Page 2 of 3

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Sun Feb 26, 2012 6:26 pm
by RZR Andy
Verdt et forsøk, han vet nok hva han snakker om! I prinsippet skulle det ikke være nødvendig, forutsatt at alle hjul er tatt i riktig rekkefølge.

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Sun Feb 26, 2012 6:32 pm
by norshuttle
Det e løye! Skiftet sylinderne og skoene foran. Stilte ut skoene og hadde trykk på pedalen. Ikke full pedal men trykk som holdt seg. Luftet alle hjul og trykket er bortevekk ???

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Sun Feb 26, 2012 9:00 pm
by RZR Andy
Svinger innom deg en dag så kan vi kikke på det!

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Sun Feb 26, 2012 10:12 pm
by norshuttle
Det sier jeg en kjempestor takk til Andy!! :thup

Starter med og demontere og gå igjennom alt på nytt :)

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Sun Feb 26, 2012 11:46 pm
by Fralg
Alle bremsebåndene skrudd helt ut mot trommelen??

Mulig du skal begynne luftingen rett på hovedsylinderen?
Pump opp trykket med pedalen og luft ut med å åpne tilkoblingene for rørene på sylinderen
Noen hovedsylindere har egen lufteskrue for dette

Hjalp sist gang jeg hadde dette problemet

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Mon Feb 27, 2012 11:52 am
by norshuttle
Båndene er skrudd helt ut ja. Høres ut som et bra tips det :thup

Har også fått tips fra en gammel ringrev (Vikingbilmann) om og jekke baken på bilen kraftig opp. Det var visst et kjent problem og få luften ut på folkevogner pga langt flatt strekk med bremserør fra front til bakenden. Det hjalp visst og løfte ræven høyt opp slik at tyngedekraften presset luften bakover mot hjulsylinderene. Hørtes jo litt logisk ut gjorde det ikke?

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Tue Feb 28, 2012 12:36 pm
by hans
Grine deg til å låne slikt automatisk bremselufter system som suger dritten gjennom. Fikk låne hos Citroen i Åsane da jeg slet med min franske dame.
Kanskje Møller er like serviceinnstilt til ei oldemor =?

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Tue Feb 28, 2012 4:30 pm
by norshuttle
hans wrote: Grine deg til å låne slikt automatisk bremselufter system som suger dritten gjennom. Fikk låne hos Citroen i Åsane da jeg slet med min franske dame.
Kanskje Møller er like serviceinnstilt til ei oldemor =?
Har lånt meg en slik også. Uten hell. Slurper vesken igjennom men ingen trykk :-[

I dag står Frode sitt triks for tur. Krysser fingre :thup

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Tue Feb 28, 2012 7:31 pm
by norshuttle
Funket ikke med lufting av hovedsylinder imkveld heller :'(

Nå er jeg helt lost og skjønner mindre enn minst. Åpen for alle forslag og løsningen belønnes med edel vare av ønsket type!!

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Tue Feb 28, 2012 7:55 pm
by Tistlo
korleis pomper du opp trykket?? har vert ute for at da kan vera seigt å få ut all lufta om du ikkje trør kraftig nok og lenge nok. må gjerne lufte fleirfoldige gongar pr hjørne før siste rest med luft kjem ut.
men, kva er problemet no? at du ikkje får pedal? kjem den opp når du trykker fleire gongar? siger den isofall inn igjen om du held trykk?
fekk du skifta hovedsylindar? hugs at pinnen på pedalen ikkje er lik på 1 og 2 krets. på ghiaen her overhalte me alt av bremser og laga i tilleg til med 2krets. har ikkje skifta pinnen endå, og sjølv med alt nytt og justert + lufta so er pedalen seig. bremser når du trør ned, men vert liksom ikkje hard skikkelig

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Tue Feb 28, 2012 9:30 pm
by Fralg
Tistlo wrote: hugs at pinnen på pedalen ikkje er lik på 1 og 2 krets
Har bygget om en 51, 57, 58, 59 og 61 mod til 2 krets og har aldri måttet bytte pinnen
Måtte justere opp klaring hver gang men det var det hele

Med 51'en slet jeg med bremsene men etter å ha luftet lenge nok så ordnet det seg
Mulig du må finne en som gidder å trykke på pedalen din lenge nok....

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Tue Feb 28, 2012 9:52 pm
by norshuttle
Tistlo wrote: korleis pomper du opp trykket?? har vert ute for at da kan vera seigt å få ut all lufta om du ikkje trør kraftig nok og lenge nok. må gjerne lufte fleirfoldige gongar pr hjørne før siste rest med luft kjem ut.
men, kva er problemet no? at du ikkje får pedal? kjem den opp når du trykker fleire gongar? siger den isofall inn igjen om du held trykk?
fekk du skifta hovedsylindar? hugs at pinnen på pedalen ikkje er lik på 1 og 2 krets. på ghiaen her overhalte me alt av bremser og laga i tilleg til med 2krets. har ikkje skifta pinnen endå, og sjølv med alt nytt og justert + lufta so er pedalen seig. bremser når du trør ned, men vert liksom ikkje hard skikkelig
-Har brukt hovedsaklig en i bilen til og pumpe. I tillegg har jeg lånt meg en proff vakumpumpe. Jeg er på 3dje literen med bremsevæske nå

-Jeg har ca 40% pedal dersom den får hvile litt etter lufting. Den siger ikke, men er "svampete" Rett etter lufting klasker den i bunn uten motstand.

-Hovedsylinderen er helt ny og jeg har ikke bygget om til 2-krets.

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Tue Feb 28, 2012 9:54 pm
by norshuttle
Kristian Gelin wrote: Kan du ta bildet av hvordan du har koblet rørene på hovedbremsesylinderen?

[attachment=1]

Ikke pent men tett :)

Sv: Hjelp!! Bremsetrøbbel!!

Posted: Wed Feb 29, 2012 8:51 am
by Jon T
Tistlo wrote: korleis pomper du opp trykket?? har vert ute for at da kan vera seigt å få ut all lufta om du ikkje trør kraftig nok og lenge nok. må gjerne lufte fleirfoldige gongar pr hjørne før siste rest med luft kjem ut.
Dette er min erfaring også. en inne i bilen og en på hjulet. Pumperen må være tolmodig.