Page 2 of 2
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Thu May 05, 2011 11:38 pm
by erika
Normalt funker dette:
Trykk ikonet i editoren som heter "sett in bilde" og du får opp 2 IMG paranteser, mellom disse to limer du inn URL-en som bildet ditt har fra en annen nettside....
...men ikke her
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Thu May 05, 2011 11:54 pm
by Jan-Henrik
Testing Testing
[attachment=2]
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Thu May 05, 2011 11:59 pm
by Jan-Henrik
Endelig.
Ikke noe voldsomt vanskelig for den drevne, men var skikkelig skummelt å skru av så mye. Jeg må jo ærlig innrømme at til tider visste jeg ikke hva jeg drev med. Men fikk det til tilslutt. (Men god hjelp fra forumet)
Nå er alt ute, så nå skal alt inn igjen. Kan jo bli interessant!
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]
[attachment=9]
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Fri May 06, 2011 9:40 am
by RZR Sune
Blir topp dette!! Kult at du gidder å poste så bra med bilder i tråden også!!
Sune
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Fri May 06, 2011 12:40 pm
by Jan-Henrik
Før jeg skrur sammen igjen, så blir det en grundig vask med Ferobet og S-1 Kraftvask. En uslåelig kombinasjon. (Ta på maske og kjør rent stoff)
Nye plugger, oljeservice, nye pakninger o.l. Bensinfilteret inne i pumpen, er det bare å skru ut og rengjøre? Fare for søl, vell?
Blir på stedet vil fram til neste helg, pga jobb, men skal få lagt ut bilder etter hvert.
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Fri May 06, 2011 12:49 pm
by RZR Sune
Blå Ferrobet Rustvask?
Sune
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Fri May 06, 2011 4:00 pm
by Tistlo
Du trengte jo ikkje ta ut viftehuset eller motorluko då

Men du fiksar detta fin ser du.
Er det eit støtfangarfeste du har avbilda der og eller?

synst å hoksa at det var lite rust på bilen eg
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Fri May 06, 2011 8:18 pm
by Jan-Henrik
RZR Sune wrote:
Blå Ferrobet Rustvask?
Sune
Er en brunlig væske. Vi bruker den på jobben. Tar alt. Grease, Olje, Fett, Rust.
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Fri May 06, 2011 8:30 pm
by Jan-Henrik
Hehe, jah, tok litt av. Nei, stemmer det, jeg så du hadde skrevet det. Men da var allerede "skaden" skjedd. Og nysgjerrigheten hadde tatt over, ville se hvordan det så ut inne i viftehuset.
Den delen med rust og to hull, fant jeg bak isoleringen. Den lå bare på "hyllen" på venstre siden. Prøvde og finne samme type del, men uten hell. Ser den kjent ut?
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Sat May 07, 2011 1:51 am
by orangenotch
Ser ut som en del av et støtfangerfeste?
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Sat May 07, 2011 11:36 pm
by Tistlo
Er nok restane av eit orginalt støtfangarfeste ja, så litt sveising har da nok vore på festene bak:)
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Tue May 24, 2011 3:55 pm
by Jan-Henrik
Da har jeg fått satt sammen motoren igjen, to skruer og ett deksel sitter jeg igjen med. Fornøyd med det

Men den "nye" dynamoen som jeg skulle sette inn, passet ikke. Jeg prøvde alle mulige vinkler og framgangsmåter, men den var for stor. Så jeg puttet inn det gamle og skiftet laderele. Vips, der våknet ladingen til liv og ligger på 6,8 på tomgang og 7.6 på litt turtall.
Så egentlig var hele operasjonen unødvendig, men lærte litt om motoren.
Forhørte meg om plassproblemer på en PSC og der kom man fram til at dynamoen som jeg har på nå og som fulgte med bilen, var en liten rakker som ikke skal være der. Den er veldig liten og lett. Mye mindre dimm enn reimhjulet. Viftehuset og dynamofoten er også mindre og passet ikke med den "nye" dynamoen.
Dynamoen som fulgte med bilen er av typen med ladrele på toppen av dynamoen.
Den "nye" dynamoen er av typen med en slags "kontakt" på toppen og laderele montert ett annet sted. Er fra Nortveit sin rat.
Hva er status her? Motornr begynner med F.
Har vurdert litt å skifte motor i vinter. Får man orginale 1600 motorer med 6volt, som passer med min `66 1300 kasse?
Sv: Dynamoskifte og Stell!
Posted: Tue May 24, 2011 6:44 pm
by Tistlo
Ein må ofta laga ting vanskeleg før ein finn ut kor lett da kunne gjerast

Da høyres ut som du har ein vanlig 1200 6v i bilen. dei har mindre dim enn reimhjulet. den du fekk kan vera til 6v 67modell. der er dimmen større og passar dermed ikkje. eller fekk du ein 12v dynamo?
F motor = standard 1300
ingen problem å ha 1600 med 6v. er berre snakk om å bruka dynamo og fot ifrå motoren du har no. + deler av tenningsystemet og chokeelement. etc