Page 2 of 2
Sv: Bråkepotte
Posted: Wed Apr 06, 2011 8:56 pm
by Race-buggy
GreenBug wrote:
Race-buggy wrote:
Dalland wrote:
Det var den gamle testen ja, og som dere ser så er det jo 4.5 hk mer en org men litt under 2 hk mindre enn den beste...
Å kalle dette " DEFFEKT ANNLEGG DELUX" blir virkelig å overdrive.
Og når jeg testet det mot et billig 4->1 eksos så var det ingen merkbar forskjell.
Sunn fornuft sier jo at alt over org kam vil ha godt av en skikkelig merge eksos, men i dette tilfellet er det å velge det som høres tøft ut.
Da er det lite som slår dette annlegget spesielt vis man vil ha den utav org hulla.
Dalland dette er jo ingen rakett forskning over hode. ta en tri-mil eksos og kapp den i 2.
ta så en orginal eksos og kap den i 2 og se hva du finner.
teoretisk så kan enn bare dra til biltema og kjøpe 2 tykkere eksos haler og sveise dem på den orginale
så har enn også spart masse penger
Masse penger å spare er vel å ta litt hardt i.. Testen på linken over viser hvertfall at tri-mil gir mer effekt enn det orginale. tar seg vel gjerne litt bedre ut utseendemessig også...hvis en bryr seg om sånt
det var derfor jeg postet denne linken
http://www2.cip1.com/PhotoGallery.asp?P ... CC%2D35067
se også bilde av bobla jeg hadde med denne eksosen på. mener unneberg selger denne nå til 1000kr vis jeg ikke husker feil
Sv: Bråkepotte
Posted: Wed Apr 06, 2011 9:02 pm
by Race-buggy
Tistlo wrote:
berre å prøva da Svein
På orginalmotorar har da nok lite å bety, men på større motorar so kan trimilen bremsa effekten. Kjetil Tolo kan nok underbygga den påstanden, for på den 1915 han hadde var da fyrst tri mil og so vart det skifta ut til merged header med fatboy. og det vart HEILT andre bollar
det stemmer, Tolo gutten tok kontakt med meg etter at du tipset han om meg.
da han ikke var fornøyd med effekten i motoren han hadde kjøpt.
etter litt prating frem og tilbake
endte han opp med en annen eksos. og da ble motor en helt annen
Sv: Bråkepotte
Posted: Wed Apr 06, 2011 10:30 pm
by Jan-Henrik
Flott at folk blir engasjert og entuastisk, men denne tråden handler ikke om å bygge en orginal boble om til ett jagerfly. Det handler enkelt om å få litt mer lyd og føle at man har en litt mer grom motor. Som sagt er mitt utgangspunkt en helt orginal 1300 6 volt 66 modell. Mitt mål er å "fiffe" den litt opp, men det skal ikke overdrives. For meg er akkurat denne bilen en cruiser og utstillingsbil. Skal ikke kjøre race. Det får bli en annen bil og ett annet prosjekt.
Ok. Har sjekket litt på ebay, Tri-mil anlegget- er det EMPI sitt? Uansett hvem som har rett, står det ganske enkelt på TheSamba. Sitat fra produsent: "and internally baffled to give a deep performance sound"
Det står forøvrig ikke ett eneste ord og økt effekt. Og dette var mitt opprinnelige ønske og spørsmål.
Så over til litt trimming; Sett på ebay at EMPI har singel carb kit. Det så veldig pent ut og tar seg nok bra ut bak på rumpen!

Men til mitt tidligere poeng: Vil man merke noe særlig til effekt i en 1300, men bolt on trimming?
Selv om ikke det er hovedpoenget, er det jo greit å vite.
Kommet over noe som heter Octain Booster. Noe som har erfaring med det? Tåler disse motorene f.eks Octain 100 eller mer?
Sv: Bråkepotte
Posted: Thu Apr 07, 2011 12:24 am
by Tistlo
Tri-mil er eit eige merke, empi sin kopi heiter euro sport eller noko. + den GT greia som race-buggy har link til alle liknar på kvarandre og går ut orginal holet.
Men skal du virkeleg ha rette lyden so e da kun stinger som gjeld

