Sv: Arves amerika motor.

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

Dalland
Styret
Styret

Arves amerika motor.

Post by Dalland »

Pga usakligheter blir nå "Studenten som skal vurdere USA - bygge.... " flyttet hit for dem som synes den er spennende men også forstår at dette ikke er en "Dalland" tråd.

Image

Da kom motoren i hus, og jeg og Arve satt i gang for fult med demonteringen.
Jeg synes virkelig synd på at Arve har endt opp med denne motoren.
Ikke bare kostet den han mye, men den hadde gått rett i havari kort tid etter oppstart om vi ikke hadde plukket den i biter!
Etter hva jeg kan forstå så er det denne motoren: http://www.jcsvwparts.com/LB%20Files/ht ... tm#DPHeads

Jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal starte å fortelle og tror ikke jeg husker alt her å nå, for her var det fult av feil osv fra første sekund.
Til å starte med så er denne motoren spraylakket som en short blokk og toppene er også spray lakket, dette innebærer at det er lakk langt inn i blokka i alle mulige retninger, innsugs og eksos kanalen med styring og ventil er lakkert.

Blokken er ellers veldig grovt frest og er full av lange skarpe fresekanter som løsner så fort en tar på dem, i tillegg er klaringen mot veiva ikke større en at den så vidt kan roteres for hånd, her hadde den uten tvil slått borti ved høyere turtall, men det var jo denne motoren aldri bygget for uansett...
Alt av blokk deler og sylindre var montert med den villeste silikon limen noe som igjen gir heeelt feil klaringer i lagerbanene!
Imponerende nok så klarte den allikevel å lekke olje helt stillestående...

Image

Så over til toppene, dette viste seg å være original topper som har fått montert boltet vippestell (selvfølgelig feil klaringer) men mer viktig uten ventilhetter så her kan vi få problemer med overdreven slitasje.
At dem kun har bruk single fjærer er så som så, men at toppene er helt originale i forbrenningskammer og portene men med 40 og 35 ventiler er jo helt idiotisk! Uten å ha målt så kan jeg regne med at kompresjonen også er langt over fornuftig til gatemotor men kan trolig gå da vendehøyden var jo helt på bærtur.

Image

En ting skal de ha skryt for og det er at delene i seg selv virker nokså bra, svinghjul, trykkplare, råder og kanskje mer er balansert.
Men ja når vi først er på snakk om svinghjulet, her har dem klart å kødda til noe med bolten, da det er den "limen" i nålelageret og noe som ser ut som papir ligger trøkken inn i lageret! Dette er jo klart som sola og jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke har gjort noe med det.

Image

Så etter mye om og men klarte vi å dele blokken, var litt vanskelig pga overdreven bruk av silikon pakningsmasse som i tillegg hadde tetter flere av olje retur kanalene. Jeg fant til og med pakningmasse bak veiv lagrene!
Så over på kanskje en av de viktigste og mest forbannende tingene, som jeg tidligere har sjelt ut andre motorbyggere for.
For hvorfor i svarte kan de drite i å trekke galleri pluggene etter så mye maskinering!
Denne motoren har aldri vert starten men alikevel var blokken innvendig full av glitter, og jeg kunne grave magnetisk støv ut av kanaler.
Bare se på sump platen og silen!!!

ImageImage
Image

Lagrene var også fulle av streker etter å ha blitt montert full i skit...
Sandvik996tt

Post by Sandvik996tt »

Blir en spennende tråd dette .  ;D
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Arve faller inn i kategorien "seriøs entusiast", men for min del har jeg tilgode å høre om støttehjul-planer på Ghian (eller så har dette vært en sånn intern Hopus-Pokus greie)
"The largest displacement engine in the JCS lineup... the 2275 will have you searching for wheelie bars! 
Extensive modifications to the case, crank and rods are carefully done in our machine shop and when combined with our cam, 042 style heads with racing valves and Mahle's forged aluminum pistons  makes this engine suitable for serious enthusiasts only!"
FRODE 25000
Medlem
Medlem

Post by FRODE 25000 »

Hørest ikke helt ut som en " American dream " motor
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

Dette blir det kjekt å følge med på..  :)

Stå på, og kjør på med bilder!  :thup
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Siste nye er at vi beholder toppene men porter kanalene, forbrenningskammer og endrer til fornuftig vendehøyde.
Nesten ferdig med porting av kanaler i ene toppen, bare finpussing på innsug og porting av brennkammeret.
Kommer bilder etter hvert. :thup
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Fikk omsider tatt en skikkelig intensiv økt på motoren igjen.

