er offshore i 2 uker til, så hvis noen leser dette og er innom narvesen hadde det vært supert om de kunne sikret et eksemplar til meg. Så er det ikke vekk når jeg får muligheten selv!

Planen i utgangspunktet er jo å gjøre razoren til en så strøken bil som mulig. Men jeg er av den oppfatningen og 100% enig i at litt patinert originallakk er maaange ganger tøffere enn å lakke opp igjen. Vi får se hvordan det går når jeg sliper ned! Som skrevet tidligere må jo alt slipes uansett, så alt ligger jo egentlig på hvor forsiktig man skal være! Hvis du/dere er på Breistein kan man jo se hvor bra det egentlig ble på panseret, og det var gjort på kun et par timer inklusiv sliping, våtsliping, rubbing og polering... Selvfølgelig, hvis jeg skal bruke det sånn må jeg gjøre en grundigere jobb og rubbe og polere MYE mer. Morten! Du er ansatt!!!  ;)
Jeg får uansett ikke "kun" original lakk. Noe flikking må til og i tillegg skal kanaler og litt diverse og må da lakkes med ny farge. Men jeg er helt enig! Det hadde vært steike tøft å fått til så mye som mulig!
Får si det igjen, alle er hjertlig velkommen på dugnad :thup

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 9:42 pm
by RZR Andy
Kan scanne artikkelen til deg, så får du litt å lese på i fjorden.

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 9:45 pm
by djupevik
Tror det blir bra uansett, men som sagt over her så er orginallakken der bare en gang så hadde jo uansett vore kjekt å gjort et forsøk ;)

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 9:47 pm
by Henrik
Har sett på panseret, og joda. Det trengs nok fortsatt litt kjærliget. Men steike så tøft om du hadde giddet ;)

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 10:05 pm
by ts
Andy: Supert om du scanner og sender! sender du på mail  ?

Henrik og djupevik: Me får nett sjå ka som står i artikkelen fra andy! Det går an, det er bevist på panseret! våtslipingen og rubbingen som er gjort er kun 10 drag med 600 papir, 10 med 1200 papir og et par minutt med rubbing for hånd.... det ble kun gjort for å se om det var mulig! og det er det! ;)

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 10:33 pm
by erika
Fin bilpark!
Du har gjerne sett den?: 37 sider i en tråd på TheSamba med hvordan fjerne lakk for å få frem originallakk. Sticky: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=76072

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 22, 2012 10:47 pm
by ts
erika wrote: Fin bilpark!
Du har gjerne sett den?: 37 sider i en tråd på TheSamba med hvordan fjerne lakk for å få frem originallakk. Sticky: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=76072
oooh.. ja, begynte å lese på den for noen dager siden! men har vel fortsatt ca 30 sider igjen, enda mer kontorarbeid her i havet  ;D

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 29, 2012 11:11 am
by ts
Har prøvd å lese meg litt opp rundt på nettet nå om hvordan få vekk den gamle lakken på razoren uten å ødelegge original lakken under...
Det ser ut som grafittifjerner blir det første å prøve! Dette har vel NSB god erfaring med på togene sine. Så om noen kjenner noen i NSB eller lignende som har erfaring på området kunne jeg gjerne tenkt meg å bli satt i kontakt med de  :thup

Bilder hentet fra en leverandør av sånt middel her i vest:

FØR:
[attachment=1]

ETTER:
[attachment=2]

Ser ut som det kun tar overflate lakken, mens original lakken blir igjen! Jeg har en plan om å spraye på grafittifjerneren og tørke det relativt fort av, små områder omgangen. Tror sluttresultatet blir best hvis jeg får kjemikaliene til å ta de øverste lagene med lakk, gjerne ned til siste laget før original lakken, for så å gå på med våtslipepapir siste stykket. Blir nok litt prøving og feiling, men gøy hvis (les: når) det funker!!

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 29, 2012 11:48 am
by Solan
Jon Andreas (RZR-Jånni) jobber jo i NSB, så han er kanskje mannen å ta kontakt med, så kanskje han kan "sende deg videre".

Dette stoffet så jo helt gull ut!  :thup

Sv: ts sin bilpark

Posted: Wed Aug 29, 2012 11:49 am
by ts
Merket noe hjerneaktivitet her i lunsjen....

Bruker folk grafittifjerner og kjemikalier for å få vekk lakk fordi de ikke gidder å pusse det vekk? fordi det gir bedre resultat? eller samme resultat men enklere og kjappere?