Page 2 of 3
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Sun May 06, 2012 1:07 pm
by erika
Grovrengjører heter det Svein - ikke de som du tenker på!
Ser vi bra ut dette. Har du forsøkt å polere på lakken på bilen? Prøv Autosol på fangeren fremme + voksing etterpå for å beskytte i porene som rusten har laget. Mulig du kan bruke Ferrobeten først også der.
Heia Ferrobet!
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Sun May 06, 2012 1:29 pm
by Sveins Autohaus
Har forsøkt å polere lakken ja. Polerte (slipte/rubbet) med Autoglym Fine Abrasive slipepasta for lakk. Dette synes jeg er et fantastisk produkt, som kan reparere alle striper og overganger i lakk hvis ikke skaden har gått igjennom lakkskiktet. Kommer tilbake til min "reklame" for dette produktet når lakken skal tas.
[attachment=1]
Jeg må lakke skjermer og panser i denne omgang...
Vel, reparasjon av krom på fangere er ikke noe jeg har tro på (utenom oppigjenkroming da..).
Har det blitt hull i kromen, og stålet under har rustet, så er det ingen vei tilbake... Kan selvfølgelig rengjøre og polere opp igjen, men har mistet den beskyttelsen kromen hadde.
(Min mening

)
Er det noen som har en frontfanger liggende, så er jeg interessert i det...
Jeg er også interessert i en bakfanger (kan være rustet) for evt lakkering av fangere...
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Sun May 06, 2012 7:12 pm
by hans
bakfanger kan du få om du trenger en til lakkering - mener en av de skal være gode nok til det

Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 9:52 am
by RZR Andy
Har litt liggende å slenge jeg ogå, Svein. Mest 03-deler igjen nå i fjøsen.
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 1:20 pm
by Solan
Nå må du ikke glømme splitt-dokaen, Svein. Men bevares, du har jo god tid til BugOut...

Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 4:27 pm
by Sveins Autohaus
Dokaen? Er det den som står under presenningen i garasjen?
Pakken med pakninger er på Gardermoen nå, varmepumpen er bestilt, ungene er på vaffelsteikekurs. Skal nok bli årnings!

Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 4:31 pm
by Sveins Autohaus
RZR Andy wrote:
Har litt liggende å slenge jeg ogå, Svein. Mest 03-deler igjen nå i fjøsen.
Noen som har en bra fremfanger også?
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 4:33 pm
by Sveins Autohaus
Er det noen som har erfaring med montering av sikkerhetsseler bak i 1303?
Er det hull med gjenger for øvre 3-punkt?
Jeg har forsøkt og føle meg frem i taktrekket bak sidevinduet, men kan ikke kjenne noe...
2-3 magebelter funker nok også bak...
Er det noen som har erfaring med "skreddersydde" setebelter?
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 4:36 pm
by larst
I 1303 er det gjengede hull bak sidevindu, under taktrekk.... Jeg brukte en nål til å stikke litt og fant de ganske kjapt....
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 4:42 pm
by Sveins Autohaus
larst wrote:
I 1303 er det gjengede hull bak sidevindu, under taktrekk.... Jeg brukte en nål til å stikke litt og fant de ganske kjapt....
Flott! Da får jeg lete litt til...
Hvordan ble rullen til setebeltet montert da? Festes den bak setet et sted?
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 4:51 pm
by Tistlo
eg har ein so å sei dønn strøken framfangar til 02-03 liggande som kan selgast

Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 4:58 pm
by Sveins Autohaus
"So å sei dønn strøken" høres jo bra ut... er vel strøken da??

Det er bare til å komme med prislappen, så får vi se...
Er det en originalfanger med skikkelig krom?
Tipper den jeg har har vært byttet med en "sunny climate" fanger i forbindelse med skaden i fronten...
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Mon May 07, 2012 11:48 pm
by Sveins Autohaus
Da var det rusten på snuten som sto for tur.
Nederst på panseret (der alt vannet samler seg) var det litt for mye rust, slik at en bit måtte inn.
[attachment=1]
Når en sveiser og sliper i en "åpning" på bil, i dette tilfellet bagasjerommet, så kan det være greit å investere i et slik brannteppe som på bildet.
En ny bit måtte klippes til.
Litt banking ble det, siden panseret er buet i 2 retninger i dette området (gjelder vel egentlig hele bilen når jeg tenker meg om.... ).
[attachment=2]
Når jeg formet den nye biten etter panseret FØR jeg skjærte bort den dårlige biten, så visste jeg at ting hadde den rette formen når det skulle sveises.
Skjærte hull i panseret etter den nye biten, og sveiste rundt.
Hvis en former biten skikkelig, og fjerner nok tynt, rustet stål, så blir det lettere å sveise.
[attachment=3]
Må ha såpass med strøm at det brenner igjennom på baksiden.
[attachment=4]
Etter sliping av sveis og rengjøring av hele området, fikk snuten en ny dusj med Ferrobet
[attachment=5]
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Tue May 08, 2012 12:09 am
by Solan
Profft sveisearbeid
Hvorfor Ferrobet og ikke Brunox?
Sv: '73 1303S - Rasarbilen
Posted: Tue May 08, 2012 1:01 am
by Sveins Autohaus
Solan wrote:
Hvorfor Ferrobet og ikke Brunox?
Vetsje!
Har aldri brukt Brunox...
Ferrobet er for tøffinger!!! Og dessuten kommer den på sprayflaske. ALLTID gøy å sprute med sprayflaske!!
Jeg har langt i fra forsøkt alle produkter på markedet, og har funnet ut at Ferrobet gir et greit resultat til mitt bruk.
Denne er som sagt basert på fosforsyre.
Jeg har også forsøkt produktene til Norwegian Chemical Tecnique (
www.chemical.no ) som skal være en seriøs produsent av slike produkter.
Men skal du bruke deres produkter før billakk, så måtte du bruke 4 forskjellige produkter.
Tror det første stoffet de bruker, er omtrent det samme som Ferrobet.
En behandler først med syre, for så å vaske rent med vann. Tørk... impregner med olje. Smør så på sealer og primer før billakk.
Tror kanskje dette vil gi et bedre resultat hvis en har tid til det, men som sagt noen kjappe sprut med sprayflasken er bedre for meg!
Begynner jo å få det travelt før 10. juni må vite...