Page 2 of 5

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Wed Feb 15, 2012 1:00 pm
by RZR Andy
Turnkey er relativt. Flaks for deg Arve at du har litt utestående med Håkon ;)

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Wed Feb 15, 2012 4:01 pm
by Tistlo
Dreia du av toppen på sylindarane for å justera vendehøgden ?
likar HMS-hatten din :D protected by biltema

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Wed Feb 15, 2012 5:42 pm
by Dalland
Tistlo wrote: Dreia du av toppen på sylindarane for å justera vendehøgden ?
likar HMS-hatten din :D protected by biltema
Slapp unna med å leke meg med shims. :thup

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Thu Feb 23, 2012 12:23 am
by Dalland
Ble så inspirert av at Arve er i gang på Ghia'en igjen at i dag tenkte eg å få inn noen gode timer. :)
Skulle bare en tur oppom å hente nye skilt på Lator, men ble dessverre stående å vente på at Falcken skulle vippe av denne tullingen som hadde rygget ned en halvmeters kant...
Jaja, burde jo gått fint da han hadde X-drive... ;D
Image


Så etter mye om og men kom eg meg endelig på skolen.

Startet med å demontere veiva, rengjør og montere rådene igjen med riktig moment (i forhold til hva dem hadde gjort)..
Fikk også lånt en super fet digital momentnøkkel igjen. :thup
ImageImage


Fikk så shimset til fordeler drevet, valgte å ta det litt på den løse siden da eg ikke vet hvilken fordeler vi skal bruke.
Også er dette en av de plassene det ikke er så kritisk å ha den største anbefalte slakken.
Image

Da de gamle lagerne var hakkete og ellers slitt ble dem erstattet med Kolbeinsmith kvalitetslager. :)
Image

I forhold til Mahle lagrene trengte eg ikke her å modifisere oljekanalene mot midtre lageret.
Image

Toppene har jo som tidligere nevnt blitt høvlet 1.5 mm kant av og skal bare ha en siste fluff før montering.
Image

Enden på visa er at vi nå har en shortblock!
Kan fortelle at alt roterer utrolig fint, så nå må eg bare sette opp endeslarken da den var jo ikke overraskende alt for mye!
Motoren blir vel mest trolig montert uten dypsump foreløpig, så nå gjenstår bare montering av oljepumpa og trekke til blokka med moment for så å slenge på resten...

Maks teoretisk effekt på motoren er 150 hk ved 4700 rpm, da snakker vi en skikkelig gatemotor. :)
Momentkurven blir nok meget flat. ;)

Hvis ikke har eg jo denne liggende...
Image

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Thu Feb 23, 2012 12:31 am
by Tistlo
mykje tvilsom kjøyring i byn :o kunne han ikkje berre ha rygga seg ned på bakkenivå igjen då??
motoren ser bra ut, vert nok saker når den er ferdi! meinar da var jpm som hadde eksprimentert med slarken i fordelarakslingen. mindre slark gjer meir presis tenning. trur da var på vwnorge eg las noko om da.

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Thu Feb 23, 2012 12:45 am
by erika
Nå også med innebygget slark :-)

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Thu Feb 23, 2012 12:48 pm
by Dalland
Tistlo wrote: mykje tvilsom kjøyring i byn :o kunne han ikkje berre ha rygga seg ned på bakkenivå igjen då??
motoren ser bra ut, vert nok saker når den er ferdi! meinar da var jpm som hadde eksperimentert med slarken i fordelarakslingen. mindre slark gjer meir presis tenning. trur da var på vwnorge eg las noko om da.
Trenger ikke eksperimentere for å finne ut av det, vis du leste det på vwnorge så var det vel i tråden min? :)
Jaja, nå ligger DTM viftehuset klart men nå blir det en god vinterferie også noen gode timer etter det så er vi klar for oppstart. :thup

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Thu Feb 23, 2012 6:24 pm
by Tistlo
Godt muli da var i din tråd eg las da. ska sjå om eg finn da igjen. var ivertfall snakkk om at ved å bruka mindre slark enn spesifisert av fabrikk so vart tenninga meir presis

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Thu Feb 23, 2012 10:10 pm
by RZR Arve
Vinterferie?  Dagens ungdom... ;D Begynner å se veldig bra ut Håkon! Fikk lagt ned noen timer på Ghiaen i dag, ser jeg må henge litt i for å bli klar til motoren skal inn!

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Fri Feb 24, 2012 12:25 am
by Dalland
Hehe, viktig å pushe litt på hverandre. :thup
Men kan for all del slenge motoren i den blå 03'en for testing hvis ghia'en ikke er klar. ;)

Btw: trenger fordeler, oljeslange, filter og resten av eksosen.
Burde jo helst flesket til med AN slange koblinger osv men det kan jo drøyes til når motoren skal i bilen din.
Dypsump er ikke noe hast og egentlig ikke noe krav så lenge du ikke skal presse bilen i svingene (skal du på bore så må du ha).

Sett litt på viftehuset osv, ser jo flott ut i carbon og greier, hadde nok ikke valgt det selv da det ikke er mulighet for termostat, men det er jo en sommer bil så er ikke så krise. :)
Hvis eg så riktig så hadde du liggende temp giver for montering i bunnpanne lokket, hvis du heller ønsker i oljefilteret så må giver skaffes. (da av den lille vanlige typen).

Ellers må eg si at eg gleder meg utrolig mye til oppstart, dette kan bli en kanon kjekk gatemotor med mulighet for å ta igjen tyvene eller de nyfrelste 18åringene i bimmere. :)

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Fri Feb 24, 2012 3:02 pm
by VW 181
Dalland wrote:
Ellers må eg si at eg gleder meg utrolig mye til oppstart, dette kan bli en kanon kjekk gatemotor med mulighet for å ta igjen tyvene eller de nyfrelste 18åringene i bimmere. :)
Haha, tenk de fjesene når de blir innhentet av  :police: i en strøken KG....

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Sun Feb 26, 2012 9:41 pm
by hans
blir kjekt å se bilen ferdig

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Sat Mar 03, 2012 12:09 pm
by Dalland
Da blir det en ny økt idag etter jobb (kl2).
Om noen synes det er spennende med motorskruing så er det bare å komme innom. :thup
Gi en lyd: 98668191
høgskolen ved nygård stoppet.

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Sun Mar 04, 2012 4:19 pm
by Dalland
Ny økt i dag, med strøm på mobilen denne gang. :thup

Sv: Arves amerika motor.

Posted: Sun Mar 04, 2012 11:04 pm
by RZR Arve
Begynner å nærme seg noe...
[attachment=1]
[attachment=2]
Håkon tar seg, i dobbelt forstand, en siesta...
[attachment=3]