Page 2 of 2
Sv: Varmepotteassistanse
Posted: Mon May 03, 2010 5:35 pm
by RZR-Jånni
RZR Andy wrote:
RZR-Jånni wrote:
Solan wrote:
Anbefales IKKE! Dette gir redusert kjøling til eksos og kan gi overoppheting av den. Ta heller av forbindelsesrøret mellom varmepotte og røret inn i karosseriet under bilen.
Eksosen trenger ikke kjøling. Hva skjer om sommeren når du stenger luftspjeldene pga du ikke trenger varme?

Men hadde de rørene blitt fjernet, ville jeg heller blendet av rørene ut fra viftehuset for å få luften ned mot motoren.
"Nyere forskning" (i UK) viser at temperaturen i toppene øker merkbart når du stopper gjennomstrømmingen av kjøleluft over rillene på varmepottene, som blir betydelig varmere om du stenger luftstrømmen. På en ny og frisk eller overhalt motor spiller det ikke noen stor rolle. Men en motor som er kjørt f.eks. 150000-200000 og er full av støv og skit, oljedamp, rusk og rask i viftehus, kjøleribber osv. så spiller det faktisk inn. Derfor anbefales det at du heller løser ut varmen fra forsiden av varmepotten enn å stoppe strømmen helt. Om du heller vil ha noen grader høyere temperatur bør du i hvertfall gjøre det samme på begge sider, så den ikke får ulik temperaturfordeling.
Mye å kverulere på her, men dette var ikke problemet til Ida heller, så jeg lar det være.

Sv: Varmepotteassistanse
Posted: Mon May 03, 2010 5:54 pm
by StarBugs Geir
"Har jeg forstått det rett at det er slik at det ikke kommer eksos inn om varmeanlegget er helt av?"
I teorien er det vel eigentleg riktig, men i praksis funkar det ikkje slik fordi ein ikkje klarer å stenge spjelda 100% (gammalt/tregt, slitasje, dårleg justert osv.).
Eg ville gjort det samme som eg skal på
Guffen. Bytt ut varmespjelda med j-tubes (enkle røyr, ikkje varmepotter), så bruker du dei mens du får nokon til å reparere/vurdere dei originale varmepottene. Det er jo (forhåpentligvis.....) ikkje så viktig med varmeapparat i sommar

.
mvh
Geir
Sv: Varmepotteassistanse
Posted: Tue May 04, 2010 12:05 am
by Solan
RZR-Jånni wrote:
Solan wrote:
Tistlo wrote:
Kan jo evt nappa av frisluftslangen på rett side i motorrommet, midlertidig
Anbefales IKKE! Dette gir redusert kjøling til eksos og kan gi overoppheting av den. Ta heller av forbindelsesrøret mellom varmepotte og røret inn i karosseriet under bilen.
Eksosen trenger ikke kjøling. Hva skjer om sommeren når du stenger luftspjeldene pga du ikke trenger varme?

Men hadde de rørene blitt fjernet, ville jeg heller blendet av rørene ut fra viftehuset for å få luften ned mot motoren.
Helt uenig, luften som går gjennom varmepottene går der selv om du stenger varmepottene med spaken foran. Forskjellen på åpen eller stengt varmewire er at ved stengt så går luften gjennom varmepotten og ut helt framme i varmepotten og under bilen, altså varmluften "går til spille" mht oppvarming av kupeen, men luften kjøler fremdeles eksosen/toppen. Se også innlegget fra André.
Sv: Varmepotteassistanse
Posted: Tue May 04, 2010 7:38 am
by StarBugs Geir
Korleis blir dette med j-tubes? Bør disse dekkes med tape/bandasje, eller bør det lages noko alu-deksel som leiar varmen vekk? Der vil jo all varmen stige rett opp. Eller blir dei så "luftig" at det ikkje er noko problem? Vart litt usikker eg no

Sv: Varmepotteassistanse
Posted: Tue May 04, 2010 7:45 am
by RZR Andy
Ja der var det noe å tenke på? Mange ting som er fint avstemt originalt, ikke alltid at moderne fiksfaks er så mye bedre... Bandasje er nok en grei løsning, gir høyere temperatur inne i røret også, ergo bedre termisk "flow".