Er imponert over hvordan delene ser slitt ut uten å vært startet...
Image
Image
Image

Hva er vitsen med så mye silikon?
Image

Blokka er ferdig, sett bort fra at galleripluggene skal trekkes og erstattes med ntp plugger og rengjøres godt før montering.
Lyst til å gjøre HVW modden, men det vår Arve bestemme. ;)

Image
Image

Imponerende mye bruk av pakningslim...
Image

Men så kom noe merkelig, virker som at noen av lagrene er til linjeboret blokk og andre ikke.
Men blokka ser ikke ut som om den er linjeboret, vi får se etter litt måling...

ImageImage

Så til toppene, dette var originale topper som vare boret opp og satt større ventiler i.
Selvfølgelig var jo kanalene og forbrenningskammeret helt grusomt med tanke på å få noe hk her og i tillegg var samtlige ventilet utette.

Har ikke noe bilde fra helt uporta topper men legger ut i prosessens rekkefølge...

Image
Image
ImageImage
ImageImage
Image

Image
ImageImage
ImageImage

Så nå er alle ventilene tette, styringene har riktig klaring, alt er portet, frest og polert.
Bør være god for 160 hk sett bort fra valg av kam. ;)
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Godt du har tillit til dine egenskaper i å porte topper Håkon :-)
Hvilken kam er det i denne motoren da, og hva mener du den vil levere av effekt slik du setter den sammen nå?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
RZR Arve
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by RZR Arve »

Godt å se at det jobbes på prosjektene mine mens jeg selv ligger under dyna!  :thup
1967 T2 Panel
1967 Karmann ghia
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

God bedring, Arve!

PS: Var litt mye støv på Ghiaen nå... ;)
Last edited by Solan on Fri Jan 27, 2012 9:09 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

erika wrote: Godt du har tillit til dine egenskaper i å porte topper Håkon :-)
Hvilken kam er det i denne motoren da, og hva mener du den vil levere av effekt slik du setter den sammen nå?
Hehe, man må jo skryte på seg noe så lenge en ikke klarer å motbevise det. :)
Håper han får 130 hk i alle fall og 200 nm.
Men det kreves ikke så mye å komme opp til fartsgrensene her i Norge. :)
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Blir stadig gjort litt arbeid.  :thup
Fikk lånt innvendig mikrometer fra skolen så fikk sjekket at alle lagrene og blokka passet sammen med riktig klaring. ;)
Men tror jeg skal bestille nye veivlager, spesielt midtre lageret har sett sine beste dager..

Fikk gleden av å gjøre en olje modd, altså den såkalte HVX modden som innebærer å bore opp en ny oljekanal for mer lik fordeling av oljen i blokken.
Alltid litt spennende å begynne å bore hull i en blokk, spesielt når det er veldig lett for å bore gjennom veggen når man utfører denne modden. :)

Fikk også slipt ferdig klaringene til veiv i blokka og begynte å nappe galleriplugger.
Fant da ut at dem har monter såkalte "booster fjærer" som skal gi et høyere oljetrykk.
Dette er noe møkk som bare kødder til oljesystemet, så da må originale også skaffes. ;)
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Drevet å potlet på med galleripluggene og andre små ting.
Nå er alle nødvendige galleriplugger erstattet med ntp plugger, blokken er ferdig rengjort og mange av de indre oljekanalene har blir portet.
Arve kom innom med med litt deler, stiller min skepsis til noen av delene og de flotte 48 drla gasseren må plukkes i biter og monteres på ny, her er ikke alt som det skal. :)
Og vis det er påstått at dem leveres ferdig justert osv så er det delsvis tøv. :thup

Slengte sammen motoren for måling av vendehøyde og havnet på 6.2 mm ink kanten i toppene! :o
Image
Image

Bildene er selvfølgelig fra etter jeg hadde justert vendehøyden, har nå lagt vendehøyden på 1.6 mm da jeg ikke har mye tillit til rådene på denne motoren. (ja eg syter mye) ::)

Da toppene hadde en 1.5 mm kant som stakk langt ut i forbrenningskammeret så tok eg dem med opp til Svein og lånte fresen.
Passet også på sikkerheten da alle vet hvor alvorlig eg tar HMS! :thup

Image
Image

Har vel brukt ca 30-40 timer på motoren til nå, kort sagt litt mer enn forventet... (ikke vær redd Arve, ikke halvparten engang er skrevet ned.  ;))
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

En Sandnes-Araber!  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Blir fantastisk dette! Rett i Panelen Arve!
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Post Reply