Sv: Bråkepotte
Posted: Thu Apr 07, 2011 1:04 pm
by Sander
mISTER EIN VARMEPOTTENE MED EIT SLIKT TRI MIL AMLEGG?
Sv: Bråkepotte
Posted: Thu Apr 07, 2011 2:45 pm
by Solan
Tistlo wrote:
Tri-mil er eit eige merke, empi sin kopi heiter euro sport eller noko. + den GT greia som race-buggy har link til alle liknar på kvarandre og går ut orginal holet.
Men skal du virkeleg ha rette lyden so e da kun stinger som gjeld
Som du ser her, Tistlo, så er det Tri-Mil som har Eurosport:
http://www.mamotorworkstv.com/vw/product/ceramic-coated-eurosport-dual-outlet-muffler_313630/
EMPI er jo et eget varemerke, og jeg vil tippe at de ville sette den velkjente EMPI-logoen på sine produkter i så fall.
@Sander: Disse funker fint med varmepotter

Sv: Bråkepotte
Posted: Thu Apr 07, 2011 4:42 pm
by Tistlo
Går litt i badl for meg desse navna.. men eg ser i forskjellige katalogar attt dei vert brukt mykje om einan og.
Her står da att da e vw mexico som har utvikla "GT" anlegget:
http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektre ... ubgroup=51
Sv: Bråkepotte
Posted: Thu Apr 07, 2011 4:53 pm
by Bjørn Hjellestad
Mja!
Eurosport... Hvis du bor i et villastrøk så kan du ikke komme kjørende etter kl 21 uten å vekke søte barn som sover, jeg har en slik Eurospoooorrrt som buldrer, kunne helst tenkt meg noe som var litt mer dempet på tomgang og ikke den tomme ding dong ekko pling plong lyden
Noen som har erfaring med GT potten på tomgang/lave turtall?
Sv: Bråkepotte
Posted: Thu Apr 07, 2011 5:16 pm
by Race-buggy
Bjørn Hjellestad wrote:
Mja!
Eurosport... Hvis du bor i et villastrøk så kan du ikke komme kjørende etter kl 21 uten å vekke søte barn som sover, jeg har en slik Eurospoooorrrt som buldrer, kunne helst tenkt meg noe som var litt mer dempet på tomgang og ikke den tomme ding dong ekko pling plong lyden
Noen som har erfaring med GT potten på tomgang/lave turtall?
behagelig lyd i mexico sport eksosen under alle turtall under kjøring
kjørte sørlandet til malmø i sverige og retur uten å bli surrete i hode av lyden.
Sv: Bråkepotte
Posted: Fri Apr 08, 2011 10:25 am
by RZR Andy
Var en interessant test/sammenligning med ulike potter på en tilnærmet original motor i Volksworld her i vinter.
Mener å huske at Glasspack pottene kom godt ut av sammenlingingen i forhold til f.eks. tri-mil. Noen anlegg var direkte dårlige både på effekt, støy og finish.
Sv: Bråkepotte
Posted: Fri Apr 08, 2011 1:18 pm
by Race-buggy
RZR Andy wrote:
Var en interessant test/sammenligning med ulike potter på en tilnærmet original motor i Volksworld her i vinter.
Mener å huske at Glasspack pottene kom godt ut av sammenlingingen i forhold til f.eks. tri-mil. Noen anlegg var direkte dårlige både på effekt, støy og finish.
Jeg savner en slik oppdatert liste over di fleste eksoser på markede, det koster penger å gjøre noe slikt her i landet
og tar også tid, da forgasser også må justeres og dyses etter hver type eksos.
Sv: Bråkepotte
Posted: Fri Apr 08, 2011 1:47 pm
by RZR Andy
Det vil alltid være variabler i forhold til testing, så til syvende og sist kan du variere deg ihjel.
Det de har gjort i Volksworld er å få til et samarbeid med en teknisk fagskole som har bygget opp en "Beetle Cup" bil og den tester de ut diverse utstyr fra forskjellige leverandører. Det blir så vitenskaplig som de klarer å få det til, men kriteriene er i det minste opplyst så du ser hva ytre forhold er og hva de vektlegger.
Savnet Python-anlegg på listen, de dyreste de hadde med var Vintage Speed i Taiwan sitt anlegg. De anleggene som kom best fra det "allround" var vel single og dual Quiet pack (pris, passsform, kvalitet, effekt, etc.)
I forrige (siste) nummer tok de for seg oljetemp-målere fra de vanligste leverandørene. Litt overraskende resultater der også.